سفیر ترکیه: خروج آمریکا از برجام آخر دنیا نیست

تهران (پانا) - سفیر ترکیه در یک برنامه تلویزیونی برجام را عاملی دانست که به ایجاد صلح و پایداری در منطقه کمک کرده است.

کد مطلب: ۷۱۲۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد

رضا هاکان تکین که در برنامه «همراه با سفیران» در شبکه پنجم صداوسیمای کشورمان شرکت کرده بود، با اشاره به حجم تبادلات تجاری میان ایران و ترکیه، با تاکید بر لزوم افزایش آن، خاطرنشان کرد: حجم تجارت بین ایران وترکیه رقم کوچکی نیست، اما نمی‌توانیم بگوییم در سطحی رضایت‌بخش است. خیلی بالاتر از این‌ها باید باشد. در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۱۷ حجم صادرات ترکیه به ایران ۲.۸ دهم میلیارد دلار و حجم صادرات ایران به ترکیه ۷.۱ دهم میلیارد دلار بود یعنی مجموعش ۹.۹ دهم میلیارد نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است. ارقام ماه دسامبر ۲۰۱۷ به دست ما نرسیده ولی چیزی حدود ۱۰، ۱۱ میلیارد تجارت داریم. روسای جمهور دو کشور هدفی مبنی بر حجم ۳۰ میلیارد دلار برای اقتصاد دو کشور مشخص کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه از این هدف دور هستیم در سال ۲۰۱۲ ما توانستیم به رکود ۲۲ میلیارد برسیم، ولی آن ارقام کاهش پیدا کرد به خاطر تحریم‌هایی که نسبت به ایران بود و به خاطر کاهش قیمت نفت و دلایل دیگر الان پایین‌تر از آن رقم هستیم. البته باید به آینده امیدوارانه نگاه کنیم؛ چراکه ظرفیت‌های زیادی داریم و هر دو کشور اراده شان مبنی بر گسترش روابط تجاری است، اگر بتوانیم دست بخش خصوصی دو کشور را باز کنیم راه جلوی پای‌شان را باز کنیم می‌توانیم به ارقام بالاتر دست یابیم. نگرانی دیگری که هست در سال آخر در حجم تجارت یک عدم تعادلی می‌بینیم یعنی در سال ۲۰۱۶ صادرات کشور ما به ایران تقریبا ۵ میلیارد دلار بوده الان حداکثر ممکن است به رقم سه میلیارد دلار برسد یعنی یک کاهش ۴۰ درصدی را ما در حجم صادرات به ایران می‌بینیم و برعکس صادرات ایران به ترکیه به شکل مشابهی افزایش را نشان می‌دهد یعنی از ۴.۷ دهم میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار خواهد رسید این البته برای ایران خبر خوبی است.

سفیر ترکیه گفت: برای این‌که بتوانیم تجارت پایداری بین خودمان داشته باشیم باید یک تعادلی را بین تجارت دو کشور برقرار کنیم، ما مشکلی نداریم که این تعادل به نفع ایران باشد، مهم افزایش حجم تجارت است. راه را باز کنیم و موانع پیش پای تجارت دو کشور را برداریم. باور داریم این کار را می‌توانیم انجام دهیم فقط باید تلاش بیشتری کنیم .

تکین در خصوص این‌که اگر آمریکا از برجام به صورت کامل خارج شود شما برنامه‌تان برای ادامه روابط مخصوصا روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران چیست؟ گفت : درست نیست که براساس فرضیه‌ها صحبت کنیم ما معتقدیم که برجام به صلح بین المللی و ثبات منطقه‌ای کمک کرده است. این‌که چه اتفاقی قرار است بیفتد سه ماه و نیم دیگر تقریبا مشخص خواهد شد و آرزو می کنیم که برجام پایدار بماند، اما اگر امریکا از این موافقت نامه و از این معاهده خارج شود یا بخواهد برعلیه آن فعالیت کند، این آخر دنیا نیست با شرایط جدیدی که شکل بگیرد خودمان را آدابته می‌کنیم محکوم به پذیرش سیاست‌های تحمیلی هیچ کشوری نیستیم .

این دیپلمات در ادامه در خصوص روابط میان تهران و ریاض و تنش های ایجاد شده، اظهارکرد: تنشی بین ایران و عربستان سعودی وجود دارد و وضعیتی حاکم است که ما از آن خوشحال نیستیم. باعث تاسف ما هم هست و برای رفع این وضعیت ما هم تلاش کردیم و به تلاش‌های خودمان هم ادامه می‌دهیم، اما مسئله این است که این دو کشور برای رفع این مشکلات و وضعیت باید اراده مشترک و متقابلی داشته باشند در حال حاضر چنین فضایی را نمی‌بینیم و امیدواریم شرایط بوجود آمدن چنین فضایی در کوتاه مدت ایجاد شود .

هاکان تکین در خصوص توافق بورسی میان ایران و ترکیه نیز بیان کرد: گام های مهمی برداشته شده، ولی هنوز به اجرایی شدن نرسیدیم. گام جدی و عینی نتوانستیم برداریم به خاطر این که هنوز مشکلاتی در خصوص روابط بانکی و همکاری‌های بانکی وجود دارد . در بورس ، بانکداری یک ابزار مهمی است و برای انجام تراکنش‌ها گاهی اوقات مانع ایجاد کرده امیدواریم در دوران پیش رو از آن زاویه در نقطه بهتری باشیم و همکاری بین بورسی ما در چارچوب موافقت‌هایی که امضا شده پیش برود .

سفیر ترکیه در ایران در خصوص روابط میان 2 کشور با توجه به اتفاقات اخیر رخ داده در سوریه، یادآور شد: آغاز باید در سوریه یک صلح پایداری برقرار کنیم و به راه حل سیاسی دست پیدا کنیم، بعد از آن گامی که برداشته شود بازسازی سوریه است و پروژه‌های اقتصادی که در سوریه هستند. درآمد اقتصاد تجاری با ایران و کشورهای دیگر می‌تواند پروژه‌های همکاری ایجاد کند؛ چرا که مردم سوریه به این احتیاج دارند، اما باید در سوریه به صلح و آرامش برسند آن‌ها به صلح و آرامش نیاز دارند بعد از آن باید گام‌هایی در جهت رفاه بردارند .

این دیپلمات ترک زبان در خاتمه بیان کرد: در طول مدتی که مشغول انجام وظیفه در ایران بودم از محبت گرمی که مردم ایران به من داشتند تشکر می‌کنم . گذشته از مقامات رسمی ایران مردم ایران هم میهمان‌نوازی گرمی نشان دادند و از این بابت خیلی خوشحالم. در اینجا نمی‌دانم چه قدر ماموریتم ادامه خواهد داشت، اما از همین حالا خاطرات ایران در ذهن من به زیبایی هک شده و من همواره یک دوست برای ایران خواهم بود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار