رییس شبکه دامپزشکی شهرستان طبس خبر داد:

پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طبس

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان طبس با اشاره به برنامه‌هایی که در جهت انجام، بررسی و مراقبت فعال و غیر فعال و پایش بیماری فوق حاد طیور انجام شده، گفت: 861 مورد نوبت بازدید از مناطق با ریسک بالا از جمله مرغداری‌ها، روستا‌ها، پرنده فروشی‌ها، ایستگاه حیات وحش و سدها انجام شده که از این تعداد بازدید انجام شده 177مورد نمونه‌برداری انجام و به اداره کل دامپزشکی استان ارسال شده و در این زمینه موردی مشاهده نشده است.

کد مطلب: ۷۱۲۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان جنوبی محمد جلال هادیان رییس شبکه دامپزشکی شهرستان طبس خبر داد: در این خصوص برنامه قرنطینه‌ای بهداشتی با هماهنگی با نیروی انتظامی شهرستان طبس انجام شده است.

وی، ادامه داد: پست قرنطینه دامپزشکی در دیهوک، کنترل خودروها حامل طیور و فرآورده‌های خام دامی را با تشدید بیشتری انجام می‌دهد که در این زمینه 4 محموله حمل طیور، کود مرغ، شترمرغ و تخم‌مرغ و کبوتر غیر مجاز توقیف شده و به مراجع مربوطه ارسال و حکم قضایی صادر شده است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان طبس، تصریح کرد: در رابطه با اقدامات قرنطینه‌ای- بهداشتی، هشدارهای بهداشتی و امنیت زیستی به مرغداران داده شده و آموزش "چهره به چهره" در شهرستان طبس انجام شده است.

هادیان افزود: امنیت قرنطینه‌ای - زیستی از دیگر اقدامات این شبکه جهت پیشگیری آنفلوانزای فوق حاد طیور بوده که با معاونت فرمانداری طبس، مدیریت کشاورزی و شبکه بهداشت و درمان هماهنگی لازم انجام شده تا در زمان بحران، آمادگی لازم داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه از موارد مهم انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور، از طریق پرندگان وحشی مهاجر است جلسات مشترکی با اداره محیط زیست داشته و بازدید مشترک از سدها، آبگیرها، استخر کشاورزی و زیست‌گاه پرندگان وحشی در شهرستان انجام شده و در این خصوص مراقبین محیط زیست گزارشی مستمر تهیه و اعلام می‌کنند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان طبس، ادامه داد: با توجه به ارائه این گزارش در صورت مشاهده هر گونه موردی، آن را ارجاع و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

هادیان عنوان کرد: برای امر آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق تراکت، تیم بحران تشکیل شده و هم چنین درمانور مشترک، آنفلوانزای فوق حاد طیور که در بشرویه انجام شده به عنوان اکیپ همکار حضور داشته‌ایم.

وی با اشاره به واحد های مرغداری در شهرستان طبس متذکر شد: 12 واحد مرغداری صنعتی و گوشتی به ظرفیت 214 هزار قطعه در هر دوره پرورش و یک واحد تخم‌گذار به ظرفیت 9 هزار قطعه همچنین ظرفیت مرغ بومی حدود 80 هزار قطعه که در هر دوره 400 تن برداشت داشته‌اند، فعالیت دارند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان طبس، در پایان خاطر نشان کرد: این شهرستان با فعالیت 5 واحد پرورشی مرغ گوشتی با ظرفیت 180 هزار قطعه مرغ بدون آنتی بیوتیک، این شهرستان را به یکی از قطب‌های پرورش بدون آنتی بیوتیک در استان تبدیل کرده است.

خبرنگار پانا:مصطفی آواره

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار