معرفی فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر؛

​«تنگه ابوقریب» نماینده ای از یک ژانر نوظهور سینما

تهران (پانا) - تجربه یک ژانر نوظهور در سینما همزمان با اولین تجربه کارگردانی در این گونه شاید مهم ترین نتیجه ای است که بتوان برای «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی متصور دانست.

کد مطلب: ۷۱۰۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» شرکت کرده در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر؛ این اولین بار است که بهرام توکلی به سراغ ژانر مقاومت می رود. «تنگه ابوقریب» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی و متعلق به سینمای بخش دولتی است. تهیه‌کنندگی این اثر سینمایی را سعید ملکان برعهده داشته و سازمان هنری رسانه ای اوج اقدام به سفارش آن کرده است.
البته سازمان هنری رسانه ای اوج امسال در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حمایت مالی و معنوی از دو فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «سوتفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی را هم برعهده داشته است. حضور این سازمان در جشنواره به قدری پررنگ بوده که مدتی شایعه اسپانسر ی آن نیز در جشنواره مطرح و البته بعدها تکذیب شد.
«تنگه ابوقریب» روایتی است از دفاع گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی.
روند تولید این اثر سینمایی از شهریور ماه امسال و بعد از پایان مرحله نگارش متن آغاز شد و فیلمبرداری این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس، چرمشهر، اندیمشک و دزفول انجام شده است.
جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، مهدی پاکدل، مهدی قربانی، یدالله شادمانی، قربان نجفی، مهدی صباغی برخی از بازیگران جدیدترین ساخته بهرام توکلی هستند. اگرچه سینمای بهرام توکلی بعد از «پابرهنه در بهشت»، «پرسه در مه»، «اینجا بدون من»، «آسمان زرد کم عمق»، «بیگانه»، «من دیه گو مارادونا هستم»، «برف سرخ» برای مخاطبان و علاقه مندان سینما تا حدود زیادی آشناست اما به دلیل تجربه ژانر مقاومت در فیلمی جدید به راحتی نمی توان درباره عملکرد این نویسنده و کارگردان سینما نظر داد. توکلی سال گذشته هم سریال سازی برای تلویزیون را تجربه کرد و «بیمار استاندارد» کمدی موقعیت نسبتا جالبی بود که از شبکه یک سیما پخش شد و بازیگران خوبی مثل بابک حمیدیان در آن ایفای نقش کرده اند.
اما در ساخت «تنگه ابوقریب» محمدرضا شجاعی به عنوان طراح صحنه و لباس و رشید دانشمند به عنوان صدا بردار حضور دارند. امیرحسین قاسمی صداگذاری و حامد ثابت هم آهنگسازی تنگه ابوقریب را پیش برده اند. حامد ثابت در بخش موسیقی و حمید خضوعی ابیانه در بخش فیلمبرداری این پروژه را همراهی کرده اند و تدوین کار هم بر عهده میثم مولایی بوده است.
شاید تنگه ابوقریب بتواند نظر مطلوب سینماگران و مخاطبان جشنواره فیلم فجر را جلب کند و شاید هم نتواند اما ورود یک فیلمساز باتجربه به عرصه ای جدید اتفاق خوشایند و نتیجه ای است که این فیلم تا همین مرحله به دست آورده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار