حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی؛اقدامی کارشناسی یا شتابزده

مشهد (پانا) - بر اساس مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون های ورودی مدارس استعدادهای درخشان ونمونه دولتی در متوسطه اول حذف خواهد شد.

کد مطلب: ۷۱۰۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد

سند تحول بنیادین به عنوان عالی ترین سند بالا دستی در آموزش و پرورش در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. بر اساس این سند، آموزش و پرورش با داشتن حدود 13 میلیون دانش آموز در کشور به دنبال تحقق تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی است که بتواند دانش آموز در تراز انقلاب اسلامی تربیت کند و به سمت حیات طیبه سوق دهد.

طبیعتاً این دانش آموزان بهره های هوشی و تواناهای متفاوتی دارند که این نهاد با ابزار و کارشناسانی که در اختیار دارد باید بتواند این تفاوت ها را و توانایی‌های دانش‌آموزان را تشخیص دهد.

همان‌طور که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند، دانش آموزان با بهره های هوشی برتر نیز در مدارس سمپاد و نمونه دولتی تحصیل می کنند.

در بخش دوم این دانش آموزان طی فرآیند آزمون انتخاب و وارد مدارس سمپاد می شوند.

برخی کارشناسان بر این باروند که برگزاری این گونه از آزمون ها ممکن است دانش آموزان متوسط را نیز وارد مدراس سمپاد کند.

همچنین آزمون ورودی این مدارس منجر به رواج کلاس‌های خصوصی و فوق العاده شده که این آزمون را به یک بنگاه اقتصادی برای برخی از افراد تبدیل کرده است .

مدارس سمپاد و نمونه دولتی برای سال آینده در پایه هفتم دانش آموز نخواهد داشت

در روزهای اخیر وزیر آموزش و پرورش از حذف تمام آزمون‌ها و ورود کتابهای کمک آموزشی به دوره ابتدایی خبر داد و بر اساس مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون های ورودی مدارس استعدادهای درخشان ونمونه دولتی در متوسطه حذف خواهد شد.

این خبر در اولین واکنش منجر به اعتراض برخی از دانش آموزان مدارس سمپاد و فارغ التحصیلان آنها در مقابل وزارت آموزش و پرورش شده است، به گفته مهدی نوید زاده دبیر کل شورای آموزش و پرورش مدارس سمپاد و نمونه دولتی برای سال آینده در پایه هفتم دانش آموز نخواهد داشت، اما دانش آموزان فعلی این مدارس به تحصیل خود ادامه می دهند و بعد از فارغ التحصیلی آنها مدارس سمپاد دوره اول حذف می شوند.

در حوزه مدارس سمپاد دچار افراط و تفریط هستیم

عضو کمیسیون آموزش مجلس به فارس گفت: این کمیسیون درباره مصوبه حذف مدارس سمپاد از متوسطه اول ورود خواهد کرد و از وزارت آموزش و پرورش توضیح خواهد خواست زیرا مدارس عادی جوابگوی پرورش استعدادهای درخشان و برتر نیست.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه در حوزه مدارس سمپاد دچار افراط و تفریط هستیم، اضافه کرد: زمانی آنقدر ظرفیت پذیرش را بالا می‌بریم که ورودی مدارس سمپاد شامل سخت‌کوشان و تیزهوشان است و اکنون نیز آن را به کل منحل می‌کنیم؛ این افراط و تفریط آسیب‌زاست.

برگزاری آزمونهای کنکوری و چهار گزینه ای باعث خروج آموزش دوره ابتدایی از مسیر تربیتی است

معاونین آموزش متوسطه سراسر کشور در بیانیه ای حمایت خود را از این تصمیم اعلام کردند. در این بیانیه که در شبکه های اجتماعی منتشر شده آمده است، برگزاری آزمونهای کنکوری و چهار گزینه ای علاوه بر خروج آموزش دوره ابتدایی از مسیر تربیتی تعیین شده در سند تحول بنیادین ؛ موجب کاهش کیفیت در مدارس عادی دولتی در دوره اول متوسطه شده است .امروزه شناسایی و حمایت از تنوع استعداد ها و تنوع روش های حمایت از آنها در محیط مدارس عادی در راستای کارکردهای اجتماعی و تربیتی آموزش و پرورش های نوین می باشد.

تصمیمات شورای عالی آموزش و پرورش، بر اساس قانون باید اجرا شود

کمپین هایی نیز برای رد یا تایید این اقدام وزارت آموزش و پرورش در شبکه های اجتماعی ایجاد شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش نیشابور در این باره به پانا گفت: راه انداختن کمپین در حمایت یا رد مساله ای واضح ومناسب خود امری اشتباه است.

تصمیمات شورای عالی آموزش و پرورش تصمیماتی است که بر اساس قانون باید اجرا شود واین تصمیمات پس از صرف وقت زیاد توسط متخصصین تعلیم و تربیت که خود دلسوز نظام هستند اخذ میشود.

قوامی نژاد ادامه داد: وقتی ما خود برای حمایت یا رد مساله ای قانونی و کارشناسانه فارغ از موافقت یا مخالفت نظری وشخصی خودمان کمپین تشکیل میدهیم. در حقیقت فرصت ایجاد میکنیم تا افرادی غیر متخصص با نگاه سیاسی یا اقتصادی عملکرد اموزش وپرورش یا فرهنگیان را زیر سوال ببرند

وی گفت: تصمیم به حذف مدارس خاص توسط شخص وزیر به تنهایی اتخاذ نشده است بلکه توسط ایشان ابلاغ شده است و ما نباید به سیاسی شدن این تصمیم دامن بزنیم. این تصمیم ضمنا ادامه سیاستهای پیشین اموزش وپرورش است نظیر طرح ارزشیابی توصیفی یا سند تحول بنیادین یا طرح شهاب.

وی اظهار کرد: طرح وطرحهایی نظیر حذف پیک نوروزی یا حذف مصاحبه در ورودی برخی مدارس فاصله بین خانواده و مدرسه را کمتر میکند ونه تنها از دانش اموز بلکه از خانواده ها نیز استرس زدایی می کند.

وی ادامه داد: مهم این است که قانون محترم شمرده شود،جایگاه تخصصی سیاستگذاری در تعلیم وتربیت شناخته شود و به همه قوانین پایبند باشیم وان را اجرا کنیم نه انکه نسبت به رد یا تایید قوانین به صورت گزینشی عمل کنیم چون در این صورت به دیگران هم باید همین حق را بدهیم.

خانواده ها در سودای تیزهوشان، فشار روانی زیادی بر کودکان تحمیل می کنند

مدیر دبیرستان تیزهوشان هاشمی نژاد 4 مشهد در گفت و گو با پانا اظهار کرد: در مقدماتی که برای اصل حذف آزمون از ابتدایی یا آزمون ورودی مدارس خاص چیده شده هیچ تردیدی نیست و هر عقل سلیمی هم بر آن مهر تایید میزند مگر کسانی که منافعی بر آن دارند.
کافیست سری به مدارس ابتدایی سطح شهر بزنید و ببینید که به بهانه و هدف همین آزمونهای ورودی چگونه مردم را سرکیسه کرد ند و سرمایه های چند میلیاردی به جیب زدند.
علیرضا نجفی گفت: آزمون زدگی هم در چند سال اخیر از حوزه معاونت ابتدایی اداره کل در خراسان جامه رسمیت به خود پوشید و ابتدا یکی از نواحی مشهد با افتخار آزمون جامع پیشرفت تحصیلی مقطع ابتدایی برگزار کرد و سپس اداره کل خراسان هم به جای مقابله، آن را در سطح استان بسط داد که همان زمان هم در نوشته ای به این اقدام انتقاد نمودم

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده ها در سودای تیزهوشان هزاران هجمه و فشار بر کودکان معصوم خود آورده و با صرف هزینه های میلیونی این طفلکان معصوم را به مسلخ مدارس تیزهوشان پرور ابتدایی که اکثرا غیر دولتی هستند می برند

حذف مدارس خاص به قیمت تحمیل هزینه مضاعف بر مردم است

نجفی در ادامه به برخی از نگرانی های خود تصمیم جدید اشاره کرد و گفت: این دانش آموزان که درست یا غلط عنوان تیزهوشی را برای آینده خود متصور شده اند شاید به سمت مدارس غیردولتی هدایت شوند که هزینه چند برابری بر خانواده ها تحمیل خواهد شد. همچنین ممکن است بازار سودجویی و گردش های مالی بنگاههای اقتصادی که در زیر عنوان موسسات آموزشی کار می کنند به دوره متوسطه اول کوچ کند.

وی افزود: حذف مدارس خاص به قیمت تحمیل هزینه مضاعف بر مردم و متورم کردن بنگاه های اقتصادی فعال در حوزه آموزش همراه می شود.

وی گفت: همیشه منتقد چگونگی جذب آزمون‌محور در مدارس خاص بودم و اعتقاد بر وجود و لزوم وجود این مدارس دارم اما برای چگونگی جذب باید دنبال چاره ای بجز آزمون یا قبولی دوپینگی و کنکوری بود.

زمانی که مسئولین این آموزشگاه ها را حذف کنند جایگزینی برایش ایجاد می شود

مهرشاد محتشمی، دانش اموز پایه نهم آموزشگاه تیزهوشان هاشمی نژآد 4 مشهد در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: برای شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان به طور کامل و به صورت 24 ساعته خانواده در کنار من بودند و تمام شرایط را برایم مهیا کردند تا بتوانم بدون هیچ آشفتگی و دغدغه ای به خواندن درسهایم مشغول باشم

من از سال چهارم به صورت کاملا جدی شروع خواندن کتابهای آزمون کردم و به طبع بدون استرس نبودم و البته همواره سعی کردم که استرس زیاد را کم کنم ولی به دلیل فضای سنگین که بر این آزمون حاکم است بدون استرس هم نیست

وی گفت: باید پذیرفت که فشار سنگینی روی یک دانش آموز ابتدایی بود ولی هدف من ورود به این مدارس بود. حذف این آزمون می‌تواند بسیار بهتر باشد چون رقابت کمتر می شود

محتشمی گفت: قطعاً زمانی که مسئولین این آموزشگاه ها را حذف کنند جایگزینی برایش ایجاد می کنند چون در دراز مدت خیلی از استعدادها از بین خواهد رفت ولی باید این را هم در نظر گرفت که حذف آزمون اثرات منفی آن را را هم از بین می برد

خالقی، دانش آموز دیگری که امسال وارد مدارس تیزهوشان شده است، درباره حذف این آزمون به پانا گفت: از سال پنجم تلاشم را شروع کردم، مقطع ابتدایی در آموزشگاه دولتی مشغول بودم و در کلاسهایی کمکی که مدرسه برای آزمون برگزار می کرد شرکت می کردم و استرس زیادی نداشتم.

وی افزود: موافق با این حذف آزمون تیزهوشان نیستم زیرا من خودم دو سال در حال تلاش بودم و نتیجه آزمون برای من بسیار خوب بود

با این اوصاف باید دید تصمیم گیران ستادی دستگاه تعلیم و تربیت چه جایگزینی برای شناسایی و هدایت دانش آموزانی با استعداد های ویژه پیش‌بینی می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار