معاون پشتیبانی آموزش‌وپرورش: پرورش عامل توسعه و پیشرفت در اجتماع کشور است

تهران (پانا) - معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش بر شکل گرفتن توسعه آموزش‌وپرورش از پرورش و تربیت دانش‌آموزان تاکید کرد زیرا پرورش عامل توسعه در اجتماع کشور است.

کد مطلب: ۷۰۹۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش، علی الهیارترکمن در جمع روسای فرهنگی و هنری استان‌های سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار کرد: به طور قطع کارهایی که شما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام می‌دهید در فرآیند توسعه آموزش و پرورش یک نقش بسیار مهم و اساسی دارد.
وی با بیان اینکه باید یک الگوی مشخص و جهت‌دار تدوین شود تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها خوب استفاده کنیم تصریح کرد: باید یک چهارچوب مدون برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی کشور داشته باشیم و بتوانیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم.
الهیارترکمن با تاکید بر این مطلب که کار توسعه آموزش و پرورش از پرورش و تربیت دانش‌آموز شکل می‌گیرد اظهار کرد: آموزش به ویژه آموزشی که امروز در کشور ما ارائه می‌شود خیلی برای ما راهگشا نیست زیرا ما برای تربیت انسان‌های خلاق، پژوهشگر و کنجکاو آموزش نمی‌دهیم بلکه آن‌ها را برای ورود به دانشگاه آموزش می‌دهیم.
وی در ادامه افزود: ما برای اینکه انسان‌هایی داشته باشیم که سرمایه انسانی و اجتماعی ما باشند باید به طور قطع شکل این کار را عوض کنیم و این فقط از طریق پرورش و تربیت دانش‌آموزان اتفاق خواهد افتاد.
برنامه‌ریزی برای توسعه آموزش‌وپرورش
الهیارترکمن درباره الگوهای توسعه آموزش‌وپرورش بیان کرد: برنامه‌ریزی توسعه در یک معنی ساده و خلاصه همان چینش عوامل توسعه است، یعنی شما باید مزیت‌های نسبی خود را بشناسید و بدانید که چه میزان توان و ظرفیت و امکاناتی دارید که بتوانید آنها را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنید.
وی با اشاره به اینکه در طول ۷ سده گذشته عوامل توسعه از یک نگاهی کلاسیک شروع شده تا به یک مدل مدرن رسیده است افزود: شاید بیش از ۶ سده گذشته فکر می‌کردند عوامل توسعه در منابع طبیعی نهفته است بعد از آن تصور بر این بود که در موقعیت جغرافیایی نهفته است و سپس بر این باور بودن که در مزیت های تجاری نهفتگی دارد، ولی امروزه حدوده سه دهه است که عامل توسعه را علم و فناوری می‌دانند.
الهیارترکمن ادامه داد: این علم و فناوری را هیچ کس جز انسان به موجود نمی‌آورد به همین دلیل تمام مسیرش را عوض کرده و به دیدگاه‌های انسان‌گرایانه نزدیک شده است.
وی افزود: اکنون انسان محور توسعه است و کارکردهای انسانی هست که محور توسعه را رقم می‌زند.
توسعه نیاز به سرمایه دارد
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش با تاکید بر این که توسعه نیاز به سرمایه دارد تا از بالقوه به بالفعل تبدیل شود عنوان کرد: باید انسان تبدیل به سرمایه شود ولی نه سرمایه مالی و فیزیکی بلکه مراد سرمایه انسانی اجتماعی است که تمام اصالت‌های اجتماعی و فرهنگی را گرفته باشد و به علم و فناوری مجهز شده باشد تا بتواند نقش موثر خودش را در توسعه ایفا کند و برای کشورش تولید سرمایه کند.
وی با بیان اینکه انسان محور توسعه است بیان کرد: جرقه شکل گیری سرمایه انسانی در دوره پیش‌دبستانی است.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش گفت: یکی از اشتباهات برخی کشور ها نگاه شتابزده به توسعه است که فکر می‌کنند باید یکی وارد دانشگاه و دوره‌های تحصیلی تکمیلی شود و آنجا بتوانند نقش توسعه را ایفا کنند در حالیکه اینگونه نیست و اینجاست که قیف وارونه و اصالت به آموزش عالی و پژوهش داده می‌شود و آموزش و پرورش افت می‌کند.
اصالت را به آموزش‌وپرورش برگردانیم
وی با تاکید بر اینکه باید اصالت را به آموزش‌وپرورش برگردانیم ادامه داد: آموزش و پرورش از سه محور مشخص می‌تواند نقش خودش را در فرایند توسعه با تشریح آن سرمایه انسانی شکل دهد ۱- تشکیل زنجیره ارزش‌های مبتنی بر فرهنگ ۲- تشکیل سرمایه‌های اجتماعی و ۳- بخش هدایت جریان انسانی است.
الهیارترکمن افزود: هر چه قدر این سه محور کنار هم باشند و به صورت لازم و ملزوم عمل بکنند فرآیند توسعه می‌تواند یک فرآیند سالم باشد.
وی آفت این سه محور را که اگر کنار هم نباشند، ۱- شتابزدگی در توسعه ۲- مزیت را به علم و فناوری دادن و ۳- به نیازهای کاذب دامن زدن عنوان کرد.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش افزود: یکی از کارهایی که باید در آموزش و پرورش در راستای آن سه محور و پرهیز از آسیب‌ها انجام گیرد، نگاه ویژه به پرورش است.
الهیارترکمن در پایان چند محور پیشنهادی را درباره رشد و توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مطرح کرد که عبارتند از : ۱- تشکیل اتاق فکر برای بررسی ایده هایی که از آسب‌شناسی وضع موجود بدست می‌آید و آن چیزی که در آموزش و پرورش باید شکل بگیرد بحث پرورش است. ۲- بحث آینده‌نگری است که جهت برنامه‌ریزی را شکل می‌دهد و ۳- تمرکز بر اجتماعی کردن دانش‌آموزان که از طریق فعالیت‌های فرهنگی و هنری صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار