رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

طرح اصلاح الگوی کشت موجب افزایش سود کشاورزان اردبیل شده است

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت افزایش سود اقتصادی کشاورزان استان و نیز مدیریت بهینه در مصرف آب کشاورزی را به دنبال داشته است.

کد مطلب: ۷۰۶۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد

عدیل سروی در نشست تخصصی اصلاح الگوی کشت در استان افزود: تاکنون 477 تن پیاز زعفران در بین علاقمندان به این محصول توزیع شده و در زراعت بادام زمینی سطح زیر کشت این محصول را به یک هزار و 100 هکتار در استان افزایش یافته است .
وی گفت: در اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت در باغ های میوه هم بیش از 68 هزار اصله نهال پسته در بین باغداران استان توزیع شده است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یکی از مشکلات عدیده ای در اردبیل را کشت تک محصولی سیب زمینی با نیاز آبی بالا ذکر کرد و افزود: هم اکنون از سطح زیر کشت این محصول کم شده و محصولاتی با نیاز آبی کم و درآمد زایی بالا جایگزین آن شده است .
سروی اظهار کرد: همچنین سطح زیر کشت ذرت شیرین را در دشت اردبیل به 530 هکتار افزایش یافته و به همین میزان نیز سطح زیر کشت سیب زمینی کاهش یافته است .
وی گفت: در زمینه کاشت خلر نیز سطح زیر کشت این محصول به 400 هکتار و ماشک به چهار هزار و 600 هکتار رسیده و تلاش شده تا کشت این محصولات بعد از برداشت گندم برای جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه مستقیم دام در مناطق باد خیز بویژه نمین و اردبیل گسترش یابد .
گفتنی است:استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند .
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار