زخم زبان را جدی بگیرید/سرطان حفره دهان و زبان

خبرگزاری پانا: به علت قرار گرفتن زبان در حفره دهانی و قابل‌دید بودن آن، تشخیص تغییرات مربوط به حفره دهان یا زبان به‌وسیله خود بیمار امكان‌پذیر است اما ایجاد هر تغییری به معنای ابتلا به سرطان نیست.

کد مطلب: ۷۰۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، شایع‌ترین علامت سرطان زبان و حفره دهان، زخم‌های پایدار است. این‌گونه زخم‌ها معمولا درد ندارند مگر اینكه با عفونت همراه شوند. البته گاهی سرطان تهاجمی‌تر است و ممكن است با خونریزی توام باشد اما آنچه همیشه پزشكان را به شك می‌اندازد، وجود هر زخم دهانی است كه بیش از 2 هفته باقی بماند.

اگر فردی دچار چنین زخمی در حفره دهانی بود، باید به كدام پزشك مراجعه كند و مراحل تشخیص چگونه است؟

تشخیص ضایعه های سرطانی در حفره دهان و زبان با متخصصان گوناگون از قبیل جراحان فك و صورت، متخصصان بیماری‌های دهان و دندان، جراحان عمومی و متخصصان گوش و حلق و بینی است.

تشخیص چندان كار دشواری نیست و با نمونه‌برداری (بیوپسی) امكان‌پذیر است. نمونه‌برداری روش تشخیصی ساده و سرپایی است كه در آن پزشك ناحیه موردنظر را بی‌حس و از آن نمونه تهیه می‌كند و به آزمایشگاه آسیب‌شناسی می‌فرستد.

در آزمایشگاه بافت را بررسی می‌كند و تشخیص نهایی می‌دهد. اگر سلول‌های سرطانی مشاهده شود، درمان باید هر چه سریع‌تر آغاز شود و درمان سرطان حفره دهان و زبان برعهده جراحان سرطان یا جراحان گوش و حلق و بینی است.

این سرطان معمولا بعد از دهه‌های 5 و 6 زندگی شیوع بیشتری دارد و علت‌ها گوناگون‌اند اما كسانی كه مكانیسم‌ دفاعی بدنشان ضعیف است مثل بیماران مبتلا به ایدز و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن كبدی، ریوی، كلیوی و قلبی كه سیستم دفاعی بدن ضعیفی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های حفره دهان و زبان هستند. از دیگر عوامل می‌توان به سیگار و الكل اشاره كرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار