رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری: کیفیت پایین محصولات فرهنگی خسارت‌بار است

تهران (پانا) - محمود صلاحی معتقد است؛ جا انداختن مفهوم ارتقای محصولات فرهنگی کار ساده‌ای نیست .

کد مطلب: ۶۹۸۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد

نشست هماهنگی چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی عصر امروز در سالن کنفرانس ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور مدیران و مسئولان فرهنگی برگزار شد .

در بخشی از این نشست مجید کمالی دبیر همایش و رییس مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری با ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت‌های چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی،گفت: این همایش چهارمین دوره خود را از سر می‌گذراند. در سه دوره پیشین تلاش زیادی شد که نتیجه آن تولید ادبیات نظری و تئوریک در حوزه تولید محصولات فرهنگی بود.

وی با اشاره به زمان برگزاری اختتامیه این رویداد فرهنگی اظهار کرد:اختتامیه چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود، یکی از ویژگی‌های این همایش این بود که با نگاه کاربردی در ۵ حوزه فعالیت‌هایش را متمرکز کرده و پژوهش فاخر و علمی انجام داد که شامل کتاب کودک، بازی‌های رایانه‌ای، سینما، معماری ایرانی اسلامی و مد و پوشش می‌شود که تلاش شد با انجام مطالعات شاخص پژوهی با کمک پژوهشگران مؤسسات و برخی سازمان‌ها و نهادها این پژوهش‌ها با کیفیت مطلوب انجام شود و در پایان همایش رونمایی و در قالب کتاب منتشر می‌شود .

رییس مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری در ادامه یادآور شد: یکی از بخش‌هایی که به این دوره اضافه شده بخش جشنواره محصولات فرهنگی است که هم در حوزه فعالیت‌های مردمی و هم در حوزه فعالیت‌های دستگاهی به محصولات برتر نشان کیفیت اهدا می‌شود و از حدود ۳۰۰ محصول، ۳۰ محصول این تندیس و نشان را دریافت می‌کنند .

بر اساس این گزارش دربخش دیگری از این نشست محمد ناظمی اردکانی رییس کمیته علمی همایش گفت: انتظار کمیته علمی هر همایش این است که در همه محورهای همایش دستاوردهای علمی و پژوهشی کل جامعه و مراکز علمی و دستگاه‌ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بخش دوم همایش دستگاه‌های مرتبط که در حوزه ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی نقش اساسی دارند درخواست شد تا مقالاتی را ارائه کنند. ۴۲ مقاله از این دستگاه‌ها به دستمان رسید. در نهایت از مجموع ۴۲ مقاله دستگاهی ۴ مقاله در مرحله داوری پذیرفته شد یعنی حوزه هنری،‌ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی. ان‌شاءالله باید این تلاش را ادامه دهیم تا این مشارکت تام و تمام را داشته باشیم .

در ادامه محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با اشاره به برگزاری این رویداد هنری گفت: ایستگاه چهارم همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی رسیده‌ایم. شاید به همه اهداف سه دوره قبل نرسیده باشیم، ولی این یک تمرین و زنگ شروع بود تا ما متوجه شویم برای تولید محصول فرهنگی، همواره باید به کیفیت آن فکر کنیم .

وی با اشاره به این مطلب که باید به دنبال ارتقاء کالای فرهنگی بود ؛اظهار کرد: در اقتصاد هم به همین شکل است و محصولی که کیفیت نداشته باشد، در بازار شکست می‌خورد. کیفیت پایین محصولات فرهنگی خسارت‌بار است. مثلاً اسباب‌بازی‌ها را در نظر بگیرید، اسباب‌بازی‌هایی با کاراکتر انیمیشن‌های آمریکایی بازار گسترده‌ای در ایران دارد و دست هر بچه‌ای اسباب‌بازی یا کیفی می‌بینیم که عکس‌های نامناسب یا نوشته‌های انگلیسی روی آن نقش بسته است .

رییس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: جشنواره می‌خواهد با استفاده از دانش افراد تراز اول فرهنگی، به تولید محصولات فرهنگی کمک کند، باید همه با هم تلاش کنیم تا خروجی داشته باشیم و محصولی خلق کنیم که بازار داشته باشد. تنها نوشتن مقاله کافی نیست، جلب توجه جامعه به جشنواره ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی هم مهم است. به عنوان مثال می‌توانیم تبلیغات شهری داشته باشیم تا همه متوجه برگزاری جشنواره شوند .

وی ادامه داد: افراد زیادی هستند که بر خود لازم می‌دانم از آنها تشکر کنم. آقایان غلامی، ناظمی اردکانی، ملک تبار، کارکنان مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران و مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری در این جشنواره زحمت می‌کشند و امیدوارم با یاری هم جشنواره ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی را به خوبی برگزار کنیم .

صلاحی اضافه کرد: باید مفهوم ارتقای محصولات فرهنگی را جا بیندازیم و این کار ساده‌ای نیست. امروز با وجود همه مشکلات اقتصادی کشور، باز هم مسئله فرهنگ اهمیت خودش را دارد. همه شئون زندگی فرهنگ خودش را می‌طلبد و حتی زیربنای اقتصاد نیز فرهنگ است. به همین دلیل وقتی مقام معظم رهبری شعار سال را تعیین می‌کنند، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مسئله فرهنگ اشاره دارند. هر کاری اگر بر فرهنگ درست استوار نباشد، پایه‌اش فرو می‌ریزد .

پایان بخش این نشست رونمایی از پوستر چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی بود. .

یادآور می‌شود؛ اختتامیه چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار