در پاسخ به پانا

نوبخت: وزیر اطلاعات بگوید که دستور شنود از شهروندان عادی را نمی‌دهد

تهران (پانا)- سخنگوی دولت در واکنش به آنچه سخنگوی قوه قضاییه درباره تقاضاهای «شنود» از سوی دولت مطرح کرده بود از وزیر اطلاعات خواست که جهت شفافیت در این امر،‌ گزارشی از «شنودها» ارائه کند.

کد مطلب: ۶۹۶۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد

محمد باقر نوبخت صبح امروز (5 دی) در نشست هفتگی خبری در پاسخ به خبرنگار پانا که پرسید؛ رئیس‌جمهوری در مراسم حقوق شهروندی از شنودهایی که در کشور انجام می‌شود انتقاد کرد ولی محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری این هفته خود اعلام کرد بیشتر درخواست شنودهایی که می‌شود از طرف دولت است آیا شما این موضوع را تائید می‌کنید؟ گفت: «اجازه بدهید مقداری صریح باهم صحبت کنیم، دستگاهی که درخواست این شنودها را می‌کند هیات دولت نیست، بلکه وزارت اطلاعات حسب کارهای اطلاعاتی باید اقداماتی را انجام دهد. من انتظار دارم آقای وزیر اطلاعات بگوید شنودهایی که او دستورش را می‌دهد غیر از شنودهای شهروندان عادی است زیرا آنها باید کارهای اطلاعاتی‌شان را انجام دهند و بسیاری از موارد آن در مرزها و در داخل کشور منجر به شناسایی و منهدم کردن گروه‌های تروریستی و دشمنان می‌شود.»

وی گفت: «بالاخره سیستم‌های اطلاعاتی امنیتی کارهای خاص خود را دارند و همان‌طور که خودتان می‌دانید این دولت به دنبال آن نیست که یک شهروند چه صحبتی می‌کند و در خیلی از موارد به این دلیل که بتوانیم حقوق شهروندی افراد را رعایت کنیم، وارد زندگی خصوصی آنها نمی‌شویم چه رسد به اینکه بخواهیم مکالمات آن‌ها را شنود کنیم. بنابراین من از جناب آقای علوی درخواست می‌کنم جهت شفافیت گزارشی از این شنودها ارائه کند، اما به هر حال یک سیستم اطلاعاتی امنیتی باید کارهای خود را انجام دهد.»

استعلام‌های غیرضروری تعرض به حوزه خصوصی افراد است

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگر پانا مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری در همان همایش حقوق شهروندی از استعلام‌های غیرضروری انتقاد کردند، آیا بخشنامه‌ای به دوایر دولتی برای استعلام‌های غیرضروری ارسال شده است، گفت: «این که الآن مشخصاً این موضوع به بخشنامه‌ای تبدیل شده باشد یا خیر خبر ندارم، اما در چند جلسه آقای رئیس جمهوری از همه وزرا به جدیت خواستند که این موارد را در زیرمجموعه‌های خود رعایت کنند و اطلاعات بی‌مورد از مردم دریافت نکنند. استعلام‌های غیرضروری از آن دست مسائلی است که تعرض به حوزه خصوصی افراد به‌حساب می‌آید و نباید دستگاه دولتی وارد آن شود. البته بنده این موضوع را پیگیری می‌کنم تا ببینم آیا این موضوع به بخشنامه تبدیل شده است یا خیر اما ابلاغیه آقای رئیس جمهوری به همه ما در این زمینه وجود دارد.»

سیاست دولت تنظیم عرضه و کنترل بازار است

سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد سیاست دولت این است که با تنظیم عرضه کالاها، ولو از طریق واردات، بازارا را کنترل کند .

وی با بیان این مطلب افزود: «دولت اجازه نخواهد داد که این وضعیت ادامه پیدا کند و همچنان بر سیاست مهار تورم در لایحه سال 1397 تإکید دارد.»

نوبخت در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی ادامه داد: «مجوزی که دولت از مجلس خواسته در سال‌های گذشته نیز در تبصره 14 برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی وجود داشته است و اساسا الزام قانونی است. ابن درخواست منطبق با بند 39 ماده قانون برنامه ششم است و مجلسی‌ها انتظار دارند که دولت قانون برنامه ششم را اجرا کند. در بند الف ماده 39 قانون برنامه ششم تسریع شده است که دولت باید نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام کند.»

نوبخت گفت : «دولت این مجوز را همین امسال هم داشته است. من یک بار هم گفته‌ام و احساس می کنم شاید خوب توضیح ندادم که باعث سوءبرداشت شد. توضیح دادم که در بند الف تبصره 14 قانون بودجه دولت اجازه دارد تا 48 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها را برای اصلاح امر خاصی که در این تبصره خواسته شده استفاده کند.»

توضیح نوبخت درباره افزایش قیمت تخم مرغ

محمدباقر نوبخت اظهار کرد: «با توجه به اینکه رسانه‌ها و مردم نسبت به افزایش قیمت تخم مرغ واکنش‌هایی نشان دادند گزارشی را در این زمینه ارائه می‌کنم. همان‌طور که می‌دانید تخم مرغ به‌عنوان یکی از اقلام غذایی مردم است که بی‌ثباتی در قیمت آن ممکن است با روان مردم بازی کند. در چهار ماهه نخست امسال قیمت تخم مرغ روند کاهشی داشت. در اوایل سال، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ 5672 تومان بوده و در پایان 4 ماهه نخست سال قیمت آن به 5475 تومان در هر کیلو گرم رسید.»

سخنگوی دولت افزود: «ما هر سال علاوه بر اینکه مصارف داخلی خود را در زمینه تخم مرغ تأمین می‌کردیم صادرات نیز داشتیم زیرا مصرف سالیانه ما 900 هزار تن است و تولید در کشور یک میلیون و 300 هزار تن بود. اما مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد که یکی از آنها اثر آنفولانزای حاد پرندگان بود , ما برای اینکه بتوانیم سلامت مردم را تضمین کنیم نسبت به معدوم کردن تخم‌‌مرغها و مرغ هااقدام کردیم که حدود 23 میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد. از ابتدای مهر تا دوم دی ماه امسال حدود 12 میلیون و 300 هزار قطعه مرغ تخم گذار دیگر از دور خارج شدند که همین موارد از ظرفیت تولید کاست.»

وی ادامه داد: «این مورد تنها به کشور ما محدود نمی‌شود بلکه در کشورهای جهان نیز برای تأمین سلامت مردم این اقدامات انجام می‌شود کما اینکه در ژاپن و کره جنوبی نیز تعدادی از مرغ‌ها و تخم مرغ‌ها را معدوم کردند.»

سخنگوی دولت افزود: «سال گذشته حدود 30 میلیارد تومان برای جبران به بخش‌های خسارت وارد شده پرداخت شد که امسال این مبلغ 100 میلیارد تومان است و قرار است به مرغداران خسارت دیده که خسارت قابل توجهی دیده‌اند پرداخت شود.»

وی ادامه داد: «البته وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار 19 هزار تن مجوز واردات صادر کرده و علاوه بر آن 22 هزار تن دیگر قرار است مجوز صادر کند که هم اکنون 110 تن آن در مرحله ترخیص از گمرک است و آماده است که به بازار عرضه شود.»

نوبخت تصریح کرد: «البته موضوع مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که برای اینکه بتوانیم نظارت را بیشتر کنیم باید تفکیک بین وزارت بازرگانی و صنعت و معدن و تجارت به وجود بیاید، زیرا در کشور ما که واردات برای کالاهای اساسی نیز وجود دارد و ممکن است با کمبود یک محصول به بازار آسیب برسد، لازم است که وزارت بازرگانی از وزارت صنعت معدن و تجارت جدا شود. ما همین موضوع را در لایحه‌ای به مجلس ارائه کردیم و حتی قرار بود قبل از شکل‌گیری کابینه این تفکیک انجام شود که هنوز انجام نشده است. از مجلس محترم انتظار داریم که این تفکیک را انجام بدهند تا بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم و دچار نوسان قیمت در کالاها نشویم.»

سیاست اصلی دولت در لایحه بودجه 97 مهار تورم است

وی افزود: «دولت با تنظیم واردات اجازه نخواهد داد که قیمت‌ها به یک باره افزایش پیدا کند زیرا سیاست اصلی دولت در لایحه بودجه 97 مهار تورم است و اینکه درخواست افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از مجلس کرده به این دلیل است که در بند الف ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه به این موضوع برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تصریح شده است و به دولت این مجوز داده شده است و قرار است درامد حاصل از اصلاح این قیمت‌ها که حدود 48 هزار میلیارد تومان است در امر خاصی که مدنظر است هزینه شود.»

سخنگوی دولت گفت: «دولت امسال نیز اجازه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را داشت اما از آن استفاده نکرد زیرا دولت بر این موضوع واقف است که بار گرانی و تورم زندگی مردم را دچار مشکل می‌کند و دولت با مهار تورم 40 درصدی تحسین مجامع جهانی را برای یک‌رقمی کردن تورم برانگیخته است.»

وی ادامه داد: «در سال 1397 نیز مثل سال‌های گذشته خود را موظف می‌دانیم که تورم را مهار کنیم و اجازه ندهیم که پول ملی ما در مقابل ارزهای خارجی تضعیف شود. زیرا دولت معتقد به ثبات اقتصادی است و شخص رئیس‌جمهوری از اینکه قیمت ارز در برابر ریال بالا برود به‌شدت مخالف است. به شما قول می‌دهم در سال 97 در هر سمتی باشم در این مورد به شما پاسخ بدهم بنابراین مهار تورم در سال آینده نیز تکرار خواهد شد و این صحبت‌هایی که در مورد قیمت بنزین و گازوئیل و برخی از موارد دیگر می‌شود صرفاً گمانه زنی برخی از رسانه‌هاست و در مورد ارز نیز قیمت متعادل را دولت می‌پذیرد و در ارتباط با هر افزایش قیمتی دولت به‌شدت حساس است.»

نوبخت تصریح کرد: «البته دولت یک کار اضطراری نیز دارد که 100 هزار فرصت شغلی ایجاد کند و همین موضوع نیازمند منابع مالی است. متأسفانه توزیع یارانه نقدی می‌توانست بهتر از این باشد و با کمک آن می‌توانستیم بسیاری از موارد را در کشور اصلاح کنیم. همه ما به دنبال کسب اعتماد مردم که همان سرمایه اجتماعی است، هستیم. بنابراین بودجه ما بودجه تورمی نیست بلکه بودجه‌ای اشتغال‌زاست.»

وی افزود: «موضوع بعدی در ارتباط باکسانی است که در تعاونی‌های اعتباری سپرده گذاری کرده‌اند همان‌طور که در جلسه سران سه قوه به معاونین آنها دستور داده شد تا در جهت استیفای حقوق مردم تلاش کنند از همه مردم استدعا می‌کنیم گول مؤسساتی را که سود زیاد می‌دهند نخورند. متأسفانه باوجود این همه اخطارهایی که دولت می‌دهد باز هم شاهد سپرده‌گذاری مردم در چنین مؤسساتی هستیم. بانک مرکزی به‌ منظور ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری گرفتار چنین موضوعی شد اما همه این مجوزها در گذشته بوده و مردم بدانند که ما در کنار آنها هستیم و آقای رئیس‌جمهوری مصمم به کاری مغتنم در این زمینه است.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «برخی از رسانه‌ها می‌خواهند مردم را شکنجه بدهند من از همه رسانه‌ها می‌خواهم به مردم واقعیت‌ها را بگویند چرا برخی می‌خواهند مردم را تحریک‌ کنند و آینده‌ای ناامیدکننده را برای آنها منعکس کنند. تمام سیاست‌های دولت بر این است که بتوانند امید را در جامعه ارتقا بخشند.»

نوبخت تاکید کرد: «قیمت‌هایی که برای بنزین گفته می‌شود گمانه‌زنی است، دولت درباره مباحث افزایش قیمت‌ها نهایت کنترل را دارد.»

وی خاطرنشان کرد: «همیشه انتخاب بین بد و خوب نیست گاهی اوقات انتخاب در شرایط اضطراری است.»

نوبخت ادامه داد: «من از ۳۰ سال پیش که در دولت بودم هیچ‌گاه حرفی نمی‌زنم که ضمانت اجرایی ندارد. این فضاسازی که ایجاد کرده‌اند که دولت کنترل تورم را کنار گذاشته است درست نیست، سیاست ما کنترل تورم است.»

سال آینده قصد داریم زمینه یک اشتغال بزرگ را فراهم کنیم

نوبخت در خصوص خرج‌کرد منابع حاصل از افزایش قیمت‌های حامل انرژی گفت: «شاید فقط دوبار قیمت بنزین را افزایش دادیم و حتی یک ریال هم به خزانه نیاوردیم حتی مبلغی هم رویش گذاشتیم و یارانه دادیم.»

وی افزود: «دولت بنا دارد از این افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای تولید و اشتغال استفاده کند. برای سال آینده تصمیم داریم آن ۱۷ هزار میلیارد تومانی که به بنگاه‌ها دادیم به ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم که بخش کوچکی از این رقم را از افزایش قیمت‌های حامل انرژی تامین می‌کنیم.»

وی تاکید کرد: «ما قصد داریم در سال آینده یک اشتغال بزرگ فراهم کنیم و آن دسته از بنگاه‌هایی که برای صادرات غیرنفتی کمک می‌کنند از این تسهیلات استفاده کنند.»

نوبخت با اشاره به زلزله‌های اخیر گفت: «بخش دیگری از این افزایش قیمت‌ها را برای بافت‌های فرسوده استفاده می‌کنیم، ما تصمیم داریم بافت‌های فرسوده را بازسازی کنیم.»

وی ادامه داد: «ما محله به محله را در نظر خواهیم گرفت و تمامی امکاناتی که یک محله نیاز دارد را احداث می‌کنیم، همین امر فرصت‌های شغلی را ایجاد می‌کند.»

نوبخت تاکید کرد: «هم شهر را در برابر زلزله ایمن می‌کنیم و هم ۲۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود. بخش دیگر حمل و نقل است.»

برخی‌ها می‌گویند دولت دستش را در جیب مردم کرده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: «بعضی‌ها می‌گویند دولت دستش را در جیب مردم کرده است نمی‌دانم چرا در کشور ما پرداخت مالیات سخت است، بله ما باید اشتغالی ایجاد کنیم که خوب باشد و مردم بتوانند مالیات پرداخت کنند.»

وی درباره اصلاح تقویم آموزشی گفت: «چنین چیزی در دولت مطرح نیست.»

نوبخت در خصوص جریان‌سازی علیه رئیس‌جمهوری عنوان کرد: «دولت باید این را بپذیرد که می‌تواند منتقد داشته باشد، این که میزان انصاف منتقدین درباره انتقاد چقدر است نمی‌دانم.»

وی ادامه داد: «این تازه نیست، در بحث حقوق‌های نجومی مشاهده کردید چه مطالبی مطرح شد، اما مردم انتخاب خود را کردند مردم به دولت اطمینان دارند.»

سخنگوی دولت با اشاره به فضای مجازی گفت: «اوضاع به این صورتی که در فضای مجازی جلوه داده می‌شود، نیست، مردم هنوز دولت را دوست دارند، عده‌ای عنوان می کنند که پشیمان هستیم شما کی رای دادید؟»

نوبخت ادامه داد: «اموال دست ما اموال پدری ما نیست، شاید اموال پدری دولت‌های قبلی بود اما اموال پدری ما نیست. دولت خودش را موظف می‌داند از حقوق مردم صیانت کند ما با مردم لج نمی‌کنیم، ما خودمان را عقل کل نمی‌دانیم. ما با پوپولیستی بودن پاسخ مردم را نمی‌دهیم.»

برای عوارض خروج از کشور استثنائات نیز وجود دارد

وی درباره افزایش قیمت عوارض خروج از کشور گفت: «در کشورهای دیگر کسی ازر جابه‌جا نمی‌کند، کارت دارند اما در کشور ما ۷ میلیارد دلار ارز خرج می‌شود، ما که نفت را نمی‌دهیم و با چمدان پول را تحویل نمی‌گیریم.»

سخنگوی دولت افزود: «عده‌ای شبانه به کشورهای همسایه سفر می‌کنند، با چمدان پر از قاچاق کالا بر‌می‌گردند بعد ما می‌گوییم که تولید داخلی رونق پیدا کند، با این روش‌ها می‌شود؟»

وی تاکید کرد: «ما نفس این سفرها را نفی نمی‌کنیم اما باید زندگی کارگران خود را هم در نظر بگریم، بازار از کالاهای قاچاق پر شده است.»

نوبخت خاطرنشان کرد: «در خصوص این قانون استثناهایی هم وجود دارد مانند دانشجویان و برخی دیگر از افراد.»

سخنگوی دولت درباره رسیدگی دولت بعداز حوادث طبیعی گفت: «نگاه کنید اتفاقی که در کنار تهران(زلزله) افتاد علی‌رغم تلاش‌هایی که دولت انجام داد چقدر فضاسازی شد و مردم را ناامید کردند.»

وی خاطرنشان کرد: «مشاهده می‌کنید دولت چه فضای بازی را ایجاد کرده است، از طبقه روشنفکر می‌خواهیم به دولت در اطلاع‌رسانی دقیق کمک کند.»

159 نهاد فرهنگی غیردولتی در لیست پرداخت بودجه 97

سخنگوی دولت درباره درخواست رئیس‌جمهوری مبنی بر زیر نظر گرفتن نهادها در خصوص بودجه اظهار داشت: «ما ۵۹ نهاد غیردولتی داشتیم که از بودجه دولت استفاده می‌کردند و شاید در اختیار رسانه‌هایی قرار گیرد که علیه دولت تیتر می‌زدند، ما باید به ۱۵۹ نهاد کمک کنیم، در بودجه سال ۹۷ قرار است بودجه را بر اساس عمکلرد تخصیص دهیم مانند سرکشی به کارگری که کار می‌کند.»

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در واکنش به اظهار نظر بعضی افراد در خصوص مقایسه بودجه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها گفت: «چند نکته را تفکیک کنیم، این که طلاب ما با حداقل رفاه زندگی می‌کنند قابل رویت است، اما این که دولت پول این قشر را قطع کند درست نیست نظام ما یک نظام اسلامی است.»

وی خاطر نشان کرد: «نفس کمک به مراکز علمی حوزی قابل تخطئه نیست، اما اینکه دولت بیشتر از این‌ها بدهد امکانش نیست، دولت باید در چگونگی هزینه‌کرد نظارت داشته باشد.»

وی تاکید کرد: «باید این را هم بگویم سیاست ما این نیست که اگر کسی با دولت مخالف است دمار از روزگارش دربیاوریم. ما بیش از ۶۲۰۰ صفحه سند انتشار داده‌ایم و مردم به صورت آنلاین می‌توانند ببینند، بودجه کاملا شفاف است. در حال حاضر همه می‌دانند چه کسی چقدر گرفته و چگونه خرج کرده است.»

حذف یارانه درامد بالاها

سخنگوی دولت درباره انتشار لیستی از سوی رئیس آمار و دیوان محاسبات گفت: «اسامی افراد و مدیرانی که حقوق بالای ۱۷ میلیون تومانی دارند و یارانه‌بگیر بوده‌اند را به دولت اعلام کردند و اسامی این افراد از لیست یارانه‌بگیران حذف شد و آن‌ها جریمه شده و موظف به بازگشت یارانه‌های دریافتی به خزانه شدند و به نظر من این افرادی که با درآمد بالا از یارانه ۴۵ هزار تومانی نمی‌گذرند در مدیریتشان شک است و شان مدیریت هم ندارند.»

نوبخت در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به عضویت شما در شورای عالی امنیت ملی اخیر شاهد دیدارهایی با حجت‌الاسلام کروبی بودیم دلیل اینکه این دیدارها با میرحسین موسوی صورت نمی‌گیرد چیست؟ آیا در شورای عالی امنیت ملی بحثی صورت گرفته که دیدارهای ایشان هم برقرار شود، گفت: «گرچه در این زمینه دبیر شورای عالی امنیت ملی و یا سخنگو نسبت به مصوبات اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما من به در حد یک عضو می‌گویم که تصمیمات در این خصوص موردی نبوده و برای هر سه شخصت این تصمیم گرفته شد.»

مشکل ما با عربستان برگزاری یک مسابقه فوتبال نیست

وی افزود: من فکر می‌کردم این تصمیم درباره دیدار با محصوران برای هر ۳ فرد اجرایی می‌شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به دلیل اختلاف‌های موجود بین ایران با عربستان و امارات در موضوع میزبانی بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا مشکلاتی ایجاد شده است آیا رایزنی برای حل این مشکل شده است، گفت: «موضوع فراتر از یک بازی فوتبال است. مواضع دولت نسبت عربستان در آخرین سخنرانی بیان شد، مشکل ما با مردم عربستان نیست با سیاست غیرانسانی این کشور است.»

وی ادامه داد: «هیچ انسانی نمی‌تواند به وضعیت کودکان یمن بی‌تفاوت باشد، مشاهده کنید به جای دارو بمب بر سر آنان می‌ریزند. آنان درصدد کشورگشایی هستند و جز تخریب زیر بناهای این کشور چه کار کرده‌اند.»

نوبخت یادآور شد: «این‌ها فکر می‌کردند که ظرف ۲ هفته فرد مورد نظر خود را در صنعا روی کار می‌آورند ، اما آیا این کار شد؟ چه کسی جرأت کرد بیاید؟»

وی خاطرنشان کرد: «تنها یمن نیست، به سوریه نگاه کنید، وضعیت عراق را مشاهده کنید این‌ها از حامیان داعش هستند.»

سخنگوی دولت تاکید کرد: «همان‌گونه که وزیر امور خارجه فعلی آمریکا گفت، توان دیپلماسی ایران بالا است، به توان نظامی ما هم ایمان آورده‌اند.»

نوبخت تاکید کرد: «مردان دیپلمات ما کهنه‌کار هستند و برای آرامش منطقه هر کاری انجام می‌دهند و حتی حاضر هستند که در مسئله یمن به عربستان کمک کنند.»

اسکان موقت زلزله‌زدگان تا هفته‌های آینده تکمیل می‌شود

نوبخت همچنین با بیان اینکه هنوز کار اسکان موقت زلزله‌زدگان کرمانشاه به پایان نرسیده است، گفت: «در عین حال بخش قابل توجهی از آنان اسکان داده شده‌اند و دولت از نظر منابع مالی برای این امر، هیچ مشکلی ندارد و همه منابع مورد نیاز را تامین کرده و می‌کند، مخصوصا که اگر در کنار بنیاد مسکن، پیمانکار دیگری هم با ما همکاری کند، استقبال می‌کنیم و در هر صورت ظرف هفته‌های آینده مسئله اسکان موقت را تکمیل خواهیم کرد.»

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای آمادگی در برابر زلزله احتمالی در تهران گفت: «ما جلساتی با شهردار تهران در این زمینه داشته‌ایم و برنامه‌ریزی‌هایی برای آینده و رخدادهای احتمالی انجام دادیم که در این زمینه به موضوع آموزش مردم برای واکنش در برابر زلزله هم توجه کرده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار