مدیرکل آموزش و پرورش قزوین:

800 کودک بازمانده از تحصیل در استان قزوین وجود دارد

تهران (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین از وجود 800 کودک بازمانده از تحصیل در این استان خبر داد که به گفته وی رتبه دوم در کشور است.

کد مطلب: ۶۹۶۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی وزارت اموزش و پرورش، سالار قاسمی اظهار کرد: از مصادیق عدالت آموزشی این است که بتوانیم همه کودکان را تحت پوشش قرار داده و آموزش فراگیر داشته باشیم و حتی یک دانش آموز هم نباید از تحصیل باز بماند.

وی خاطر نشان کرد: به استناد آمار رسمی، حدود 800 کودک بازمانده از تحصیل در استان قزوین وجود دارد که به نسبت سایر استان ها وضعیت بهتری دارد به طوری که ما در شناسایی و تعداد کودکان بازمانده از تحصیل رتبه 2 کشور را دارا هستیم، یعنی تعداد این کودکان جز از استان ... از سایر استان ها کم تر است.

قاسمی تصریح کرد: علت اصلی بازماندگی از تحصیل در استان قزوین نبودن امکانات و بی اطلاعی والدین از وضعیت شناسامه ای و قوانین تحصیلی کودکان است.

این مسئول اظهار کرد: بیش تر کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی هستند و بازماندگان از تحصیل در مقاطع متوسطه اول و دوم بیش تر در دخترانی که ازدواج می کنند، رخ می دهد.

وی گفت: در برخی روستاها مدرسه وجود ندارد و والدین به دلیل حساسیت های خود از حضور دانش آموز در مدارس روستاهای دیگر جلوگیری می کنند. این در حالی است که حدود 12 مدرسه با یک دانش آموز و حدود 20 مدرسه با 2 الی 3 دانش آموز در استان فعالیت می کنند.

این مسئول افزود: طرح روستا مرکزی برای روستاهایی که نزدیک به هم هستند و تعداد دانش آموزان کمی دارند اجرامی شود و دانش آموز از روستایی به روستای دیگر برای تحصیل می رود.

قاسمی خاطرنشان کرد: استان قزوین به دلیل صنعتی بودن، استانی مهاجرپذیر است و بخشی از بازماندگان از تحصیل به مهاجرانی تعلق دارد که تا پایان سال در استان حضور ندارند و کودکان را منتقل می کنند و سال را تا نیمه به تحصیل می پردازند. این افراد به نوعی بازمانده از تحصیل هستند زیرا نمی توانند سال تحصیلی را به اتمام برسانند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان این که بخشی از کودکان بازمانده از تحصیل کودکان کار هستند، ادامه داد: در دو سال اخیر تعدادی از کودکان کار توسط سمن ها شناسایی شدند و آموزش و پرورش استان فضای آموزشی را در اختیار آن ها قرار داد و معلمانی هم به عنوان کار خیر و بدون دریافت حقوق در این واحدها فعالیت می کنند. مدیریت این واحدهای آموزشی با خود سمن ها هست.

قاسمی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش طرح هایی برای شناسایی بازماندگان از تحصیل دارد. به علاوه در استان هم پیش از آغاز سال تحصیلی این کودکان را شناسایی کرده و در شورای آموزش و پرورش استان مقرر شد که برای ساماندهی این کودکان ردیف بودجه ای اختصاص یابد و همه دستگاه ها به ویژه بهزیستی و کمیته امداد با حمایت استانداری در این راه همکاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به این که تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در استان قزوین زیاد نیست، اگر تمام دستگاه ها به آموزش و پرورش کمک کنند، حداکثر تا دو سال آینده بتوان درصد بالایی از این کودکان تحت آموزش قرار بگیرند.

قاسمی گفت: سمن های زیادی در حوزه های اجتماعی فعالیت می کنند، اما تنها یک سمن در حوزه آموزش و پرورش کمک می کند که تقاضا دارم این نهادهای مدنی که دغدغه کودکان و خانواده ها را دارند، بیش تر به بحث کودکان بازمانده از تحصیل ورود کند. آموزش و پرورش استان قزوین نیز امکانات آموزشی وسیعی دارد و بسیاری از معلمان نیز می تواند در کنار سمن ها به آموزش کودکان بازمانده از تحصیل بپردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان این که ممکن است یک کودک بازمانده از تحصیل سرمایه ای برای کشور باشد که به دلیل کشف نشدن از آن محروم بمانیم، تاکید کرد: اعتقاد دارم که ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران و نظام تعلیم و تربیت ما برپایه عدالت است، حتی یک کودک بازمانده از تحصیل هم خوب نیست و از تمام نهادهای مدنی، رسانه ها و دستگاه ها خواهشمندم که در فراهم کردن امکانات تحصیل این کودکان تلاش کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار