در گفت‌وگو با پانا

پیران، پژوهنده برتر آموزش و پرورش: کتاب‌های درسی روح پرسشگری دانش‌آموزان را از بین می‌برد

تهران (پانا) - پژوهنده برتر آموزش و پرورش محتوای کتاب‌های درسی را که بیشتر بر حفظیات طوطی وار پایه ریزی شده است عامل از بین رفتن روحیه پرسشگری در دانش آموزان می‌داند.

کد مطلب: ۶۹۴۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد

میلاد جلیل پیران که به عنوان یکی از پژوهشگران برتر سال 96 در حوزه آموزش و پرورش در جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش در بخش دانشجو معلمان پژوهنده حائز رتبه دوم کشوری شده است در گفت‌وگو با پانا درخصوص الزامات تربیت دانش‌آموزانی با ذهن پرسشگر گفت: نظر شخصی من این است که خلاقیت دانش‌آموز به محیط های خانواده ،همسلان ومدرسه که دانش‌آموز در آن رشد می کند بستگی دارد. حال این محیط اگر از تیپ های شخصیتی سلطه گر وآسانگرا تشکیل شده باشند مطمئنا کودک خلاق نخواهد بود. باید بتوانیم تیپ‌های شخصیتی اقتدارگر و برونگرا شهودی پرورش بدهیم که دانش‌آموز خلاق بار بیاید. متاسفانه آموزش و پروش ما تیپ‌های شخصیتی سلطه‌گر و و پذیرنده پرورش می دهد، و این نافی اهداف مذکور در سند تحول است .نقش محیط ها باید تسهیل‌کننده و هدایت‌کننده باشد نه اینکه لقمه آماده برای دانش‌آموز مهیا کند.

وی درباره نقش معلم در تربیت دانش‌آموز پژوهنده و پرسشگر اظهار داشت: شخصیت کودک از 5 تا 13 سالگی شکل می گیرد، یعنی دورانی پیش دبستانی و دبستان نقش بسیاری مهمی در شکل گیری شخصیت خلاق و پژوهنده دانش‌آموزان ما دارند؛ لذا مربیان و معلمان در شکل دادن شخصیت خلاق و پژوهنده در متربی خود حتی نقشی بسیار موثرتر از پدر و مادر دارند.

ایراد از نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان است

این پژوهشگر برتر آموزش و پرورش که به دلیل چاپ 16 مقاله علمی پژوهشی در همایشات و کنگره های مختلف، چاپ 4 مقاله IsI در مجلات کشورهای خارجی از جمله کشور امریکا، تالیف دو کتاب با عنوان های اختلالات دوران کودکی و شخصیت و اخلالات آن و فعالیت در مقام دبیر انجمن علمی دانشگاه فرهنگیان شهرکرد برنده جایزه پژوهشگر برتر شده است، در پاسخ به این سوال که « چرا بسیاری از دانش‌آموزان ما شوق و علاقه چندانی به پیگیری پروژه های خلاقانه و جستجو و کشف ناشناخته ها ندارند؟» گفت: آنچه که باعث می شود اکثر دانش‌آموزان ما به حفظ کردن طوطی‌وار روی بیاورند و خلاق نباشند روشهای تدریس و نحوه ارزشیابی معلمان از دانش‌آموز است. مشکل دوم این است که وقت آموزشی در مدارس خیلی کم هست. کل وقت یک روز آموزش 5 ساعت است که آموزش مفید در 2 ساعت اتفاق میافتد؛ در صورتی که برای پرورش دانش‌آموز فعال و خلاق به وقت زیاد بیشتر از این نیاز داریم. مشکل سوم این است که محتوای کتاب های درسی ما بیشتر بر حفظیات طوطی‌وار پایه ریزی شده که باعث می شود دانش‌آموز خود به خود شوق و علاقه را از دست بدهد چون باتوجه به این نظام ارزشیابی نه تنها پاداشی دریافت نمی‌کند، بلکه خود را یک فرمان بردار در کنار یک فرمان روا که معلم باشد می‌بیند. مشکل بعدی کمبود امکانات آموزشی است؛ روش تدریس پژوهش محوری علاوه بر وقت به امکانات بالا هم نیاز دارد و از انجا که اکثر مدارس کشور ما از امکانات آموزشی مناسبی برخوردار نیستند لذا روشهای تدریس خود به خود به جای دانش‌آموز محور بودن به سمت معلم محوری کشیده می شود.

دانش‌آموز باید بتواند ابراز وجود کند

این دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان که تاکنون چندین مقاله علمی پژوهشی، در مجلات خارجی منتشر کرده است درباره روش های ایجاد انگیزه پرسش و پژوهش در دانش‌آموزان گفت: معلم و مربی باید نقش تسهیل کننده و هدایت کننده داشته باشند تا دانش‌آموزان با دردست گرفتن محور کلاس بتوانند ابراز وجود و اظهار نظر کنند. همچنین بکارگیری روشهای فعال و پژوهشی تدریس از طرف مربی و معلم داشتن نقش هدایت کننده از مرحله کشف مسله تا تبیین نظریه از الزامات این امر است.

وی بیان کرد: تجهیز مدارس به وسایل بازی و سرگرمی و ابزار مورد نیاز درس علوم از عوامل موثر در ایجاد انگیزه در دانش‌آموز است. خارج شدن از روشها تدریس سنتی و تاثیر پذیری IcT و روی آوردن به روشهای تدریس به روز همچون روش های پژوهش محوری و روشهای مشارکتی از دیگر ضرورتهای رسیدن به این خواسته است. در نهایت تغییر دادن محتوای کتاب درسی از این حالت کسل کننده و تدوین محتوایی که بر اساس آن دانش‌آموزدر آن نقش کاشف علمی داشته باشد مسیر رسیدن به تربیت دانش‌آموز پرسشگر را هموار می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار