مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه اعلام کرد

برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و کانادا پس از تعطیلات سال نو میلادی

تهران (پانا) - مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه از برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات کارشناسی ایران و کانادا در سال جدید میلادی خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۴۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد

محمد كشاورززاده صبح امروز (27 آذر ماه) در حاشيه نخستين كنفرانس تاريخ روابط خارجي ايران در جمع خبرنگاران از سفر هيات كارشناسي ايران به كانادا بعد از تعطيلات سال نو ميلادي خبر داد.

وی گفت: «تا كنون پنج دور مذاكرات كارشناسي در سطح مديركل بين ایران و کانادا برگزار شده است كه آخرين دور آن در تهران برگزار شده است. دو دور از این مذاکرات در تهران و بقيه در خارج از كشور برگزار شده است.»

کشاورززاده با اشاره به اینکه در آخرین دور این مذاکرات مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه کانادا به تهران سفر کرده است، اظهار داشت: « در حال برنامه‌ريزي هستيم كه بعد از سال نو ميلادي سفر هيات ايراني در سطح مديركل انجام شود.»

كشاورزرزاده با اشاره به ابراز تمايل طرف كانادايي براي از سرگيري مناسبات ديپلماتيك با ايران، عنوان كرد: «آنها علاقه مند هستند كار انجام شود و ما نيز اين چنين هستيم. يكسري مسائل فني از جمله مشخص شدن محل سفارت آنها و ... وجود دارد كه طرف كانادايي بايد حل كند »

ظریف به آمریکای جنوبی می‌رود

وي گفت كه وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در سال جديد ميلادي به آمريكاي جنوبي سفر كند و چند رييس جمهوری اين منطقه نيز به ايران سفر خواهند كرد.

محمد کشاورززاده همچنین در خصوص حکم دادگاه کانادایی در بلوکه کردن اموال کشورمان با اشاره به اعتراض ایران گفت: «وکلای ما در حال پیگیری موضوع هستند. در سال ۲۰۱۲ دولت کانادا مصونیت کشوری ما را لغو کرد و ما نیز عمل متقابل انجام دادیم.»

وی افزود: «در حال حاضر هم ما و هم کانادایی‌ها مصونیت دیپلماتیک داریم به همین دلیل اموال دیپلماتیک ما موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. برخی اموال وابسته به برخی سازمانهای دولتی بوده که جزو اموال دیپلماتیک محسوب نمی‌شوند و درباره انها حکم صادر شده است.»

مدیر کل امریکای وزارت خارجه افزود: «اعتراض خود را در دادگاه کانادایی اعلام کرده و دنبال می‌کنیم.»

پیگیری قتل شهروند ایرانی در آمریکا

کشاورزاده در خصوص قتل شهروند ایرانی در آمریکا گفت: «ما به طرق مختلف اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم. دفتر ما در واشنگتن موضوع را پیگیری کرده و یادداشت داد. من نیز سفیر سوییس را خواسته، مراتب اعتراض خود را اعلام کرده و خواستار پیگیری موضوع شدم »

او ادامه داد: « در ملاقاتی که طی دو روز اینده با سفیر سوئیس دارم حتما این موضوع را نیز پیگیری می‌کنم.»

وی همچنین در خصوص حکم دادگاه آمریکایی درباره یک شهروند ایرانی کانادایی به جرم دور زدن تحریمها گفت: «در مرحله اول ما تحریم‌ها را قبول نداریم و آنها را ظالمانه و غیر قانونی می‌دانیم. اینکه اتباع ما در این زمینه محکوم می‌شوند و علیه‌شان حکمی صادر می‌شود را مردود می‌دانیم. بر همین اساس در حال پیگیری وضعیت اتباعمان هستیم که در کشورهای مختلف آمریکایی‌ها علیه‌شان اقامه دعوا کرده‌اند. برخی از این اتباع نیز خودشان وکیل گرفته و پیگیر امورشان هستند.»

مدیر کل آمریکای وزارت خارجه ادامه داد: «این مورد را نیز در نمایندگی در واشنگتن و مرکز برررسی می‌کنیم.»

شکایت از هیلی این هفته رسانه‌ای می‌شود

کشاوررزاده در خصوص اعلام شکایت ظریف از نیکی هیلی به دلیل اظهاراتش علیه ایران گفت: « در حال انجام برخی اقدامات هستیم که ظرف هفته جاری رسانه‌ای خواهد شد و از جمله انها اعتراض رسمی در این باره است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار