مهدی کرباسیان: بیش از 2 میلیارد تن ذخیره معدنی سنگ آهن کشف شد

تهران (پانا) –مدیرعامل ایمیدرو از کشف بیش از 2 میلیارد تن ذخیره معدنی سنگ آهن خبر داد و میزان کل ذخایر سنگ آهن کشور را 3 میلیارد تن اعلام کرد.

کد مطلب: ۶۹۳۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد

مهدی کرباسیان در نشست خبری اظهار کرد: معدن و صنایع معدنی از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی است و در اولویت‌های دولت و مجلس قرار گرفته است.

وی افزود: در 4 سال گذشته اهمیت بخش معدن برای مسئولان روشن شده و در دولت دوازدهم نیز در اولویت‌های برنامه ریزی قرار گرفته است.

تدوین نقشه راه 4 ساله برای بخش معدن

مدیرعامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: با توجه به اولویت وزارت صنعت در بخش معدن از ایمیدرو خواسته شده که نقشه راه 4 ساله‌ای را برای این حوزه تدوین کند که کار تدوین آن در معاونت برنامه ریزی ایمیدرو به پایان رسیده است که شامل 76 بند است و تلاش ما این است که با همکاری بین بخشی زنجیره معدن و تولیدات محصولات معدنی توسعه یابد.

کرباسیان با بیان اینکه در سالهای آینده باید 400 میلیون تن برداشت معدنی انجام شود گفت: نقش ماشین آلات معدنی در توسعه بخش معدن بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل برنامه ریزی‌هایی به‌منظور تأمین ماشین آلات و ارتقا تکنولوژی تولید در دست اجراست.

مدیرعامل ایمیدرو با بیان اینکه تا سال 94 در حوزه معدن بیشتر صادرکننده مواد خام بوده‌ایم خاطرنشان کرد: بیش از 23 میلیون تن سنگ آهن در سال 92 صادر شده که این رقم در 8 ماهه سال جاری افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال میزان صادرات آهن اسفنجی با 14 درصد افزایش، تولید کنستانتره با 18 درصد و گندله با 26 درصد افزایش همراه بوده و این در شرایطی است که در سالهای قبل بخش عمده گندله مورد نیاز کشور از بحرین وارد می‌شده است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: میزان صادرات فولاد 5 میلیون و 800 هزار تن است که با روند کنونی تولید به 8 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه تصریح کرد: 5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به معدن و صنایع معدنی داخلی است و 22 درصد صادرات کشور نیز در این حوزه است.

مدیرعامل ایمیدرو تصریح کرد: 527 هزار تن آهن اسفنجی در 8 ماهه ابتدایی امسال صادر شده است و طرح‌های متعددی از جمله فولاد شادگان ، گندله سازی سنگان، کارخانه کنستانتره گل گوهر و قم رود ظرفیت تولید در این بخش افزایش خواهد یافت.

کرباسیان خاطرنشان کرد: در دو هفته آینده 4 محدوده و تا پایان سال 13 محدوده جدید در حوزه اکتشاف و سرمایه گذاری اعلام خواهد شد. بیش از 2 میلیارد تن ذخیره معدنی سنگ آهن به کشور اضافه شده است که کل ذخایر سنگ آهن را به 3 میلیارد تن افزایش می‌دهد.

معاون وزیر صنعت، میزان صادرات زنجیره فولاد را ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن عنوان و تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، به هشت میلیارد دلار صادرات دست خواهیم یافت، به این معنا که ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از معدن و صنایع معدنی تامین می شود. ضمن اینکه ۲۲ درصد از صادرات کشور نیز در این حوزه متمرکز است.

کرباسیان با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاری کوتاه مدت در حوزه معدن و صنایع معدنی صورت گیرد تا بهره برداری بلندمدت از آن حاصل شود، خاطرنشان کرد: آهن اسفنجی نیریز و سبزوار در دیماه پیش رو آماده افتتاح خواهد بود. البته ایمیدرو ظرف سالهای گذشته، به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۴۵ هزار شغل ایجاد کرده است؛ در حالیکه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی حامی بخش خصوصی و کارآفرینان است و هر جا که این بخش آمادگی داشته باشد، از آن بخش خارج خواهیم شد.

وی افزود: به جز معدن سنگان که در یک برنامه زمانی، به بخش خصوصی واگذار می شود، مابقی معادن را به بخش خصوصی واگذار کرده است؛ در این میان یکی از اتفاقات خوب این بود که جدا از تکمیل طرح های نیمه تمام و ۸ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه از بخش خصوصی، پروژه مهدی آباد و سایر پروژه ها اعم از جلال آباد را در حال پیشرفت داریم، ضمن اینکه پروژه هایی همچون تیتانیوم کهنوج را هم شروع کرده ایم که کارخانه گندله و کنسانتره آن نیز شروع شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی سنگان از یکماه آینده شروع خواهد شد، ضمن اینکه آلومینیوم جنوب نیز در دولت یازدهم آغاز شده و در اواخر سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید آلومینیوم اضافه خواهد کرد، ضمن اینکه پروژه های نیمه تمام حوزه مس نیز در حال انجام است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت آن است که پروژه های جدید نیز تعریف شده که بر این اساس، از ۲۵۰ هزار کیلومتر عملیات اکتشافی در کشور، ۴۵ هزار کیلومتر به مرحله انتشار آگهی رسیده که در ۱۵ محدوده امیدبخش سرمایه گذاران بخش خصوصی سرمایه گذاری کنند، ضمن اینکه تا پایان سال ۱۳ محدوده در کنار ۴ محدوده ای که ظرف دو هفته آینده اعلام می شود، برای سرمایه گذاری آگهی خواهد شد.

کرباسیان با اشاره به آغاز اجرای فاز دوم آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن تولید آلومینیوم در آینده ای نزدیک خاطرنشان کرد: کارخانه تولید مواد اولیه آلومینیوم و فولاد، ظرف چند روز آینده برای جذب سرمایه گذاری آگهی خواهد شد، ضمن اینکه یکی از اتفاقات خوب، طرح پتاس خور و بیابانک بود که از شورابه دریاچه نمک استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در ۲۵۰ کیلومتر ۴۰۰ محدوده امیدبخش کشف شده است، گفت: اکثر معادن ایران روباز است؛ اما در حوزه معادن عمیق هنوز کاری صورت نگرفته است، بر این اساس خوشبختانه در استان یزد، حفاری ۲ هزار متری صورت گرفته است که در این بین، بیش از ۲ میلیارد تن ذخیره معدنی سنگ آهن با عیار بالا به کشور اضافه شده است؛ بر این اساس کل ذخایر سنگ آهن کشور ۳ میلیارد تن است؛ البته در این رابطه نیاز به تکنولوژی داریم که بر این اساس از بهترین مشاوران خارجی بعد از برجام استفاده کرده ایم و در فناوری وتکنولوژی از این افراد استفاده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار