لازمه خودکفایی در تامین محصولات غذایی رفع نیازهای جامعه عشایری است

ایلام (پانا) - استاندار ایلام جامعه عشایری را از مولدترین اقشار کشور دانست و بر تامین محصولات غذایی جهت خودکفایی این قشر در این عرصه تاکید کرد.

کد مطلب: ۶۹۳۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد

قاسم سلیمانی دشتکی، در جلسه شورای عشایر استان، اظهار کرد: زندگی به شکل عشایری در طول تاریخ این سرزمین همواره وجود داشته و عشایر در عین اینکه همواره توانسته اند تامین کننده بخش زیادی از نیازهای غذایی کشور باشند.

وی، با بیان اینکه عشایر در حراست از مرزها و دفاع در مقابل هجوم و تجاوز دشمنان رشادت ها کرده اند که نمونه بارز آنرا در عملیات میمک در استان ایلام شاهد بودیم که برای حراست از این مرز و بوم حماسه ها آفریدند، افزود: ولی این قشر پرتلاش همواره با مشکلات و معضلاتی برای زندگی سخت ولی آبرومند خود روبرو هستند که مسئولان باید در راستای رفع این نارسایی ها تلاش کنند.

استاندار ایلام، گفت: جامعه عشایری برای پرورش دام های خود باید قشلاق و ییلاق کنند که هنگام فصل کوچ باید لوازم مورد نیاز آنها به ویژه از نظر تامین انرژی در دستور کار باشد، ضمن اینکه در سال های اخیر نیز به دلیل خشکسالی برای تامین علوفه و آب مورد نیاز نیز دچار زحمات بسیاری می شوند.

سلیمانی دشتکی، تاکید کرد: از ۶۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی حوزه عشایری استان ۳۰ میلیارد ریال آن جذب شده و باید تلاش کنیم در فرصت باقیمانده از سال مالی مابقی آن نیز به استان اختصاص یابد که تحقق آن نیازمند ارائه پروژه و طرح از سوی دستگاه های مسئول است.

وی، اظهار کرد: به منظور رفع نیازها و تامین اعتبار مورد نیاز جامعه عشایری استان کمیته ای متشکل از معاونت امور اقتصادی استانداری، برنامه و بودجه ، اداره کل اطلاعات و اداره امور عشایری باید تشکیل تا پس از احصای نیازها برای برطرف کردن آنها برنامه ریزی شود.

استاندار ایلام آب رسانی، رفع مشکلات بهداشتی و آموزشی، تعمیر و مرمت راه های عشایری و نصب پنل های خورشیدی را از مواردی ذکر کرد که باید در دستور کار مسئولان باشد.

گفتنی است، ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۲ هزار خانوار در استان ایلام به شکل عشایری گذران می کنند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس در اختیار دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار