مديركل دفتر آموزش پیش‌دبستانی عنوان کرد؛

ضرورت بازنگری در شاخص‌های تولیدات دوره پیش‌دبستانی

تهران (پانا) - مديركل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش غلبه ترجمه بر تالیف، توجه به خانواده‌ها به عنوان مهم‌ترین نهاد در شکل‌گیری شخصیت و هویت کودک را از جمله مسائل مهم بخش داوري توليدات دوره پيش‌دبستاني در جشنواره رشد عنوان کرد.

کد مطلب: ۶۹۳۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رخساره فضلي اظهار کرد: آنچه برای کودکان در دوره پیش‌دبستانی نیاز داریم، کتاب‌های کار یا به اصطلاح کاغذ و قلمی نیستند و چه بسا این کتاب‌ها باید به حداقل برسند. آنچه اکنون تولید می‌شود عموماً شرایطی دارد که از کودکان پیش‌دبستان انتظار می‌رود کتاب و قلمی داشته باشند و صرفاً به رنگ‌آمیزی و کارهایی از این دست بپردازند. درحالیکه این کار با ویژگی‌های کودکان و حتی اهداف و رویکردی که ما در نظام آموزشی دوره پیش‌دبستان تنظیم کرده‌ایم؛ همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: این موضوع هم کودکان و هم نظام آموزشی را دچار مشکل می‌کند. چرا که کودکان در دوره پیش‌دبستانی فرصت خوبی برای رشد همه جانبه دارند اما با استفاده از این قبیل کتاب‌ها به انجام کارهای تکراری محدود می‌شوند که قاعدتاً خیلی هم خوشایند آنها نیست و نتایج خوبی هم در بر ندارد.

فضلی در مورد ارزيابي خود از كتاب هايي كه دراين دوره جشنواره رشد به گروه پيش دبستاني رسيده است، گفت: هرچه دقت و فرهنگ‌سازی در رابطه با کودکان بیشتر می‌شود انتظار می‌رود کتاب‌های بهتری هم تولید شود، اما آنچه در سنوات گذشته هم به چشم می‌خورد و امسال هم نمود بیشتری دارد، غلبه آثار ترجمه است. این یک موضوع فرهنگی است که باید خیلی جدی به آن بپردازیم.

مديركل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اين كه ترجمه و تالیف از نظر هزینه هم چندان تفاوتی ندارند و تنها تفاوتش در صرف وقت و همتی است که باید به خرج داد، خاطرنشان كرد: به نظرم مواردی از این دست به ویژه در داستان‌ها که کودکان با مولفه‌هاي فرهنگی آن همانندسازی می‌کنند و هویت‌شان را شکل می‌دهند باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی افزود: کلمات هم از دیگر ابزارهایی هستند که به پردازش ذهنی کودکان کمک می‌کند. حال کلماتی در داستان ها به کار می‌روند که کودکان از نظر فرهنگی و فضای شناختی با آن عجین نیستند و از سوی دیگر تصاویری را می‌بینند که با کلامی که دریافت می‌کنند انطباق ندارد.

فضلی با تاكيد براين كه ناشران در سیاست‌گذاری هاي خود دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ارائه شاخص‌ها و معیارها دوره پیش‌دبستان را به طور ویژه مدنظر قرار دهد، تصريح كرد: شاخص‌های اختصاصی در گروه های مختلف تفاوت چندانی با هم ندارند، در حالی که دوره پیش‌دبستانی باید به طور ویژه و با توجه به گروه سنی دیده شود. باید ویژگی کودکان و انتظارات ما در شاخص‌ها در نظر گرفته شود. مانند این که حدود انتظار ما در یادگیری و نیازهای رشدی کودکان چیست.

مديركل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به این كه کتاب‌های دوره پیش‌دبستانی باید به دو گروه «برای کودکان» و «درباره کودکان» تقسیم شود و هر کدام از گروه ها جداگانه بررسی شوند، متذكرشد: کتاب‌های تالیف شده در جشنواره متفاوت بودند، اما در حوزه کتاب‌های «درباره کودکان» به نظر می‌رسد از نظر ادبیات و منابع علمی به غنای خوبی می‌رسیم؛ به ویژه که در این منابع به ضرورت دوره پیش‌دبستان و اهمیت آن در شکل‌گیری شخصیت و هویت کودکان تاکید می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار