رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد

لزوم اصلاح و ارتقای نظام بانکی

تهران (پانا) - رئیس کل بانک مرکزی می گویدنظام بانکی ما در راستای ارتقای کارایی و بهبود عملکرد خود، نیازمند تحقیق و پژوهش به ویژه در حوزه های کاربردی است بنابراین ضرورت دارد بانک ها علاوه بر تکیه بیشتر بر بخش تحقیق و توسعه خود، ارتباط خود را با سایر مراکز علمی و پژوهشی تقویت کنند و در این مسیر، اصلاح و ارتقای نظام بانکی از مهمترین محورهای پژوهشی است.

کد مطلب: ۶۹۲۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف در هفتمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در بانک مرکزی با تاکید بر نقش و اهمیت پژوهش و پژوهشگران در تحقق نظام بانکی مطلوب گفت: امسال نیز مانند سالیان گذشته، مراسم هفته پژوهش فرصت مغتمنی برای بانک مرکزی به شمار می‌رود تا در کنار پرداختن به مشغولیت‌های اجرایی، با تعیین جهت‌گیری‌های جدید و نیازمندی‌های نظام بانکی در حوزه‌های پژوهشی، از ظرفیت‌های صاحب نظران فعال در این عرصه حداکثر استفاده را ببرد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در قرن‌های اخیر اهمیت پژوهش‌های موثر برای ارتقای سطح زندگی بیش از پیش نمایان شده است، خاطرنشان کرد: در دوران حاضر صاحب نظران به این واقعیت اذعان دارند که بهره‌مندی از پژوهش‌های موثر یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور به شمار می‌رود و اقتدار و استقلال هر کشوری بر بنیاد پژوهش و تولید علم در آن کشور استوار است.

سیف تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته، حداقل ۳ تا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به پژوهش‌های مختلف اختصاص می دهند چرا که صرف منابع در این حوزه را نه یک هزینه تشریفاتی یا غیرقابل اجتناب، بلکه نوعی سرمایه گذاری پرسود برای رفاه بلندمدت قلمداد می‌کنند.

رییس شورای پول و اعتبار با ذکر این نکته که متاسفانه در کشور ما، علی رغم وجود اشراف مناسب نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، ارتقای جایگاه این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوان مواجه است، گفت: در حالی که بر اساس سیاست های کلی علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، بایستی بودجه تحقیق و پژوهش تا پایان سال ۱۴۰۴ به حداقل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، شاخص سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص داخلی‐ که یکی از معیارهای اصلی توسعه در کشورها نیز محسوب می‌شود‐ همچنان حدود نیم درصد است. به عبارت دیگر در ایران هنوز فاصله بسیاری تا محقق شدن شرایط مطلوب وجود دارد و برای جبران این فاصله بایستی تلاش مضاعفی را به کار گرفت.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم تجاری سازی دانش و کاربردی کردن پژوهش گفت: با وجود این که مطابق با شاخص هایی مانند تعداد مقالات علمی‌-‌پژوهشی، فارغ‌التحصیلان سطوح مختلف دانشگاهی و تعداد مراکز معتبر علمی، پژوهشی و دانشگاهی که معیاری برای سنجش عملکرد در زمینه علم و پژوهش است، عملکرد ایران نسبتاً مناسب به شمار می‌رود، اما نقصان بزرگ موجود در چرخه پژوهش کشور ما، ضعف در تبدیل دانایی به دارایی است. لذا تلاش برای تجاری-سازی دانش و کاربردی کردن پژوهش در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری های خرد و کلان، اقدامی مهم است که بایستی با سرعت هرچه بیشتر در مسیر توسعه و پیشرفت کشور مورد تاکید قرار گیرد.

وی افزود: نظام بانکی کشور و حوزه‌های مرتبط با آن از جمله مهم‌ترین عرصه‌هایی است که نیاز روز‌افزونی به تجاری‌سازی ایده‌های ارزشمند علمی و پژوهشی در آن احساس می‌شود و می‌تواند بستر مناسبی برای تبدیل دانایی به دارایی باشد. در این بین پژوهش ها و ایده هایی مورد اقبال قرار می‌گیرند که می‌توانند با خلق یک رویه‌ خاص در نظام بانکی یا تولید و بکارگیری یک سخت‌افزار یا نرم افزار و یا هر نوآوری دیگر، زمینه های توسعه خدمات و عملکرد بهتر و کارآمدتر نظام بانکی را فراهم کنند.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، بزرگداشت هفته پژوهش در این بانک و امروز، تأکید مجددی بر این نکته است که حوزه پولی و بانکی شرایطی مغتنم را برای بهره‌مندی از دانش و توان علمی دانش‌آموختگان و متخصصین حوزه های مختلف از فنی و مهندسی تا جامعه‌شناسی، حسابداری، اقتصاد و نظایر آن فراهم آورده و نظام بانکی بر آن است که محیطی مستعد را برای جذب ایده‌های نوآورانه، تقویت خلاقیت‌های فکری و به کارگیری دانش در پیشرفت و توسعه حوزه پولی و بانکی کشور مهیا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار