دانش‌آموزان کرمانی با سنتز نانوذرات نقره و فناوری نانو آشنا شدند

تهران (پانا) - پنج کارگاه آموزشی آشنایی با فناوری نانو با حضور دانش‌آموزان مدارس دخترانه شهر کرمان آبان و آذر 96 در آزمایشگاه نانو مرکز پژوهش‌های علمی و آموزشی کرمان برگزار شد.

کد مطلب: ۶۹۰۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ستاد فناوری های نانو ریاست جمهوری، در ادامه همکاری پژوهش‌سراهای دانش آموزی کشور و باشگاه نانو کارگاه هایی به منظور آشنایی دانش آموزان با این تکنولوژی در پژوهش‌سراها برگزار می‌شود که پژوهش‌سرای شهر کرمان اخیرا میزبان 5 کارگاه آشنایی با نانوذرات بود.

در بخش تئوری این کارگاه‌ها، دانش‌آموزان با مفاهیم و کاربردهای علوم و فناوری نانو و همچنین برنامه‌های ستاد نانو در بخش دانش‌آموزی آشنا شدند.

در بخش عملی که در محل آزمایشگاه نانو برگزار شد، نحوه عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در آزمایشگاه تشریح گردید و آزمایش سنتز نانوذرات نقره انجام شد.

گفتنی است، در این برنامه 150 دانش‌آموز دختر از مدارس دکتر حسابی، دکتر بهشتی، شاهد، یاد امام و کربلا از نواحی یک و دو شهرستان کرمان حضور داشتند. در سال تحصیلی جاری 5 کارگاه مشابه دیگر با حضور 150 دانش‌آموز در این مرکز برگزار شده است.


سرفصل‌های این کارگاه‌ها به شرح زیر است:


- آشنایی با فناوری نانو و کاربردها: اهمیت مقیاس نانو، کاربرد در حوزه‌های مختلف، روش‌های کار و تولید در مقیاس نانو، روش‌های آنالیز نانوساختارها


- آشنایی با فناوری نانو در ایران: آشنایی با آخرین وضعیت توسعه فناوری نانو در ایران، آشنایی با شرکت‌های فعال در حوزه نانو
- برنامه‌ها و ابزارهای ترویج دانش‌آموزی: آزمایشگاه‌ها (شبکه توانا)، المپیاد نانو، جشنواره طرح‌های دانش‌آموزی، سایت آموزش فناوری نانو


آزمایشگاه نانو مرکز پژوهش‌های علمی و آموزشی کرمان، دی ماه 1393 راه‌اندازی شد و دارای دستگاه‌های میکروسکوپ پروبی روبشی، التراسونیک، الکتروریسی، انفجار الکتریکی سیم، سانتریفیوژ، آون، pH متر، اسپکتروفتومتر، کوره، اسپاترینگ رومیزی، پوشش‌دهی چرخشی، هیتر استیرر و هود است.

این کارگاه‌ها با هدف افزایش مهارت دانش‌آموزان در کاربری دستگاه‌های تخصصی فناوری نانو در آزمایشگاه‌های توانا در حال برگزاری است.

بر اساس آیین‌نامه‌های مندرج در پایگاه اینترنتی باشگاه نانو، پژوهش‌سراها و آزمایشگاه‌های برگزارکننده این کارگاه‌ها با ارائه گزارش، مشمول حمایت تشویقی شده و این فعالیت در نتایج ارزیابی و رتبه‌بندی آزمایشگاه مربوطه موثر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار