رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان:

معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در مریوان گفت: معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند.

کد مطلب: ۶۸۹۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا کردستان، با حضور رییس آموزش و پرورش استثنایی استان، مدیر آموزش و پرورش، امام جمعه، فرماندار، رییس اداره بهزیستی و نماینده مجلس اسلامی شهرستان مریوان مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان با شعار" حرکت بسوی جامعه ای پایدار و انعطاف پذیر برای همه "در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد.

خلیل رنجبر رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در این مراسم گفت: معلولیت نه تنها عامل بازدارنده نیست بلکه در بسیاری از عرصه‌ها سبب رشد و تعالی بیشتر نیز می شود برخی معلولیت را پایان زندگی نمی‌دانند و این نقص را نوعی موهبت الهی تلقی می‌کنند که این امر باعث می‌شود این نقص را با شکوفایی سایر ابعاد وجودی جبران کنند. معلولیت هرگز به معنای محرومیت نیست و هیچ انسانی فقط به دلیل داشتن نقص یا کاستی جسمی از حقوق انسانی و بشری خود محروم نمی‌شود .

وی افزود: عوامل ایجادکننده معلولیت ازجمله بیماری‌ها ،حوادث و اختلالات ژنتیکی را با فراهم کردن شرایط و استفاده از اصول پزشکی می توان به حداقل رساند.

رنجبر در ادامه گفت: ازجمله موانع و محدودیت های اجتماعی پیش روی معلولان غیر قابل دسترس بودن اماکن عمومی، حمل و نقل شهری، بینش منفی، نبود فرصت های کاری، آموزشی، موانع قانونی و.... می باشد. براساس برآوردهای انجام یافته نزدیک به ده درصد جمعیت جهان را، معلولان تشکیل می‏دهند.که از این میزان بیشترین تعداد در کشورهای جهان سوم می باشند.لذا در راستای حمایت از این افراد فراهم آوردن زمینه های لازم برای تأمین مطالبات قانونی و حقوق معلولان ،حفظ منزلت و جایگاه شایسته آنان،افزایش دسترسی پذیری در سطح شهر ، مناسب سازی ساختمان ها و اماکن دولتی و عمومی و تغییر نگرش ا ز سایر اهدافی است که باید حل آن را در راس امور قرار داد.

وی در پایان عنوان کرد: یکی از الویت‌های اصلی، پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی و ژنتیکی است و خانواده‌ها آزمایشات و مشاوره‌های ژنتیک را جدی بگیرند تا از تولد کودکان معلول جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار