سرپرست دانشگاه فني‌وحرفه‌اي به پانا خبر داد

جذب نیروهای حق‌التدریس آموزش‌وپرورش در دانشگاه فنی‌وحرفه ای

سرپرست دانشگاه فني و حرفه‌اي گفت: امیدواریم اجرای بند "ذ" ماده 64 قانون برنامه ششم توسعه برای جذب 700 تا 1300 نفر از نیروهای حق‌التدریس در وزارت آموزش‌وپرورش قبل از سال 1390 تا پایان سال نهایی و عملیاتی شود.

کد مطلب: ۶۸۹۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا،‌ از آن جا كه آموزش هاي فني و حرفه اي، فعاليت هايي هستند كه فرد را براي احراز شغل، حرفه و كسب و كار آماده مي كنند و يا كارايي و توانايي او را در انجام آن ها افزايش مي دهند، لذا عدم وجود پل هاي ارتباطي بين مراكز آموزشي و مراكز صنعتي جامعه باعث مي شود كه مراكز آموزشي به تربيت نيروهايي بپردازد كه چندان مورد نياز بخش هاي توليدي جامعه نباشد.

دانشگاه فنی و حرفه ای در افق چشم انداز، دانشگاهی توانمند در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر، شایسته و متناسب با جامعه دانش بنیان، پیشرفته، صنعتی و در رده جهانی شناخته شده است. فارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی نیروی کار کشور در سطح میانی و بالای مهارت، از تشخیص بین المللی در حوزه فنی و حرفه ای عام برخور هستند.

در اين راستا با ناصر شمس سرپرست دانشگاه فني و حرفه اي گفت و گويي انجام داده ايم كه متن كامل آن را در زير مي خوانيد:

پانا: ‌ در خصوص عملكرد 6 ماهه سرپرستي خود توضيح دهيد؛‌ چه فعاليت شاخصي در اين دوران انجام داده ايد كه به پيشبرد اهدافي تربيتي كمك كرده باشد؟

شمس: ‌ در این دوران با نگاه مثبت وزیر علوم و تحقیقات به بحث فنی و حرفه ای توانستیم بسیاری از ضعف ها را پوشش دهیم. سعی کردیم ساختار و زیرساخت ها را سامان دهیم. بنابراین یک آمایش اساسی در بحث نیروی انسانی انجام دادیم همچنین باید تلاش کنیم تا موضوع کمترین سرانه در بین دانشگاه های کشور برای ما از بین برود.

در برنامه ششم توسعه ماموریت هایی را برعهده داریم که یکی از این ماموریت ها بحث بند "ذ" ماده 64 برنامه ششم است که مطابق این بند افرادی که در زمان انتقال دانشگاه فنی و حرفه ای به وزارت علوم حق التدریس بوده اند را جذب کنیم. این افراد منتقل شده حق التدریسی ها بودند که اگر در آن زمان مانده بودند جذب آموزش و پرورش می شدند لذا در برنامه ششم مقرر شد ما این افراد را جذب کنیم.

این افراد از سال 89 نیروهای حق التدریس بودند اکنون نیز همزمان با دانشگاه فنی و حرفه ای در حال فعالیت حق التدریسی هستند و در جای دیگر مشغول فعالیت نیستند. این موضوع در حال ساماندهی است.

پانا: چه تعداد نیروی حق التدریسی از آموزش و پرورش را باید برای جذب در دانشگاه فنی و حرفه ای ساماندهی کنید؟

شمس: بر اساس برآورد ما تعداد این افراد بین 700 تا 1300 نفر است که باید به صورت نیروی کار در دانشگاه فنی و حرفه ای جذب شوند نه به عنوان هیئت علمی. امیدواریم با توجه به وجود شرایط و روال طولانی اداری، این موضوع قبل از پایان سال نهایی شود.

اکنون حدود 20 هزار نیروی حق التدریس در دانشگاه فنی و حرفه ای مشغول تحصیل هستند که برای دریافت اطلاعات این افراد، طرح شیدا را تحت عنوان یک سامانه راه اندازی کردیم. راه اندازی این سامانه توسط مرکز فناوری اطلاعات به افراد کد می دهد تا وضعیت افراد حق التدریس در تمام کشور ساماندهی شود.

در سال 94 و 95 فراخوان جذب هیئت علمی در این دانشگاه داده شد که با پیگیری های انجام شده بحث هیئت علمی سال 95 تا اواخر سال 96 نهایی خواهد شد. همچنین در بحث های نرم افزاری ساماندهی صورت گرفته و نزدیک به 10 نرم افزار در حوزه های مختلف در حال فعالیت است که تمام آن ها تا قبل از پایان سال به مرحله اجرا خواهد رسید.

برای برطرف کردن پراکندگی اطلاعات مراکز در کشور شیوه هایی را برای جمع بندی و اخذ گزارش های کلان مدنظر داریم. یکی از سامانه های ایجاد شده در دانشگاه سامانه اطلس است که در آن تمام مراکز در یک نقشه برای تهیه آمار هر یک آورده شده است.

برای جلوگیری از پراکندگی نوآوری، فناوری و اختراعات خوب دانشجویان در مراکز سطح کشور، اقدامات موثر و در مراکز کارگاهی و آزمایشگاهی اقدامات نمونه ای انجام داده ایم. به طور مثال راه اندازی سامانه فن تیوپ (fantube.tvu.ac.ir) می تواند دستاوردهای دانشگاه و مراکز را به صورت کلیپ هایی نشان دهد.

ما در این مدت سامانه فروش مجازی را راه اندازی کرده ایم که تا دو ماه آینده نهایی خواهد شد. از طریق این سامانه می توانیم محصولات خوب مراکز سراسر کشور را به فروش برسانیم و با بهره گیری از طرح های مختلف اقدامات تولیدی زیادی را برای سازمان های مختلف انجام دهیم.

راه اندازی ساختار استانی در دانشگاه فنی و حرفه ای صورت گرفته است که در 8 استان به صورت پایلوت در حال انجام است که تا پایان سال سایر استان ها نیز ساختار استانی را خواهند داشت.

دانشگاه فنی و حرفه ای قدمت بالای 50 سال دارد که باید تجهیزات کارگاه ها و آزمایشگاه ها به روزرسانی شود. خوشبختانه در برنامه ششم توسعه 200 میلیارد برای ما وام گذاشته شده است که تاکنون توانستیم با 40 میلیارد اقدامات اولیه تجهیزات را آغاز کنیم.

پانا: به نظر بخش فناوری اطلاعات عملکرد خوبی در روند پیشبرد اهداف تربیتی داشته است، آیا اقدامی برای تقویت بیشتر این بخش دارید؟

شمس: دانشگاه فنی و حرفه ای به زیرساخت های مختلفی نیاز دارد حتی در بخش آموزش های مجازی اقداماتی انجام شده است تا این موضوع به صورت مجازی برای افراد فعال شود. این آمادگی را داریم که برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها دوره هایی برگزار کنیم تا آن ها با مهارت های مختلف آشنا شوند و پس از آن در بازار کار به اشتغال مناسب بپردازند.

پانا: دانشگاه فنی و حرفه ای فعالیت های بسیاری را انجام داده است چرا یک خبرگزاری مستقل برای انعکاس اخبار مهارت آموزی ندارید؟

شمس: به دنبال ایجاد و راه اندازی یک خبرگزاری هستیم و برای اخذ مجوزهای لازم اقدام هایی را انجام داده ایم. همچنین در بخش علمی راه اندازی و فعال کردن انجمن های علمی را به صورت جدی دنبال می کنیم. در طرح سجا (سفیران جوانان اقتصاد مقاومتی) نیز از دانشجویان و توانمندی های آن ها برای رفع مشکلات مراکز در سطح کشور استفاده کردیم و این طرح همچنان در مرکز در حال اجرا است.

مقام معظم رهبری نیز به تربیت پنجه های کارآمد تاکید داشته اند بنابراین می توان از این افراد در پیشبرد اهداف تربیتی کشور بهره برد. در این طرح نوجوانان یک نوع کارورزی را تجربه می کنند که اکنون در مراکز مختلف در حال اجرا است.

پانا: برای پیشبرد اهداف تربیتی و با توجه به اینکه وظیفه دانشگاه نیز در راستای تربیت دانشجویان در راستای حرفه ورزی است، چه فعالیت مشترکی با ارگان های مختلف به ویژه وزارت آموزش و پرورش دارید؟

شمس: در این راستا با وزارت آموزش و پرورش کمیته مشترکی در خصوص ایجاد رشته های جدید داریم به خصوص اینکه در برنامه ششم توسعه سطح مهارت در آموزش باید به 50 درصد برسد و اکنون این سهم نزدیک به 27 است.

دانشگاه فنی و حرفه ای به تنهایی قادر به پیش بردن این موضوع نخواهد بود و قطعا کمک وزارت آموزش و پرورش نیز در این راستا موثر است. طبق توافق های انجام شده همکاری خوبی در حوزه ایجاد رشته های جدید و توسعه هنرستان ها صورت گرفته است.

باید از ظرفیت خوب هنرستان ها استفاده کرد تا آموزش های مهارتی را با کمک وزارت آموزش و پرورش توسعه دهیم. همچنین معتقدیم دانش آموزان و دانشجویان ما از استعدادهای خوبی برای وارد شدن به حوزه صنعت برخوردار هستند. در بسیاری از استان ها 100 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای مشغول به کار شده اند و این موضوع نشان از کارآمدی و توانمندی آن ها دارد.

به همین دلیل ارتباطات ما با وزارت آموزش و پرورش باید توسعه پیدا کند تا در راستای ایجاد رشته های جدید و موافقت وزارت علوم بتوان مهارت آموزی را در جامعه گسترش داد.

باید بتوان با کمک هر استان محتوای جدید رشته ها را تدوین کرد تا با اخذ مجوز از وزارت علوم و تحقیقات نیاز هر استان و شهر شناسایی شده و متناسب با آن رشته تدوین شود.

پانا: چه تفاهم نامه هایی در راستای پیشبرد اهداف تربیتی با ارگان های مختلف امضا کرده اید؟

شمس: تفاهم نامه های همکاری بسیاری از جمله با شهرک های صنعتی برای فرستادن دانشجویان به مناطق مختلف کشور امضا کردیم تا بتوانیم با کمک آن ها ظرفیت های جدیدی را ایجاد و فراهم کنیم.

پانا: اکنون چه تعداد استادکار داریم که مشغول فعالیت هستند؟

شمس: در مجموع کمتر از 2 هزار استادکار داریم که برنامه هایی برای افزایش این تعداد داریم چرا که وزارت علوم و تحقیقات دیدگاه مثبتی در این خصوص دارد اما باید مجوزهای این موضوع نیز تهیه شود.

پانا: برای آینده چه فعالیت شاخصی مدنظر دارید تا بتوان اهداف تربیتی را به خوبی در چامعه برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کرد؟

شمس: معتقدم اگر دانشگاه فنی و حرفه ای را در کشور تقویت کنیم می توانیم در بسیاری از حوزه ها مشکل اشتغال را حل کنیم. دانشگاه فنی و حرفه ای این ظرفیت را دارد تا تکنسین های کارامد را تربیت کند. این موضوع یکی از سیاست های ما برای تربیت دانش آموزان و دانشجویان کارامد است. امیدواریم بتوانیم با کمک وزارت علوم و تحقیقات رشته های متناسب با افراد را ایجاد کنیم تا به سهم 50 درصدی رشته های مهارتی برسیم. یکی از راهکارهای رسیدن به این سقف 50 درصد، توسعه رشته های فنی و حرفه ای در کشور است.

پانا: پس می توان با کمک وزارت آموزش و پرورش ایجاد رشته های جدید را داشته باشیم؟

شمس: این موضوع جز برنامه های ما است که باید با کمک وزارت علوم و تحقیقات عملیاتی شود. برنامه ما ایجاد رشته های جدید متناسب با شرایط منطقه در بازار کار است این در حالی است که رییس سازمان برنامه و بودجه هم بر توسعه کار و کارآفرینی تاکید دارند.

گفت و گو: مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار