همزمان با هفته پژوهش؛

از سه گونه گندم و جو در اردبیل رونمایی شد

همزمان با هفته پژوهش سه گونه گندم و جو در نمایشگاه پژوهش و فناوری اردبیل رونمایی شد.

کد مطلب: ۶۸۸۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،حسین کربلایی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: در این نمایشگاه از تعداد سه گونه گندم رونمایی شد که گندم حیدی متحمل به تنش خشکی آخر فصل و مقاوم به سرما و کم‌آبی و بیماری‌های قارچی است .

وی با بیان اینکه این گونه از گندم از کیفیت نانوایی مطلوبی برخوردار است و برای کشت در مناطق سردسیری استان به صورت آبی بسیار ایده‌آل است، اضافه کرد: که امیدواریم با توسعه کشت این نوع گندم بتوانیم با آب کم، گندمی با کیفیت ایده‌آل نانوایی در دسترس هموطنان قرار دهیم .

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: دومین گونه از گندم گندم صائین است که تحمل نسبی به تنش خشکی دارد و در مقابل ریزش دانه نیز مقاوم است و همین ویژگی، این گونه را قادر می‌کند تا با حداقل ریزش عملکرد مطلوبی در واحد سطح داشته باشد .

به گفته وی این گونه نیز مقاومت نسبی به بیماری‌ها دارد و تیپ رشد این محصول زمستانه است و عملکرد متوسط آن در هکتار 3 تن است و مناسب برای کشت دیمزارهای مناطق سردسیری استان است .

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: گونه جو جلگه نیز که مقاوم به خوابیدگی است و همین ویژگی سبب می‌شود تا هیچ گونه مشکلی در برداشت این نوع از جو با دستگاه کمباین بوجود نیاید و این گونه مقاوم به سرما بوده و آرایش دانه‌ها در سنبل به صورت 6 ردیف است و به همین دلیل از عملکرد بالایی برخوردار است و برای کشت در مناطق سردسیر آبی استان بسیار مناسب است .

کربلایی خیاوی بیان کرد: تحقیقات نقش موثری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رشد و بالندگی بخش کشاورزی دارد که تمامی محققان این مرکز در قالب انتقال یافته‌های تحقیقاتی و برگزاری دوره‌های متنوع و گوناگون آموزشی آخرین یافته‌های تحقیقاتی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار