مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

جشنواره فیلم رشد توانسته آموزش را به بستر هنر منتقل کند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در افتتاحیه جشنواره فیلم رشد گفت: جشنواره فیلم رشد با خلاقیت توانسته آموزش را به بستر هنر منتقل کند و سطح آموزشی را عمق بخشد.

کد مطلب: ۶۸۶۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، علیرضا کاظمی در مراسم آغازین چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد که جمعه 3 آذر 96 در مشهد مقدس برگزار شد با بیان اینکه امسال مشهد از سوی آیسسکو پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامگذاری شده است، اظهار داشت: خشنودیم که در سال ۲۰۱۷ میزبان این رخداد بین المللی در جوار بارگاه علی ابن موسی الرضا «علیه السلام» هستیم.

وی برگزاری جشنواره های آموزشی و ساخت فیلم های علمی را مسیری برای انتقال تعلیم و تربیت از قالب کتاب به عرصه هنر دانست و گفت: به گواه تاریخ، ایران همواره در زمره کشورهای مهد تمدن و فرهنگ بوده و طی قرون متمادی ایرانیان بر تارک فرهنگ و هنر خوش درخشیده اند به گونه ای که تمثیل "هنر نزد ایرانیان است و بس" به شایستگی درحق آنان بیان شده است.

وی ادامه داد: با ظهور و انتشار این تعالی بخشی اسلام در ایران بزرگ، فرهنگ و هنر در سپهر ایران اسلامی هویت کمال گونه ای پیدا کرد به طوری که مضامین هنر آفرینانه کلام وحی صحنه های زیبا و جذاب را در سیر تکامل زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان بوجود آورد.

وی بیان کرد: در دوران معاصر در نتیجه پیوند فرهنگ و معنویت ایران و اسلام و گستره هنرهای نمایشی بویژه در هنرهای تصویری و سینما، جهانیان شاهد خلق آثار فاخر در ایران اسلامی بوده اند.

استفاده از بستر هنر هفتم در رویه های علمی، آموزشی و تربیتی

کاظمی افزود: با توجه به اینکه وجود نگرش طیفی و برداشت های فازی و نیز برخورد پدیدار شناسانه از ویژگی های متمایز هنر هفتم نسبت به موضوعات پیرامونی است و از سوی دیگر بواسطه آنکه جریان علمی، آموزشی و تربیتی فعال و اثر بخش طی یک فرآیند تعاملی، تدریجی و مکاشفه ای شکل می گیرد، با استفاده از تجارب جهانی رویکرد استفاده از بستر هنر هفتم در رویه های علمی، آموزشی و تربیتی شکل گرفت.

وی با اشاره به جشنواره بین المللی فیلم رشد به عنوان یکی از قدیمی ترین گردهمآیی های اهالی هنر سینما با حضور دانش آموزان، معلمان، اهالی تعلیم و تربیت و سایر علاقه مندان که به عنوان یک رویداد هنری کشور ما پا گرفته است گفت: بیشتر متخصصین تعلیم وتربیت و اصحاب هنر سخت بر این باورند که هنر هفتم به عنوان رساترین و مناسبترین رسانه آموزشی - تربیتی در فرآیند یاددهی - یادگیری عمل کرده است.

عمق بخشی به جریان آموزشی - تربیتی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، جشنواره بین المللی فیلم رشد را با بیش از چهار دهه قدمت در ایران با حضور فیلم سازان، کارگردانان برجسته ایران و جهان، منتقدان سینما و در سالهای اخیر فیلمسازان جوان و حتی دانش آموزان محلی برای خلاقیت، نوآوری و نگاهی نو و مکاشفه ای آموزش از بستر قالبی کتابهای درسی به عرصه هنر معرفی کرد.

وی گفت: این رویداد باید به جریان آموزشی - تربیتی عمق بخشد و سطح یادگیری را برای دانستن و عمل کردن محدود به عالی ترین سطح آن یعنی برای زندگی کردن مسالمت آمیز در کنار هم نوعان خویش ارتقا دهد.

کاظمی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران اسلامی که مبتنی بر آموزه های مکتبی، ملی و تجارب جهان و مطابق معیار نظام اسلامی تدوین شده، تعلیم و تربیت در ساحتهای ششگانه اعتقادی، اخلاقی و عبادی، سیاسی، اجتماعی، هنری و زیبا شناختی، زیستی و بدنی، اقتصادی و علمی و فن آورانه تربیت انسان های شایسته و در مسیر حیات طیبه را هدف خود قرار داده است.

وی استفاده از هنر سینما را که در یک پروژه دربردارنده تمام این ساحت ها می باشد، یک استراتژی مشخص در برنامه ریزی آموزش و پرورش کشور دانست و گفت: برگزاری جشنواره بین المللی فیلم رشد در گروه های آموزشی، تربیتی و داستانی، کوتاه و بلند و نماهنگ موجب شده است که هر ساله فضای تعلیم و تربیت ایران اسلامی آکنده از عطر نشاط و شادابی همراه با انگیزش و امید میلیون ها کودک و نوجوان را در جهت بالندگی و دست یابی به اهداف علمی، آموزشی و تربیتی رهنمون سازد.

کاظمی افزود: جشنواره فیلم رشد با خلاقیت توانسته آموزش را به بستر هنر منتقل کند و سطح آموزشی را عمق بخشد.

استفاده از هنر سینما به مثابه یک استراتژی

وی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت انسانهای شایسته با استفاده از هنر سینما مورد تاکید قرار گرفته است لذا استفاده از هنر سینما به عنوان یک استراتژی مشخص در برنامه آموزش و پرورش رایج شده است.

مدیرکل خراسان رضوی جشنواره_فیلم_رشد با بیش از ۴ دهه قدمت با حضور منتقدان سینما و فیلمسازان جوان و دانش اموزان ملی و بین الملی با نگاه موشکافانه فعالیت می کند و به جریان آموزشی عمق می بخشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار