درس تاریخ باید با جذابیت باستان شناسی پررنگ شود

یک کارشناس ارشد باستان­ شناسی گفت: آموزش درس تاریخ و مطالعات اجتماعی در مدارس باید از حالت آموش های نظری کسل کننده خارج شده تا جذابیت­ های آن با استفاده از شور و جذابیت باستان­ شناسی پررنگ­ تر شود.

کد مطلب: ۶۸۳۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد

یک کارشناس ارشد باستان­ شناسی گفت: آموزش درس تاریخ و مطالعات اجتماعی در مدارس باید از حالت آموش های نظری کسل کننده خارج شده تا جذابیت­ های آن با استفاده از شور و جذابیت باستان­ شناسی پررنگ­ تر شود.

سمانه عسگرنژاد اظهار کرد: آشنایی کودکان و نوجوانان با علم باستان­ شناسی باعث می شود تا به فهم فرهنگ جامعه از گذشته و درک بهتر شرایط امروز و ساخت آینده بهتر دست یابند.

وی تاکید کرد: آشنایی با میراث فرهنگی، باید از کودکی و نوجوانی به وسیله آموزش­هایی در کنار تفریح آغاز شود. می­توان با استفاده از علم باستان­شناسی به آموزش میراث فرهنگی و تاریخ به کودکان و نوجوانان پرداخت و آنان را در درک درست این مفاهیم همراهی کرد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاههای باستان ­شناسی گفت: برگزاری این کارگاه­ها می­تواند به آگاه­ سازی مردم و جذب مشارکت آنان به ویژه کودکان و نوجوانان درراستای شناساندن علم باستان ­شناسی، آشنایی با میراث فرهنگی وشناخت تاریخ ایران و نیز ایجاد دغدغه حفظ میراث فرهنگی منجر شود.

به گفته وی،در این کارگاه، ابتدا آموزش­های نظری با مفاهیم زندگی روستانشینی دردوره باستان، چگونگی شکل­گیری سفال وساخت آن دردوره­های اولیه و شکل­گیری تجارت اولیه ازابتدا تا دوره هخامنشی و نیز با علم باستان­شناسی و کاربرد آن آشنا شدند.
عسگرنژاد گفت: در نوبت دوم، دانش آموزان آموخته­ های خود را با همراهی و آموزش مدرسِ کارگاه و مربیان حوزه کودک به صورت عملی اجرا نموده و در قالب نمایش خلاق به بازسازی زندگی روستانشینی در فضای باز می پردازندسمانه عسگرنژاد اظهار کرد: آشنایی کودکان و نوجوانان با علم باستان­ شناسی باعث می شود تا به فهم فرهنگ جامعه از گذشته و درک بهتر شرایط امروز و ساخت آینده بهتر دست یابند.

وی تاکید کرد: آشنایی با میراث فرهنگی، باید از کودکی و نوجوانی به وسیله آموزش­هایی در کنار تفریح آغاز شود. می­توان با استفاده از علم باستان­شناسی به آموزش میراث فرهنگی و تاریخ به کودکان و نوجوانان پرداخت و آنان را در درک درست این مفاهیم همراهی کرد.

عسگر نژاد افزود: برگزاری کارگاه­های آموزشی در زمینه مفاهیم بنیادی باستان­شناسی با عنوان "یک روز با کودکان در سیلک کاشان" ، "میراث فرهنگی و دانش­ آموزان در محوطه جهانی باغ تاریخی فین کاشان و کارگاه خلاق "باستان­شناسان کوچک در مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش اباد" از جمله فعالیت های در خصوص عمومی شدن آشنایی و حفاظت از میراث فرهنگی با زبانی کودکانه برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار