عضو هیئت علمی پژوهشگاه آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش باید به اتهام موازی کاری در کاردانش پاسخ دهد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت: بعضی مسئولان با استمرار این شاخه موافق نیستند و عقیده دارند آموزش و پرورش با پرهیز از موازی کاری باید دو شاخه فنی حرفه ای و کار دانش را ادغام کند. آموزش و پرورش باید به این اتهام پاسخ دهد.

کد مطلب: ۶۸۳۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا؛ احد نویدی پژوهشگر و مدیر گروه آموزشهای فنی حرفه ای در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست علمی بازاندیشی هویت اصلی و نقش متمایز آموزش های مهارتی شاخه کاردانش که صبح امروز سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶ در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد اظهار داشت: شاخه کاردانش با هدف کاستن از تب کنکور و اشتغال فارغ التحصیلان به عنوان شاه بیت نظام آموزشی راه اندازی شد.

وی ادامه داد: به نظر میرسد از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بازخورد این رشته ها در جامعه چندان مثبت نبوده و به دانش آموزان با رغبت و علاقه به این شاخه نمی روند. تب کنکور به کاردانش هم سرایت کرد و کاردانشی ها هم کنکوری شدند.

بیم ها و تردیدها درباره کاردانش

مدیر گروه آموزشهای فنی حرفه ای در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به پیامدهای مثبت و منفی شاخه کاردانش و تردیدهایی که در اذهان جامعه و کارشناسان به استمرار این رشته وجود دارد گفت: تقریبا همه صاحب نظران درباره رسیدن کاردانش به اهداف آن تردید دارند و بعضی مسئولان با استمرار این شاخه موافق نیستند و عقیده دارند آموزش و پرورش باید با پرهیز از موازی کاری، دو شاخه فنی حرفه ای و کار دانش را ادغام کند. گفته می‌شود در اثر توزیع نامناسب دانش آموزان در رشته های مختلف، بازار کار در بعضی رشته ها اشباع شده و در برخی رشته ها با کمبود نیرو مواجه هستیم.

تعامل نامناسب آموزش و پرورش با دستگاهها

وی به عدم تعامل مناسب آموزش و پرورش با سایر دستگاهها به عنوان یکی دیگر از انتقادات وارده به کاردانش اشاره کرد و گفت: این تعامل نامناسب بین آموزش و پرورش و دستگاهها شانس اشتغال دانش آموزان شاخه کاردانش را کاهش داده است.

نویدی ادامه داد: ضعف علمی دانش آموزان، به روز نبودن امکانات و تجهیزات آموزشی،پایین بودن منزلت اجتماعی مهارتهای کاردانش،ناهماهنگی مهارتها با استانداردهای بین المللی،انحراف برنامه کاردانش از هدف اصلی خود و تمایل دانش آموزان به ورود به دانشگاه، غلبه آموزشهای نظری بر مهارتهای عملی و تردید جدی درباره اعتبار گواهینامه های مهارتی از جمله نگرانی هایی است که درباره شاخه کاردانش در جامعه وجود دارد.

باید پاسخگوی تردیدها باشیم

این پژوهشگر تعلیم و تربیت در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما نتوانیم در مقابل اتهام موازی کاری جامعه را متقاعد کنیم محکوم به حذف خواهیم شد و خواسته ما از ستاد آموزش و پرورش این است که این نگرانی ها را ساده تلقی نکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار