آیین گرامی‌داشت روز ملی مازندران در بندپی غربی برگزار شد

آیین گرامی‌داشت روز ملی مازندران به همت سازمان دانش‌آموزی استان، سازمان دانش‌آموزی و اداره آموزش و پرورش منطقه بندپی غربی در تکیه عبدالحسین خانی مقری‌کلا برگزار شد.

کد مطلب: ۶۸۰۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، امروز ۱۴ آبان در تقویم ایران به نام روز ملی مازندران ثبت شده است. رسول جعفریان در کتاب «تاریخ تشیع در ایران» چنین آورده است: «... حسن‌بن‌زید ... در جمادی‌الاخره سال ۳۰۱ پس از شکست سختی که بر سپاه خراسان وارد کرد توانست طبرستان را از دست سامانیان خارج کند و با ملقب کردن خود به الناصر للحق دولت علوی را بار دیگر در آمل مستقر سازد... علی‌رغم وجود برخی مشکلات در دولت حسن‌بن‌زید، حکومت علویان در طبرستان در مجموع، حکومتی عادلانه بوده است.»

در کتاب «تاریخ ایران کیمبریچ» نیز آمده است: «در رویان، کلار و چالوس بود که گسترش نارضایتی از عمال طاهری در سال ۲۵۰ق/۸۶۴م به انقلابی آشکار منجر گردید. رؤسای محلی با دیلمان عقد اتحاد بستند و حسن‌بن‌زید از نوادگان حسن‌بن‌علی (ع) را از ری دعوت کردند که ریاست آن‌ها را بپذیرد. حسن که نام شاهانه‌ی داعی‌الحق را اختیار کرده بود، مؤسس حکومت زیدیه‌ی حاشیه‌ی جنوبی دریای خزر گردید.»

در چنین روزی در مازندران که نام خود را بر آن دارد، از سوی نهادهای مختلف برنامه‌هایی با هدف گرامی‌داشت و اجرای آیین‌ و آداب مازندرانی صورت می‌گیرد.

سازمان دانش‌آموزی مازندران نیز امروز با همکاری سازمان دانش‌آموزی و اداره آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه بندپی غربی، آیین بزرگ‌داشت روز ملی مازندران را در تکیه بزرگ عبدالحسین خانی مقری‌کلا برگزار کرد.

دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و‌ والدین‌شان مدعوین اصلی این آیین بودند که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی به پای برنامه‌های مختلفی چون بازی‌های بومی، تعزیه، آوازهای محلی و ... نشستند.

علی‌اصغر قیصری مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران در حاشیه اجرای این آیین با یادآوری اینکه ۱۴ آبان روز شناخت فرهنگ و تمدن دیار مازندران است، گفت: «امروز روزی است که سرزمین مازندران علوی شد و نخستین دولت علویان در آن شکل گرفت.»

قیصری افزود: «دانش‌آموزان مازندرانی را امروز با این اعتقاد که باید فرهنگ و تمدن و رسوم خود را بشناسند، به این آیین دعوت کردیم.»

مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران ضمن اشاره به اینکه امروزه به این باور رسیده‌ایم که باید زبان بومی استان‌ها در کلاس‌ها تدریس شود، گفت: «حضور دانش‌آموزان در آیین امروز نیز خود به معنایی، حضور در کلاس درس زبان بومی است.»

قیصری افزود: «تعزیه و امیری‌خوانی که از آداب مازندرانی است نیز امروز در این آیین در حال اجراست.»

وی با یادآوری اینکه سازمان دانش‌آموزی هر ساله این روز را با برگزاری آداب سنتی گرامی می‌دارد، گفت: «در صددیم تا در آینده نیز به همین شکل در گرامی‌داشت روز و سنت و تمدن مازندران فعالیتی اثرگذار داشته باشیم.»

عسکری آقاجانیان مروج سبک اصفهان در عرصه موسیقی و پیشکسوت تعلیم آواز در مازندران نیز در این آیین ضمن آنکه یکی ازعواملی که سادات علوی را به مازندران کشاند، ظلم دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس برشمرد، گفت: « علویان در گریز از آن‌ها، تبرستان، ری و سبزوار را مسکن خود ساختند به ویژه مازندران که قسمت‌های غربی‌اش هنوز فتح نشده بود.»

داور موسيقی مقامی ايران در دهمين جشنواره سراسری موسيقی افزود: «علویان زمان آمدن به تبرستان با فشار و ظلم طاهریان و جانشینان آن‌ها روبرو بودند که عامل شورش مردم تبرستان بود، در این زمان دو نفر از فرزندان رستم به نام‌های محمد و جعفر از محمد ابراهیم علوی خواستند که آنها را نجات دهد و او آنها را شهر ری و به محمدبن‌زید ارجاع داد.»

آقاجانیان با اعلام اینکه حسن‌بن زید در ۲۵ سال ۲۵۰ قمری به سعیدآباد کلار آمد و از مردم بیعت گرفت، افزود: «وی پس از دو روز روانه‌ی رویان شد و نماز عید فطر را در آنجا برگزار کرد و نام داعی به معنای دعوت‌کننده به اسلام را بر خود نهاد.»

وی یکی از دلایل اقبال مردم تبرستان نسبت به علویان رامخالفت با عباسیان دانست و اینکه معتقد بودند علویان می‌توانند حق آنها را از عباسیان بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار