معاون توسعه مديريت و پشتيباني اعلام کرد؛

رفع كسري بودجه درآموزش و پرورش با حذف و اصلاح محرك هاي هزينه

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش گفت: رفع كسري بودجه درآموزش و پرورش تنها با حذف و اصلاح محرك هاي هزينه امكان پذيراست.

کد مطلب: ۶۷۹۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا، پيش از ظهر امروز، علي الهيار تركمن درگردهمايي2 روزه معاونين توسعه مديريت وپشتيباني ادارات كل آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگيان تهران از تلاش ها براي تفويض اختيار كامل به آموزش و پرورش در بحث بودجه‌اي خبرداد و اظهار كرد: افزايش انگيزه، ايجاد تعامل و مديريت اعتبارات، سه عامل استاني كردن بودجه براساس برنامه ششم توسعه است .
وي از استاني شدن بودجه آموزش و پرورش از سال 97 خبرداد و تصريح كرد: علمياتي شدن اين موضوع نيازمند تمهيد زير ساخت ها و مقدماتي است و ما در اين خصوص كارگروهي از متخصصان بودجه اي استان ها تشكيل داده ايم .
الهيار تغيير رويكرد از انفعالي به مطالبه گري درآموزش و پرورش براي جذب منابع مالي را ضروري دانست و خاطر نشان كرد: بزرگترين مشكل آموزش و پرورش كه از سال هاي سال همواره وجود داشته است موضوع كسري بودجه است به طوريكه اين مسئله دائما شاخص هاي عملكردي آموزش و پرورش را تحت تاثير قرار مي دهد .
وي گفت : متمركز شدن بر روي معلول هابه جاي علت يابي معضلي است كه كسري بودجه درآموزش و پرورش راه همواره تشديد كرده است و اين كمبود بودجه هيچگاه حدو مرزي برايش تعيين نشده است .
معاون توسعه مديريت و پشتيباني از 8 برابر شدن بودجه آموزش و پرورش در 10 سال اخير خبرداد و اظهاركرد: در حالي كه آمار دانش آموزان تقريبا ثابت بوده است اما 8 برابر شدن بودجه كسري ها را جبران نكرده است و اين موضوعي است كه بايد درآموزش و پرورش به آن پرداخته شود و علل آن مشخص و رفع شود .
وي عدم تعادل و توازن بين پيش بيني ها و مصرف (هزينه ) را يكي از علل كسري بودجه بر شمرد و افزود: تاكنون كمبود بودجه علت يابي نشده است و عليرغم افزايش هاي سالانه، عمق كسري ها بيشتر شده است، و اين امر باعث شده تا آموزش و پرورش به عنوان يك دستگاه مصرفي قلمداد شود و در نتيجه تعاملات بين اين دستگاه با ساير نهادها و دولت كاهش يابد .
الهيار شناسايي محرك هاي ايجاد هزينه ، براي رفع كسري بودجه را ضروري دانست و عنوان كرد: آنچه باعث تحريك هزينه مي شود در بودجه تاثير منفي دارد بنابراين بايد نرخ نيازها تعيين شود .
وي ساختار نيروي انساني، محتواهاي آموزشي، روش هاي ياددهي - يادگيري، را محرك هزينه ها برشمرد و اظهاركرد: هرگونه طرح و برنامه و تغييرات در محتواهاي آموزشي بار مالي را برآموزش و پرورش تحميل مي كند بنابراين ضروري است درجمع مراكز و مراجع تصميم ساز كارشناسان مالي نيز حضورداشته باشند.
معاون توسعه مديريت و پشتيباني با اشاره به وجود730 منطقه آموزش و پرورش درسطح كشور، خاطر نشان كرد: 15 درصد از مناطق آموزش و پرورش زير2500 نفر، 17 درصد بين2500 تا 5000 ، 36 در صد از مناطق بين 5 هزار تا 50 هزار دانش آموز، 8 درصد50 تا 100هزار و 2 درصد بالاي200 هزار نفر دانش آموز دارند .
وي ايران را يكي ازمحدود كشورهايي دانست كه داراي مدارس كوچك است و افزود: 110 مدرسه تنها داراي يك دانش آموز است و 5 هزار مدرسه كمتر از 10 نفراست ، بنابراين 33 درصد كمتر از يكصد دانش آموز و 67 درصد از مدارس آمار دانش آموزانشان بالاتر از يكصد نفر است .
الهيار اصلاح محرك هاي هزينه را لازمه رفع كسري بودجه برشمرد و عنوان كرد: كاهش آمار دانش آموز و افزايش بازنشستگان ، پنجره هاي طلايي است كه بايد با برنامه ريزي اقتصاد آموزش و پرورش را احيا كسري بودجه را براي هميشه مرتفع كرد .
وي ادامه داد: تغيير نگاه و رويكرد بودجه اي آموزش و پرورش از انفعالي به مطالبه گري، شناسايي منافذ هدررفت منابع مالي، شناسايي روش هاي ارتقاي بهره وري، دروني كردن اقتصاد آموزش و پرورش، اصلاح الگوهاي منابع انساني،‌تعريف نرم هاي كلاسي و تفويض اختيار و تمركز زدايي از جمله برنامه ها آموزش و پرورش براي حل مشكل كسري بودجه است .
معاون توسعه مديريت و پشتيباني گفت: ايجاد اتاق فكر در معاونت مذكور، انجام پژوهش در قطب هاي استاني ، ايجاد كميته اقتصادي، ظرفيت سازي، جذب اقتصاددانان درآموزش و پرورش، تشديد نظارت برعملكرد بودجه اي و تشكيل كميته بررسي برنامه ششم توسعه از برنامه هايي است كه در دستور كار وزارتخانه قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار