اجرای طرح نذر کتاب با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی

آموزش و پرورش استان اصفهان با هدف ایجاد بستر مناسب برای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برای دانش آموزان و تقویت کتابخانه های کلاسی و آموزشگاهی طی فراخوانی، خانواده های علاقه مند به امور فرهنگی تربیتی دانش آموزان خود در امر کتاب و کتابخانه های مدارس را به مشارکت طلبیده است.

کد مطلب: ۶۷۸۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا اصفهان و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، رئیس اداره فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: در این طرح که در هفته کتاب و کتابخوانی از 20 الی 24 آبان ماه در تمام مدارس استان اصفهان اجرا می شود، در مرحله اول، کتب اهدایی خانواده ها در قالب نذر در کتابخانه کلاسی (دوره ابتدایی) و یا آموزشگاه (دوره متوسطه) محل تحصیل دانش آموز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در مرحله دوم نیز کتبی که متناسب با سن و دوره تحصیلی دانش آموزان آن آموزشگاه نباشد به مدارس نیازمند در همان شهر و یا استان (مدار س محروم و عشایری) قرار خواهد گرفت.

شکری ادامه داد: هر یک از این سنت‌ها ریشه در اعتقادات و فرهنگ مردم این مرز و بوم دارد، یکی از این سنت‌ها سنت حسنه «نذر» بود که از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در بین مردم کشور داشته است .

وی گفت: در این‌ بین برخی از نذرها با توجه به اینکه گره از کار و مشکل انسانی باز می‌کنند و یا اینکه موجب اعتلا و ارتقاء آگاهی فرد و یا افراد جامعه می‌شوند، به نظر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و آنچه باید به آن توجه شود این بوده است که فرهنگ «نذری» فقط برای غذای جسم نیست و می‌توان غذای روح مردم را نیز تأمین کرد.

شکری عنوان کرد: نذری که می‌تواند در تأمین غذای روح افراد جامعه تأثیرگذار باشد «نذر کتاب»است، این نوع نذر علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی می‌تواند با در اختیار قرار دادن کتاب‌های مفید در اعتلای آگاهی افراد جامعه به ویژه دانش آموزان تأثیرگذار باشد و افراد می‌توانند با مطالعه یک کتاب برخی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی خود را حل کنند .

رئیس اداره فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: کسانی که به وضعیت زندگی و نیازهای کودک و نوجوان امروزی آگاهی دارند، می دانند که کتاب امن ترین پناهگاه کودک و نوجوان است.

وی ادامه داد: اهمیت کتاب زمانی روشن تر می شود که بدانیم اگر عشق به مطالعه از کودکی در انسان ایجاد نشود و مطالعه به یک نیاز معنوی درزندگی او تبدیل نشود، ذهن او درجوانی تهی خواهد بود و آن زمان است که سادگی و بی تجربگی جوانی، راه را برای نفوذ بدی ها باز می کند و گوشه های زشت طبیعت انسان آشکار می شو بنابراین سعادت فرد و جامعه در گرو احساس مسئولیت نسبت به نسل آینده است.

وی تصریح کرد: پدر و مادرها و آموزگارانی که درک درستی از وظایف خود برای بنای زندگی آینده کودکان دارند، ایجاد عادت به مطالعه و انگیزه خواندن را راهی غیر مستقیم برای پاسخ به نیازهای روحی و پر کردن خلاء موجود در زندگی کودک امروزی می دانند و از این راه به پرورش نسل آینده می پردازند .

شکری اعلام کرد: در حال حاضر سرانه کتاب هر دانش آموز در استان اصفهان در سال تحصیلی 96_95 در دوره ابتدایی 6 جلد است و در دوره متوسطه اول و دوم 13 جلد که میانگین کشور در هرسه دوره 8/9 می باشد.

وی ادامه داد: در مدارس دوره متوسطه اول و دوم دخترانه استان هزارو 113 مدرسه کتابخانه کلاسی وجود دارد و 101 مدرسه نیز فاقد کتابخانه هستند. همچنین در دوره متوسطه اول و دوم پسرانه هزار 79 مدرسه مجهز به کتابخانه بوده و 104 مدرسه فاقد کتابخانه می باشند.

شکری گفت: در دوره ابتدایی که کتابخانه به صورت کلاس می باشد، در مجموع مدارس پسرانه دخترانه و مختلط 3223 کلاس فاقد کتابخانه کلاسی هستند و تعداد کتابخانه های کلاسی موجود در مدارس پسرانه 6044 کلاس و در مدارس دخترانه نیز 5954 کلاس و مدارس مختلط 1004 کلاس دارای کتابخانه هستند. همچنین 1404 مدرسه ابتدایی کتابخانه آموزشگاهی دارند.

وی عنوان کرد: تعداد2 میلیون و 326 هزار و 364 جلد کتاب در مدارس ابتدایی و در مدارس متوسطه نیز 4میلیون 96 هزار 308 جلد کتاب وجود دارد.

وی تصریح کرد: انتظار داریم خانواه ها در این حرکت جهادی و فرهنگی همانند همیشه در امور فرهنگی و پرورشی فرزندان خود آموزش و پرورش را یاری کنند تا بلکه در زمینه رشد کمی و کیفی کتابخانه های مدارس شاهد رشد چشمگیرتری باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار