همزمان با روز عصای سفید برگزار شد؛

آیین رونمایی از ده عنوان کتاب بریل به همراه تجلیل از روشندلان فعال

همزمان با روز عصای سفید، آیین رونمایی از ده عنوان کتاب بریل به همراه تجلیل از روشندلان فعال استان در حوزه کتاب برگزار شد.

کد مطلب: ۶۷۳۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا از قم به نقل روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، آیین رونمایی از ده عنوان کتاب به مناسبت گرامیداشت روز جهانی عصای سفید به همراه تقدیر از روشندلان فعال استان در حوزه کتاب و کتابخوانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعطاء اله جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم، رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم، یحیی زارع مدیرکل هواشناسی استان قم، آقامیری رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم، نوری نماینده دفتر آیت ا...شهرستانی، حقیقی سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دیگر اهالی فرهنگ برگزار شد.
در آئین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید و رونمایی از ده عنوان کتاب بریل تولید شده، حجت الاسلام والمسلمین جباری عنوان کرد: در جهت توسعه ظرفیت مطالعه ویژه روشندلان تعداد 4 هزار و 13 نسخه و 1 هزار و 604 عنوان کتاب بریل ویژه نابینایان در قم تولید شده است.
وی تصریح کرد: این هفتمین بسته از کتاب های تولید شده می باشد که در اختیار نابینایان قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی اظهار داشت: همچنین از سال گذشته تاکنون تعداد چهار هزار و 400 جلد کتاب در 63 عنوان به صورت رایگان در اختیار روشندلان عزیز قرار گرفته است.


جباری خاطرنشان کرد: تداوم تولید کتاب به صورت بریل موجب دلگرمی روشندلان می شود ممکن است افرادی در زندگی دچار نقصی باشند مهم آن است که این افراد را فراموش نکنیم و اگر دشواری هایی برای آن ها وجود دارد به حداقل برسانیم.

وی یادآور شد: حمایت از معلولان و خدمات رسانی به روشندلان تنها بر عهده بهزیستی نیست و با محدودیت های مالی نمی توانند امکانات کافی را برای روشندلان مهیا سازند ازاین رو همه باید به نوبه خود برای نابینایان و روشندلان قدم بردارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم اظهار داشت: خرسندیم از این که توانسته ایم کاری انجام دهیم که مورد رضایت نابینایان قرار بگیرد کتاب خانه آیت الله خامنه ای و بخش نابینایان آن هر یک در این رسالت مهم سهیم هستند

وی گفت: نابینایان کاستی ها و کمبودها را ببخشند ما امیدواریم امکانات بیشتری را در جهت تسهیل مطالعه روشندلان فراهم کنیم که البته این مهم نیازمند صبوری نابینایان عزیز می باشد.

جباری سپس بر توسعه خدمات رسانی تاکید کرد و گفت: ان شاء الله درصدد هستیم تا خدمات روز به روز افزایش پیدا کند.


مدیرکل کتابخانه های عمومی در پایان گفت: «فصل شهدایی لیلاها»، «مناجات»، «به شرط چاقو»، «کلوچه های خدا»، «رئیس بزرگ»، «کتری»، «سه گچ رنگی»، «حلزون بیستم»، «حمله غول های آهنی»، «عصرانه خانم باجی و ترانه های نوازش» عناوین کتابهایی است که در این مراسم رونمایی می شود و در اختیار نابینایان عزیز قرار می گیرد..

مدیرعامل جامعه نابینایان قم نیز در این جلسه گفت: نابینایان دارای مشکلاتی از جمله اشتغال، ازدواج و حضور در جامعه هستند که باید موردتوجه قرار گیرد.

منصور رضوانی ادامه داد: درصدد هستیم تا درجلسه های مختلف با مسئولان بتوانیم از حقوق و عدالت اجتماعی نابینایان دفاع کنیم تا مشکلات این قشر در حوزه های مختلف رفع شود در همین راستا سازمان بهزیستی که آسیب های اجتماعی را رصد می کند باید به موضوع های مختلف نابینایان رسیدگی کند و فراتر از قانون در این حوزه وارد شود چرا که نابینایان متاهلی وجود دارند که که مشکلات بسیاری دارند.

وی با بیان این که هرساله 23 مهرماه روز جهانی عصای سفید برنامه های مختلف برگزار می شود گفت: هدف از برگزاری این مراسم ها شناساندن توانمندی های نابینایان به جامعه است تا همه جوامع نیز در این مسیر حرکت کنند.

رضوانی تاکید کرد: نابینایان دارای توانمندی های بالقوه ای هستند که توسط خداوند به آنان ارائه شده است که زندگی آنان در جامعه نیازمند همکاری مسولان است تا زمینه حضور آنان را در جامعه فراهم سازند.

وی به عدالت اجتماعی تاکید کرد و گفت: طبق قانون و اسلام به عدالت بین مردم اهتمام ورزیده شده است که مسئولان می توانند قدم خیری در این زمینه بردارند چرا که یک شخص نابینا در تمامی امور زندگی باید مستقل باشند و اشتغال آنان حل شود.

سلیقه مدیرکل بهزیستی با اشاره به لزوم بازنگری در حوزه خدمات‌ رسانی به نابینایان، اظهار کرد: هر سال ۲۳ مهرماه همزمان با روز جهانی عصای سفید فرصتی است که در زمینه کمبودهایی که در خدمت‌رسانی به نابینایان وجود دارد بازنگری شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم با ارائه آماری از وضعیت معلولان استان قم، افزود: ۲۲ هزار معلول از حمایت‌های بهزیستی بهره‌مند می‌شوند که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند.

وی از سهم ۱۰ تا ۱۲ درصدی نابینایان از جمعیت استان خبر داد و تصریح کرد: ۴ هزار و ۶۰۰ ناشنوا، ۴ هزار معلول ذهنی، ۴۰۰ معلول ضایعه نخاعی نیز از جمله معلولانی هستند که در کنار معلولان جسمی و حرکتی تحت حمایت بهزیستی استان قم قرار دارند.

سلیقه، بهزیستی را تنها نهاد مسئول خدمت‌رسانی به معلولان ندانست و تأکید کرد: همه مسئولان استان موظف هستند که به معلولان از جمله نابینایان استان در کنار همه شهروندان خدمت ارائه کنند و باید نگاه ما به معلولان باید شهروندی باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: معلولان همان‌طور که در شرایط زندگی در جامعه مشمول پرداخت عوارض و مالیات می‌شوند در مورد خدمات شهروندی نیز باید همانند سایر شهروندان و به عدالت از همه امکانات استفاده کنند.

وی وضعیت مناسب‌سازی استان را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: یک فرد نابینا باید بتواند از مراکز اجتماعی و خدماتی استفاده کند اما هنوز این امکان در ادارات ما فراهم نشده است، کارهایی در این زمینه انجام شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی هنوز وجود دارد.

سلیقه از لزوم ایجاد مسیر نابینایان در همه خیابان‌های استان هم گفت و تأکید کرد: بهزیستی به عنوان متولی رسیدگی به مشکلات معلولان وظیفه دارد که خواسته‌ها و مطالبات این افراد را پیگیری کند و لازم است دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری‌های مربوط را انجام دهند.

وی از پیگیری‌های صورت گرفته از بانک‌ها برای مناسب‌سازی دستگاه‌های خودپرداز خبر داد و گفت: در توسعه شهری باید این ۱۰ درصد از جامعه نیز لحاظ شوند و به میزان ۱۰ درصد بودجه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی باید برای معلولان هزینه شود.

سلیقه به اهمیت توجه و همکاری مردم هم برای ایجاد شرایط زندگی بهتر برای نابینایان اشاره کرد و گفت: عصای سفید نقش چراغ قرمز را دارد و رانندگان با دیدن کسی که در خیابان عصای سفید دارد باید توقف کنند و در غیر این صورت جریمه می‌شود و نیاز داریم که چنین قوانینی افزایش پیدا کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قم از حمایت بهزیستی برای ادامه تحصیل معلولان هم خبر داد و افزود: از ابتدای سال جدید شاهد افزایش چند برابری مستمری معلولان هم بوده‌ایم به فراخور معلولیت افراد از ۱۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند.

وی وضعیت فعلی را امیدوار کننده ارزیابی کرد و تصریح کرد: دولت و مجلس نگاه خوبی به توسعه خدمت‌رسانی به معلولان پیدا کرده‌اند و امیدوار هستیم که در آینده شاهد بهبود وضعیت معلولان در کشور باشیم.

سلیقه ادامه داد: ۵۰ درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری است و این مسئله اهمیت پیشگیری‌های قبل از ازدواج و زایمان را از معلولیت مطرح می‌کند که به همین دلیل امروزه در دستور کار قرار گرفته و ۷ مرکز مشاوره ژنتیک در حال حاضر راه‌اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم از اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم در سال گذشته هم خبر داد و افزود: این طرح برای کودکان در سنین ۳ تا ۶ سال برگزار شده و در اجرای آن ۶۴ هزار کودک غربالگری شده و از این بین ۳۰۰ کودک که مشکلات بینایی و تنبلی چشم داشتند شناسایی شد، این طرح آبان ماه امسال نیز برگزار خواهد شد.

وی از غربالگری ۱۸ هزار نفر در غربالگری شنوایی هم خبر داد و گفت: در اجرای این طرح هم ۴۰ نوزاد شناسایی و درمان شدند.

23 مهرماه به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است.

/ حسین باریکلو /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار