معلمان نقش اصلی را در تحول و توسعه کشور دارند

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: معلم در فرایند تحول و توسعه کشور و تربیت نیروی انسانی نقش اصلی را ایفا می کند.

کد مطلب: ۶۷۱۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، مجتبی زینی وند در جلسه گردهمایی معلمان مدارس خرید خدمات آموزشی در موسسه آموزشی غیر دولتی سپهر معرفت که در سالن فرهنگی سیدالشهدا برگزار شد، با بیان اینکه در طرح بسته حمایتی و طرح خرید خدمات آموزشی گذشته شاهد ارتقای وضعیت آموزشی دانش آموزان بوده‌ایم، اظهار کرد : امسال چهارمین سال اجرای طرح خرید خدمات آموزشی است که رویکرد آموزش وپرورش تقویت این طرح است و رئیس جمهور نیز از این مدل مشارکتی حمایت می کنند .

وی افزود :موسسان غیردولتی با نیت خداپسندانه در راه تعلیم و تربیت فرزندان کشور خدمت می کنند و ما نیز در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم که این تلاش ها بدون عشق به تعلیم و تربیت میسر نیست .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: مهمترین ترین کارکرد آموزش و پرورش رشد شخصیتی و تربیت نوجوانان و جوانان بوده و دنیا ی امروز به این ضرورت پی برده است و توانایی ، قدرت و تصمیم سازی از آن کشورهایی است که ابزار دانش و نوآوری را در دست داشته باشند .

وی با بیان اینکه داشتن جامعه‌ای توسعه یافته و دارای قدرت اقتصادی ،صنعتی وعلمی بالا مستلزم تربیت و ساختن انسانی قدرتمند، خلاق، فکور، پویا و دارای مهارت و توانایی فنی و علمی است گفت : اگر قرار است چنین اتفاق بزرگی در کشور رخ دهد یقینا باید آموزش وپرورش و رکن بسیار مهم آن یعنی معلم بعنوان محور دانایی و دانش در مرکز این تحول و نگرش قرار گیرد .

آموزش و پرورش گفتمان اصلی تصمیم سازان کشور باشد

زینی وند با اشاره به اینکه صاحب‌نظران توسعه محور منابع انسانی و طبیعی را در بحث توسعه کشور مهم می دانستند، افزود: این مساله جز با آموزش و پرورش امکان پذیر نیست و نقش معلم در فرایند تحول و توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد و آموزش و پرورش گفتمان اصلی تصمیم سازان کشور باشد .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با اشاره به تعبیر بسیار مهم سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) که فرموند آموزش وپرورش باید کانون خلق دنیای آینده باشد اشاره کرد و گفت: وظیفه امروز ما در آموزش وپرورش تلاش برای توسعه کشور بر محور آموزش خلاق، فعال و پویا برای ساختن نسل آینده است .

وی بیان کرد: اگر بخواهیم آموزش ها در مدارس در مسیر توسعه پایدار باشد باید دانش آموزان را با تصویر درستی از آینده آشنا کرده و آنها را نسبت به آینده خوشبین کنیم و همچنین باید داده های گذشته و یافته های امروز را به آنها آموزش دهیم .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار کرد: اگر بتوانیم دانش آموزان را با تفکری خلاق، کنجکاوانه، فکور و نقاد تربیت کنیم گامی در مسیر توسعه پایدار برداشتیم .

آموزش ها به سمت خلاقیت محور بودن پیش رود

معاون وزیر تصریح کرد: باید دانش آموزان را از آموزه های حافظه محور به آموزش های خلاق و کاربردی محور انتقال دهیم همچنین در آنها فرهنگ قدردانی ، مسئولیت پذیری و پاسخگویی را احیا کنیم .

زینی وند افزود: اگر بخواهیم دانش آموز امروز به هویت تاریخی و ملی خود افتخار کند و برای آینده خوشبین باشد و انگیزه لازم را داشته باشد راهی به جز تغییر داده های امروزی نداریم .

وی با اشاره به اینکه ضرورت امروز وجود دانش آموز خلاق و توانمند و با مهارت است، گفت: تربیت و آموزش انسان خلاص و تولید ثروت و اشتغال در نظام آموزشی پویا به وجود می آید .

معاون وزیر افزود: در چنین شرایطی تولید، اشتغال، امنیت اجتماعی، فرهنگی ایجاد می شود و بر همین اساس آموزش و پرورش با رشد و توسعه، تقویت اقتدار ملی و تولید سرمایه های مادی و معنوی و انسجام اجتماعی پیوند ناگسستنی دارد .

ضرورت مشارکت اولیا در برنامه های آموزشی و تربیتی مدارس

زینی وند با اشاره به رسالت مهم موسسان و راهبران آموزشی در مدارس درمشارکت دادن اولیا دانش آموزان در فرآیند تصمیم گیری بیان کرد: امروزه منابع فکری و فرهنگی دانش آموزان محدود به کتاب و محصور در کلاس درس ومدرسه نیست و رشد روز افزون شبکه های مجازی در سایه تحولات اجتماعی به گونه است که اگر همراهی و هم نوایی ، همدلی و مشارکت اولیا در فرآیند برنامه های آموزشی وتربیتی مدارس نباشد این شبکه های مجازی نه تنها فرصتی برای اعتلای سطح فکری و دانش آموزی نخواهد بود بلکه تهدیدی جدی است .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار کرد: با تشکیل جلسه اولیا و مربیان باید خانواده ها را در امور مدرسه مشارکت داد.

بخشی از معوقات طرح خرید خدمات باقی مانده است

وی در مورد طرح خرید خدمات آموزشی بیان کرد : هنوز بخشی از معوقات این طرح به موسسان باقی مانده و باید به گونه ای عمل کنیم این مساله برطرف شده و این طرح امسال تداوم یابد.

زینی وند یادآور شد: مدارس طرح خرید خدمات آموزشی در مناطق محروم به ارتقای وضعیت آموزشی و پرورشی مدارس کمک کرده و امیدواریم با حمایت رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان امر این مدل مشارکتی تداوم یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار