دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:

سوادآموزی ابزاری برای توانمندکردن و بالنده کردن افراد است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: یونسکو باور دارد سوادآموزی ابزاری بنیادی برای توانمند کردن افراد در راستای افزایش بالندگی است.

کد مطلب: ۶۶۳۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا؛ سعدالله نصیری قیداری در همایش ملی سوادآموزی در دنیای دیجیتال که امروز ۱۹ شهریور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد در خصوص وضعیت سوادآموزی در جهان و منطقه اظهار کرد: خرداد سال گذشته با نمایندگان ۱۳۴ اولویت های ۱۵ ساله جهان را از بین ۱۷ هدف توسعه پایدار شناسایی کردیم که در آن زمان آموزش به عنوان اولویت شناخته شد.

وی ادامه داد: باید افتخار کنیم که ۱۴۰۰ سال پیش دین ما با "اقرا"(بخوان) آغاز و در این آیه به علم اشاره شده است. باید به این دین افتخار کرد.

نصیری با اشاره به اهمیت آموزش برای بشر افزود: انسان باید به فرهنگ و توسعه علم افتخار کند. ما به عدالت نمی رسیم مگر با توسعه علم و عدالت.این موضوع توسط پیامبر اسلام (ص) نیز در آن زمان دیده شده است.

وی اشاره کرد: سوادآموزی در دنیای دیجیتال اهمیت سوادآموزی را نشان می دهد و اعلام این روز اهمیت جامعه جهانی را به موضوع آموزش بیان می کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: سوادآموزی و آموزش مداوم بزرگسالان اهرم اصلی توسعه پایدار و پایه تمام آموزش های مادام العمر است. سوادآموزی در تبادل دانش و پیشرفت فناوری کاربردهای زیادی دارد بیسوادی مانعی برای کیفیت زندگی بهتر است.

نصیری خاطرنشان کرد: در سال های اخیر نرخ باسوادی ۹۵ درصد و در جوانان این نرخ بیش از ۹۸ بوده است. همچنین در در این سال ها ۱۵ درصد بزرگسالان فاقد مهارت بودند که ۶۰ درصد آنها را زنان تشکیل می دادند.

وی تصریح کرد: یونسکو در ارتباط با سواد، رویکرد کاربردی را مدنظر دارد و طبق آخرین داده ها در ایران ۷۵۰ میلیون بزرگسال در جهان فاقد اطلاعات سواد هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: اکنون باید مهارت های های یادگیری برای پردازش اطلاعات را بشناسیم و برنامه ها باید چگونگی استفاده از فناوری های نوین را بیان کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار