نظر یک حقوقدان درباره تعلل مجلس در تصویب لایحه حمایت از کودکان

یک حقوقدان تعلل مجلس در تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را از ابعاد مختلف تشریح کرد.

کد مطلب: ۶۵۶۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد

بهمن کشاورز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره تعلل مجلس در تصویب لایحه حمایت از کودکان گفت: تعلل مجلس در تصویب لایحه حمایت از کودکان از دو بُعد قابل بررسی است. بُعد اول، امکانات اجرایی است. از سویی، برخی مسائل قابل مناقشه وجود دارد که باعث این وقفه شده است. تا زمانی که این لایحه به تصویب نرسد نمی توان به طور قطع حرفی زد.

این حقوقدان ادامه داد: این لایحه در قدم اول باید به شورای نگهبان داده شود و بعد از تصویب شورای نگهبان، مجلس کار خود را می تواند آغاز کند. دلیل اصلی تعلل مجلس درواقع، بررسی دقیق این لایحه است تا آن را به طور درست و کامل، به شورای نگهبان ارایه دهد.

کشاورز باتوجه به بالا رفتن آمار کودک آزاری ها طی چند سال اخیر و تاثیر تصویب این لایحه در کمک کردن به این کودکان افزود: بی تردید قدم اول در حل هر مشکلی، وجود قانون است. در قدم بعدی، نحوه اجرای قانون و میزان توانایی مجریان به اجرای صحیح این لایحه است.

رئیس کانو ن‌های سراسری اسکودا در مورد علل افزایش موارد کودک آزاری در جامعه گفت: ابتدا باید گفت نسبت به اطفال دیدگاه سنتی و تاریخی وجود دارد، که برای آنان حق مستقل و تعریف‌شده‌ای قائل نیست و متاسفانه الحاق ما به اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بین‌المللی این دیدگاه را تغییر نداده است. به همین جهت والدین به این اعتبار که به وجود آورنده طفل هستند خود را در انواع تعرضات و خشونت‌ها نسبت به او محق می‌پندارند. حال آنکه در جهان امروز، حقوق کودک مقوله‌ای کاملا مستقل است و دولت‌ها و حکومت‌ها مسئول اعمال و رعایت آن هستند.

این حقوقدان با بیان اهمیت مسائل اقتصادی در مورد کودک آزاری خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی باعث شده در بسیاری از موارد خانواده‌ها پس از به دنیا آمدن یک یا چند فرزند از هم بپاشند، در این حالت دو حالت ممکن است رخ دهد، اولا اینکه به علت نبودن سرپرست و محافظ مشخص، کودکان در معرض آسیب قرار گیرند؛ثانیا اینکه مادر مطلقه، عدم احساس مسئولیت پدر و فشار اقتصادی ناچار به ازدواج مجدد بدون توجه به ویژگی‌های اخلاق و اجتماعی زوج شود که در این حالت بچه‌ها در معرض خطرهای ناشی از پدر خوانده قرار می‌گیرند.

وی در ادامه، آموزش به کودکان در مورد برخی مسائل را نه تنها لازم بلکه واجب خواند و تصریح کرد: لازم و ضروری است در مورد رفتارهای مشکوکی که ممکن است بچه‌ها با آن مواجه شوند و مخصوصا قسمت‌هایی از بدن که حرمت مطلق دارند به آنهاآموزش داده شود تا به هیچکس جز مادرشان اجازه لمس یا نگاه کردن به این قسمت‌ها را ندهند. همچنین آموزش داده شود که اگر با این گونه موارد برخورد کردند بدون ترس آن را با والدین در میان بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار