روحانی در صحن مجلس: وزارت خارجه نباید از شوخی بعضی ها بترسد

رئیس جمهوری گفت:مهم ترین وظیفه این دوره وزارت خارجه دفاع کردن از برجام و ایستادن در مقابل دشمنان ایران است و وزارت خارجه نباید از شوخی بعضی ها بترسد.

کد مطلب: ۶۵۵۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، حجت الاسلام حسن روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی پس از بررسی صلاحیت وزراری پیشنهادی امروز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما شاهد یک کار حرفه ای مجلس در این دوره بودیم. همیشه مجلس شورای اسلامی اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می دهد و این بار بیشتراست.

وی افزود:همه نمایندگان محترمی که به عنوان مخالف یا موافق صحبت کردند کاری کارشناسانه و طبق عقیده و مستندات و اطلاعاتی که داشتند صحبت کردند.

رئیس جمهوری گفت: همه ما می دانیم شرایط ما شرایط آسانی نیست. راه صاف و ساده ای پیش روی ما نیست. در شرایط امروز دنیا برای اروپا و آمریکا و دیگر قاره ها هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست. تا چه رسد به ما در این منطقه پر آشوب و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است.

روحانی ادامه داد: در آمد حاصل یک ساله ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است. چهل هزار میلیارد تومان در سال گذشته ما برای صندوق های بازنشستگی دادیم که مربوط به دولت و بودجه نیست. خود صندوق باید متکفل باشد. یک زمانی می گفتم خزانه خالی تحویل گرفتیم بعد دیدیم که صندوق های خالی هم تحویل گرفتیم

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در این شرایط سخت همه ما تصمیم گرفتیم که به مردم بتوانیم خدمت کنیم که این یکی از الطاف الهی است.

روحانی ادامه داد: اینکه شما می آید پای صندوق به وزرا رأی اعتماد می دهید یعنی ما با هم کاری را شروع کردیم

وی یادآورشد: من خواهش می کنم از مجلس عزیز که همانطور که وظایف نظارتی خود را انجام می دهند سوال می کنند و یا تذکر می دهند به همان نسبت هم وزرای خودشان را تشویق کنند و کمک کنند. اینها نیاز به حمایت مادی و معنوی هستند. مادی قوانین شماست و معنوی هم آن روحیه است که باید بدهید.

رئیس جمهوری ادامه داد:خلاصه گزارش بررسی مجلس را خواندم. به نظرم من آن ها که مخالف بودند و یا موافق بودند نقد هایی را بیان کردند و پیشنهاداتی داشتند . از آن ها ممنونیم به وزرای ما کمک کردند.

روحانی گفت: خوشبختانه در این دوره انتخابات رئیس جمهوری صدا و سیما تبلیغش این بود که مردم رأی به فرد نمی دهید رأی به برنامه می دهید البته در دوره های قبل این گونه نبود ولی این بار خوشبختانه مردم را تشویق کرد.

وی ادامه داد: ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار دهیم و اگر برنامه ما نقصی دارد آن را اصلاح کنیم.

روحانی ادامه داد: خوب است که وزرا بر اساس دلسوزانی که در مجلس راجع به برنامه آن ها صحبت کردند، برنامه را تکمیل و یا اصلاح کنند.
رئیس جمهوری ادامه داد: خواست ما رأی دادن به این 17 وزیر است که انشاءالله به همه آن ها رأی قاطع خواهید داد. هیچ کدام ما بی نقص نیستیم. همه ما بشر هستیم نقاط قوت و ضعف داریم اما من همه تلاش را به کار گرفتم با همه کسانی که لازم می دیدم مشورت کردم. حرف بسیاری را به جان خریدم. بهترین هایی را که ما توانستیم انتخاب کنیم همین هایی است که به مجلس معرفی کردیم. خدا را گواه می گیرم که اگر برای هر وزارت خانه ای فردی قوی تر پیدا می کردم تردید پیدا نمی کردم
وی ادامه داد: دولت دوازدهم فرای اصولگرایی و اصلاح طلبی و اعتدالگرایی است. اما به اصول و اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد. دولتی است که به اصول و اصلاح و اعتدال با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و اصلاحات لازم و آن میانه روی که مورد انتظار است به کار بگیرد.
روحانی گفت: ما بهتر از این افراد در تلاش خودمان پیدا نکردیم. پیشنهاد با ما و رأی با شماست. گرچه از قانون اساسی می شود استفاده کرد که رأی به کل وزرا باشد و در برخی جا ها این گونه است ولی آیین نامه به این صورت است که به تک تک وزرا رأی داده می شود و این شیوه هم خواص خودش را دارد. امید ما بر این است که هر چه سریعتر دولت کارش را شروع کند.
وی افزود: نمی توانیم بگوییم که به وزیری رأی ندهیم که در آینده وزیر بهتری روی کار بیاید. این ممکن است ولی باید همه مصالح را بسنجیم. اگر وزیری انتخاب نشود باید رئیس جمهوری یک سر پرست منصوب کند و خود به خود سه چهار ماه کار به تأخیر می افتد.
رئیس جمهوری یادآورشد: شاید اولویت اول ما سرعت کار ما باشد. در دولت های قبلی من یادم نمی آید برای اولین بار بود که مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید فطر امسال تأکید کردند که هرچه سریعتر دولت تشکیل شود. ایشان به من گفت که دولت شما کی شروع به کار می کند.
روحانی خاطر نشان کرد: تأکید مقام معظم رهبری برای چی هست؟ برای اینکه ما باید کشور را متحول کنیم. ما در مسئله اشتغال گرچه که دولت یازدهم توفیق نسبی داشته است اما گام های بزرگی برداشت. چه کنیم که در طول پنج سال قبل از دولت یازدهم آمار تولید اشتغال خالص صفر بود.
وی گفت:من به تک تک این وزرایی که در دولت یازدهم بودند صحبت کردم و یکی از بحث های من اشتغال بوده و گفتم که اولویت همه ما اشتغال است.
رئیس جمهوری ادامه داد: یک وقتی ما می خواستیم بدویم یک در قفل شده ای به نام تحریم رو به روی ما بود. برخی ها می خواهند سر جای خود باشیم. یک تکانی بخورید راه باز است. همه باید تلاش کنیم . این جا دیگه 24 میلیون و 16 میلیون را نداریم. بحث اشتغال و ملت است.
وی اضافه کرد: آیا اشتغال اجز از طریق سرمایه و فناوری امکان پذیر است؟ ما نمی توانیم بر مبنای فناوری گذشته عمل کنیم. باید فناوری داخلی را تقویت کنیم. ما پنجاه سال است خودرو سازیم. شما توانستید که با خودروی خودتان بازار صادراتی به دست بیاورید؟
روحانی خاطر نشان کرد: تحول در کشور ما جز از طریق صادرات غیر نفتی امکان پذیر نیست.
رئیس جمهوری گفت: مگر می شود که بدون تکنولوژی با دنیا رقابت کنید.
وی افزود: یک کشور دیگر آمده و می گوید که تولید نفت را به صد و بیست هزار بشکه استخراج می کنم از یک میدان نفتی
روحانی ادامه داد: یک کسی آمده بود در جمع بزرگی راجع به قرارداد نفتی می گفت این کار شرکتی که می خواهد انجام دهد خود ما انجام می دهیم. گفتم چقدر سرمایه می خواهد گفت شش هفت میلیارد، گفتم شما داری ، گفت نه نداریم.
رئیس جمهوری گفت: چرا یک شبکه اجتماعی که کاربرش به یک میلیون می رسد هنگ می کند ولی فناوری خارجی با چهل میلیون کاربر به کار خود ادامه می دهد
وی خاطر نشان کرد: هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است . یکی از وظایف وزارت خارجه ما در این دوره فعالیت اقتصادی است.
روحانی تصریح کرد: وزیر خارجه ما در این دوره بزرگترین وظیفه اش این است که در کنار برجام بیاستد و نگذارد که آمریکا موفق شود. آنی که سینه سپر می کند در کنار برجام یعنی در مقابل دشمنان ایران می ایستد.
وی ادامه داد: آمریکا اینقدر کمک نمی خواهد که شما کمکش کنید. شما به ملت خودتان کمک کنید.
رئیس جمهوری گفت: وزارت خارجه نباید از شوخی بعضی ها بترسد بعضی ها عادت دارند به شوخی کردن.
روحانی خاطرنشان کرد:در ورزش ما اگر یک تیم ورزشی را ناهماهنگ به میدان بفرستیم کاری نمی توانند انجام دهند. علت اینکه من می گویم ای کاش به کل وزرا یک جا رأی داده می شد به خاطر اینکه تلاش شده یک تیم هماهنگی معرفی شود.
وی اضافه کرد: من چرا اصرار داشتم که بار دیگر آقای زنگنه وزیر نفت شود خودش البته پیشنهاد دیگری داشت که یک جوانی وزیر شود البته خیلی جوان بود و گفت می خواهد مشاور باشد. اولش این پیشنهاد وسوسه انگیز بود. البته همانجا گفتم من صد میلیارد سرمایه خارجی می خواهم این جوان می تواند؟ من وزیری می خواهم که اسمش برند باشد؟ دکتر ظریف امروز در دنیای سیاست یک چهره جذاب برای همه است. همه افتخار می کنند با آقای ظریف صحبت کنند. این برای حیثیت ما مهم است. برای من مهم است که وزیر نفت من بتواند سرمایه خارجی را بیارود. وزیر راه کسی باشد که 17 میلیارد سرمایه خارجی را بیارود؟
روحانی گفت: من آقای آخوندی را می خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز نیاید بگوید از کدام منبع؟ من یک وزیری می خواهم بیاید بگوید من هواپیما می خرم و پول و بودجه نیاز ندارم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: آقای ربیعی در دل کارگران بزرگ شده است. بنده هم ممکن است یک روز وزیر کار باشم برای کارگران صحبت بعد بگویند که او کجا کارگری کرده است. حالا ممکن است برای کشاورزان صحبت کنم که البته در نوجوانی یک مقداری کشاورزی کرده ام.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت:شما هر وقت وزارت خانه ها را جدا کنید ما در خدمت شما هستیم که وزیر خدمت شما معرفی کنیم.
روحانی افزود: من خودم به شخصه فکر می کنم که این وزارت خانه ها سنگین است. وزارت صنعت ، معدن و تجارت یک وزارتخانه سنگینی است. هرچند که بگوید که آقای شریعتمدار باتجربه است ولی این وزارت خانه سنگین است.
وی ادامه داد : من با آقای ربیعی درباره شستا بحث های زیادی داشتم. و این بار هم صحبت کردیم که یکی از چهره های صنعتی شستا را بر عهده بگیرد. این وزارت خانه های ما باید از این بار بنگاه داری سبک شوند.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم تحول ایجاد کنیم باید وزارت آموزش و پرورش و علوم متحول بشود.
روحانی ادامه داد: من به آقای بطحایی گفتم باید دانش آموزی تربیت کنی که در کلاس یازده و دوازده بنگاه های اقتصادی آن ها را جذب کنند.
رئیس دولت دوازدهم گفت: ما 17 حکم برای وزرا آماده کردیم که امیدواریم شما به همه آن ها رأی بدهید. انشاءالله هرچه رأی شما بود روی چشم ما. ما برای هر وزیری پیوست حکم آماده کردیم. یک مواردی است عام برای همه وزرا مثل حقوق شهروندی، شفافیت، اشتغال زنان و جوانان، استفاده از اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی ، مبارزه با فساد و محیط زیست که همه وزرا باید رعایت کنند.
وی گفت: من نسبت به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که اولین تجربه ما است که از جوان استفاده کنیم. علت اینکه من گفتم آقای جهرمی بیاید این مسئولیت را بپذیرد امروز از ارتباطات مهم تر در عمل فناوری اطلاعات است.
روحانی تصریح کرد: همیشه برخی فکر می کردند بین امنیت و آزادی سازگاری نیست. بعضی ها می گویند که اگر ما امنیت می خواهیم این آزادی را باید قربانی کنیم. تا این قربانی نشود دعای ما مستجاب نمی شود. بعضی ها همچین تفکری داشته اند. ما قبول نداریم که آزادی را به خاطر امنیت ذبح کنیم و یا امنیت را به خاطر آزادی ذبح کنیم. ما آزادی مسئولانه می خواهیم و امنیتی را می خواهیم که بر دوش هشیاری ملت باشد. امنیت ما بر اساس تفنگ نیست با هوش اجتماعی است البته سلاح هم می خواهیم و دنبال آن خواهیم بود.
وی یادآورشد: آقای جهرمی یک زمانی از طرف آقای علوی می آمد و مدتی هم از طرف آقای واعظی می آمد. در هر دو بخش من شاهد بودم که چه زمانی که نماینده وزیر اطلاعات و چه زمانی که نماینده وزیر ارتباطات بود همیشه امنیت و آزادی را با هم می دیدید. من شهادت می دهم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: ما مسائل پیچیده فراوانی داریم. اگر کسی مسائل امنیتی بلد نباشد او را گیر می اندازند یک بهانه امنیتی می آورند البته اگر خودم باشم به مسائل امنیتی آگاه هستم. ما باید همه ابعاد مسئله را در نظر بگیریم. جوان بیاریم می گویند همه پلکان را طی نکرده است.
روحانی خاطر نشان کرد: من وزیر اطلاعاتی می خواهم که مردم از اسم وزیر اطلاعات و مأمور اطلاعاتی نترسند بلکه خائنان بترسند. منتقدان که نباید از وزیر اطلاعات بترسد. البته در این چهار سال وزیر اطلاعات که با کسی کاری نداشت دیگران کار داشتند. البته آن کسی که ضد نظام است باید بترسد. وزارت اطلاعات در بعضی از بخش ها خیلی موفق بود و در بعضی از بخش ها هم نیمه موفق بود که شرط ما هم این است که موفق باشد.
وی ادامه داد : وزارت اطلاعات در زمینه ضد جاسوسی موفق بوده و من چون پرونده این معاونت را می خواهم می بینیم که موفق بوده و جاهایی که دیگران بد عملکرده اند در مقابل آنان ایستاده است. چون برخی ها معتقدند که اگر یکی با خارجی صحبت کرد جاسوسی کرده است.
رئیس جمهوری گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید همه توانشان را امروز بگذارند. اول برای آب بعد برای محیط زیست و بعد برای امنیت غذایی. ما امنیت غذایی می خواهیم بعد از آب و با شرایط کودی مناسب. آقای حجتی یکی از وزرایی است که در کار خودش کاملا متخصص است. رشته آقای حجتی هرچه هست ولی اگه الان او پشت تریبون بیاید و یک متخصص حوزه کشاورزی هم بیارید او از همه جلو تر است. حجتی از الف تا ی را در کشاورزی می شناسد. تجربه کافی دارد و همه به ایشان اطمینان دارند. و وزیری که مورد اعتماد همه است و همه جناح ها قبولش دارند. یک فردی است که متخصص است. البته همه وزرای ما این چنین هستند.
وی ادامه داد : یکی از پاک ترین وزرای ما آقای حجتی است. یک چیزایی را از ما اجازه می گیرد که من تعجب می کنم می گوید که اجازه شرعی به من بدهید برای کی مسئله ای. یک وزیر پاک دست انقلابی که از قبل انقلاب حضور داشته و می گفت قبل انقلاب در اصفهان پای منبر شما حضور داشتم . بعد انقلاب مرتب در مسیر حرکت به سمت منافع ملی بوده است ما باید از ایشان قدر دانی کنیم.
روحانی گفت: آقای دکتر هاشمی همه شما خدماتش را می دانید و طرح تحول سلامت را به خوبی انجام داد و در این مسیر حرکت کرد. نمی خواهد بگویم که طرح تحول سلامت نیاز به اصلاح ندارد بلکه دارد. باید بتوانیم کاری کنیم که در زمینه بهداشت بار مردم کمتر شود.
وی ادامه داد: درمورد دفاع از وزیر دادگستری را خیلی نیاز نمی بینم که صحبت کنم. فقط یک کلمه آقای آوایی وزیر دادگستری ما در این کار فردی است صادق و باتجربه که مراحل مختلف قضایی را طی کرده است. خیلی از ایشان انتظار نداریم . یکی حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را سامان بدهد و روابط سه قوه را صمیمی تر کند.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: آقای امیر حاتمی در ارتش جمهوری اسلامی خدمات بسیار فراوانی انجام داده اند. از امیر حاتمی چیزی که من می خواهم یک وحدت سپاه و ارتش باید تقویت شود. با حضور شما در وزارت دفاع باید همه سپاهیان خیال راحت داشته باشند مثل ارتش و این تجربه شما بسیار مهم است در وزارت دفاع. فناوری های روزی که ما نیاز داریم برای تکمیل سلاح هایمان باید با موفقیت انجام بدهیم. صنعت دفاعی تا جایی که می شود به مردم واگذار شود.
روحانی گفت: آقای رحمانی فضلی جزء وزرای خوب ما بودند. کار وزارت کشور سنگین است. من از ایشان خواستم که شایسته سالاری جای جناح بنشیند. البته شرط ما اعتدال است. معتدلین همه جناح ها باید ازشان استفاده شود. این کار کار مشکلی است . وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است. رئیس شورای امنیت باید با دادگستری، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی ، اقوام و اقلیت ها کار کند و این آسان نیست. او تجربه خوبی دارد و به خوبی انتخابات ها را به نتیجه رساند. ما از شما رأی قاطع می خواهیم. که بعد از ظهر جلسه تشکیل دادیم همه وزرا با رأی بالا با نشاط حاضر شوند.
وی ادامه داد: مردم ما گله دارند. نمایندگان در جریان هستند اگر این کارها به عهده وزیر ارشاد است پس دیگران دخالت نکنند. اگر که وظیفه وزارت ارشاد نیست پس دیگران انجام دهند. 10 جا مجوز صادر می شود بعد یک نفر وسایل خود را می برد قفل کردن که آسان است یک کلید پیدا کنید قفل را باز کنید. امیدواریم با حضور ایشان شاهد نشاط هنرمندان باشیم.
رئیس جمهوری گفت: آقای کرباسیان در وزارت اقتصاد که از قبل فعال بودند. در بخش های بسیار مهم این وزارت خانه تجربه دارند و به آن آشنا هستند.
روحانی تصریح کرد:آقای بیطرف از چهره هایی هستند که می توانند این کار را انجام دهند. تجربه بیشتری دارد. ممکن است شما بگوید که فلان جا کار ایراد داشته اما آقای بیطرف توانمند است و تجربه دارد. امیدواریم که شاهد تحول در عرصه نیرو باشیم.
وی خاطر نشان کرد: آقای سلطانی در لیست وزرا ننشسته است. البته او مخالفی نداشت و برای جوانان و ورزش تلاش های زیادی کرده است.
رئیس جمهوری گفت: آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم. طبق قانون وظیفه ما بود تحقیق کنیم. مشورت کنیم و هماهنگی های لازم را انجام دهیم. امروز دیگر وظیفه شما است. من فقط یک خواهش از نمایندگان دارم و آن اینکه در رأی امروز بین خودتان و خدای خودتان هرکسی را که شایسته و مفید می بینید برای این کشور در نظر بگیرد. هرچه تشخیص وجدانی شماست عمل می کنیم. من پیشاپیش می گویم که اگر همه وزرا رأی بیاورند مردم ما هم خوشحال می شوند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: آقای ربیعی در دل کارگران بزرگ شده است. بنده هم ممکن است یک روز وزیر کار باشم برای کارگران صحبت بعد بگویند که او کجا کارگری کرده است. حالا ممکن است برای کشاورزان صحبت کنم که البته در نوجوانی یک مقداری کشاورزی کرده ام.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت:شما هر وقت وزارت خانه ها را جدا کنید ما در خدمت شما هستیم که وزیر خدمت شما معرفی کنیم.
روحانی افزود: من خودم به شخصه فکر می کنم که این وزارت خانه ها سنگین است. وزارت صنعت ، معدن و تجارت یک وزارتخانه سنگینی است. هرچند که بگوید که آقای شریعتمدار باتجربه است ولی این وزارت خانه سنگین است.
وی ادامه داد : من با آقای ربیعی درباره شستا بحث های زیادی داشتم. و این بار هم صحبت کردیم که یکی از چهره های صنعتی شستا را بر عهده بگیرد. این وزارت خانه های ما باید از این بار بنگاه داری سبک شوند.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم تحول ایجاد کنیم باید وزارت آموزش و پرورش و علوم متحول بشود.
روحانی ادامه داد: من به آقای بطحایی گفتم باید دانش آموزی تربیت کنی که در کلاس یازده و دوازده بنگاه های اقتصادی آن ها را جذب کنند
رئیس دولت دوازدهم گفت: ما 17 حکم برای وزرا آماده کردیم که امیدواریم شما به همه آن ها رأی بدهید. انشاءالله هرچه رأی شما بود روی چشم ما. ما برای هر وزیری پیوست حکم آماده کردیم. یک مواردی است عام برای همه وزرا مثل حقوق شهروندی، شفافیت، اشتغال زنان و جوانان، استفاده از اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی ، مبارزه با فساد و محیط زیست که همه وزرا باید رعایت کنند.
وی گفت: من نسبت به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که اولین تجربه ما است که از جوان استفاده کنیم. علت اینکه من گفتم آقای جهرمی بیاید این مسئولیت را بپذیرد امروز از ارتباطات مهم تر در عمل فناوری اطلاعات است.
روحانی تصریح کرد: همیشه برخی فکر می کردند بین امنیت و آزادی سازگاری نیست. بعضی ها می گویند که اگر ما امنیت می خواهیم این آزادی را باید قربانی کنیم. تا این قربانی نشود دعای ما مستجاب نمی شود. بعضی ها همچین تفکری داشته اند. ما قبول نداریم که آزادی را به خاطر امنیت ذبح کنیم و یا امنیت را به خاطر آزادی ذبح کنیم. ما آزادی مسئولانه می خواهیم و امنیتی را می خواهیم که بر دوش هشیاری ملت باشد. امنیت ما بر اساس تفنگ نیست با هوش اجتماعی است البته سلاح هم می خواهیم و دنبال آن خواهیم بود.
وی یادآورشد: آقای جهرمی یک زمانی از طرف آقای علوی می آمد و مدتی هم از طرف آقای واعظی می آمد. در هر دو بخش من شاهد بودم که چه زمانی که نماینده وزیر اطلاعات و چه زمانی که نماینده وزیر ارتباطات بود همیشه امنیت و آزادی را با هم می دیدید. من شهادت می دهم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: ما مسائل پیچیده فراوانی داریم. اگر کسی مسائل امنیتی بلد نباشد او را گیر می اندازند یک بهانه امنیتی می آورند البته اگر خودم باشم به مسائل امنیتی آگاه هستم. ما باید همه ابعاد مسئله را در نظر بگیریم. جوان بیاریم می گویند همه پلکان را طی نکرده است.
روحانی خاطر نشان کرد: من وزیر اطلاعاتی می خواهم که مردم از اسم وزیر اطلاعات و مأمور اطلاعاتی نترسند بلکه خائنان بترسند. منتقدان که نباید از وزیر اطلاعات بترسد. البته در این چهار سال وزیر اطلاعات که با کسی کاری نداشت دیگران کار داشتند. البته آن کسی که ضد نظام است باید بترسد. وزارت اطلاعات در بعضی از بخش ها خیلی موفق بود و در بعضی از بخش ها هم نیمه موفق بود که شرط ما هم این است که موفق باشد.
وی ادامه داد : وزارت اطلاعات در زمینه ضد جاسوسی موفق بوده و من چون پرونده این معاونت را می خواهم می بینیم که موفق بوده و جاهایی که دیگران بد عملکرده اند در مقابل آنان ایستاده است. چون برخی ها معتقدند که اگر یکی با خارجی صحبت کرد جاسوسی کرده است.
رئیس جمهوری گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید همه توانشان را امروز بگذارند. اول برای آب بعد برای محیط زیست و بعد برای امنیت غذایی. ما امنیت غذایی می خواهیم بعد از آب و با شرایط کودی مناسب. آقای حجتی یکی از وزرایی است که در کار خودش کاملا متخصص است. رشته آقای حجتی هرچه هست ولی اگه الان او پشت تریبون بیاید و یک متخصص حوزه کشاورزی هم بیارید او از همه جلو تر است. حجتی از الف تا ی را در کشاورزی می شناسد. تجربه کافی دارد و همه به ایشان اطمینان دارند. و وزیری که مورد اعتماد همه است و همه جناح ها قبولش دارند. یک فردی است که متخصص است. البته همه وزرای ما این چنین هستند.
وی ادامه داد : یکی از پاک ترین وزرای ما آقای حجتی است. یک چیزایی را از ما اجازه می گیرد که من تعجب می کنم می گوید که اجازه شرعی به من بدهید برای کی مسئله ای. یک وزیر پاک دست انقلابی که از قبل انقلاب حضور داشته و می گفت قبل انقلاب در اصفهان پای منبر شما حضور داشتم . بعد انقلاب مرتب در مسیر حرکت به سمت منافع ملی بوده است ما باید از ایشان قدر دانی کنیم.
روحانی گفت: آقای دکتر هاشمی همه شما خدماتش را می دانید و طرح تحول سلامت را به خوبی انجام داد و در این مسیر حرکت کرد. نمی خواهد بگویم که طرح تحول سلامت نیاز به اصلاح ندارد بلکه دارد. باید بتوانیم کاری کنیم که در زمینه بهداشت بار مردم کمتر شود.
وی ادامه داد: درمورد دفاع از وزیر دادگستری را خیلی نیاز نمی بینم که صحبت کنم. فقط یک کلمه آقای آوایی وزیر دادگستری ما در این کار فردی است صادق و باتجربه که مراحل مختلف قضایی را طی کرده است. خیلی از ایشان انتظار نداریم . یکی حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را سامان بدهد و روابط سه قوه را صمیمی تر کند.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: آقای امیر حاتمی در ارتش جمهوری اسلامی خدمات بسیار فراوانی انجام داده اند. از امیر حاتمی چیزی که من می خواهم یک وحدت سپاه و ارتش باید تقویت شود. با حضور شما در وزارت دفاع باید همه سپاهیان خیال راحت داشته باشند مثل ارتش و این تجربه شما بسیار مهم است در وزارت دفاع. فناوری های روزی که ما نیاز داریم برای تکمیل سلاح هایمان باید با موفقیت انجام بدهیم. صنعت دفاعی تا جایی که می شود به مردم واگذار شود.
روحانی گفت: آقای رحمانی فضلی جزء وزرای خوب ما بودند. کار وزارت کشور سنگین است. من از ایشان خواستم که شایسته سالاری جای جناح بنشیند. البته شرط ما اعتدال است. معتدلین همه جناح ها باید ازشان استفاده شود. این کار کار مشکلی است . وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است. رئیس شورای امنیت باید با دادگستری، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی ، اقوام و اقلیت ها کار کند و این آسان نیست. او تجربه خوبی دارد و به خوبی انتخابات ها را به نتیجه رساند. ما از شما رأی قاطع می خواهیم. که بعد از ظهر جلسه تشکیل دادیم همه وزرا با رأی بالا با نشاط حاضر شوند.
وی ادامه داد: مردم ما گله دارند. نمایندگان در جریان هستند اگر این کارها به عهده وزیر ارشاد است پس دیگران دخالت نکنند. اگر که وظیفه وزارت ارشاد نیست پس دیگران انجام دهند. 10 جا مجوز صادر می شود بعد یک نفر وسایل خود را می برد قفل کردن که آسان است یک کلید پیدا کنید قفل را باز کنید. امیدواریم با حضور ایشان شاهد نشاط هنرمندان باشیم.
رئیس جمهوری گفت: آقای کرباسیان در وزارت اقتصاد که از قبل فعال بودند. در بخش های بسیار مهم این وزارت خانه تجربه دارند و به آن آشنا هستند.
روحانی تصریح کرد:آقای بیطرف از چهره هایی هستند که می توانند این کار را انجام دهند. تجربه بیشتری دارد. ممکن است شما بگوید که فلان جا کار ایراد داشته اما آقای بیطرف توانمند است و تجربه دارد. امیدواریم که شاهد تحول در عرصه نیرو باشیم.
وی خاطر نشان کرد: آقای سلطانی در لیست وزرا ننشسته است. البته او مخالفی نداشت و برای جوانان و ورزش تلاش های زیادی کرده است.
رئیس جمهوری گفت: آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم. طبق قانون وظیفه ما بود تحقیق کنیم. مشورت کنیم و هماهنگی های لازم را انجام دهیم. امروز دیگر وظیفه شما است. من فقط یک خواهش از نمایندگان دارم و آن اینکه در رأی امروز بین خودتان و خدای خودتان هرکسی را که شایسته و مفید می بینید برای این کشور در نظر بگیرد. هرچه تشخیص وجدانی شماست عمل می کنیم. من پیشاپیش می گویم که اگر همه وزرا رأی بیاورند مردم ما هم خوشحال می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار