نشست ضرورت های ورود انیمیشن به مباحث درسی دانش آموزان در پانا/۲

اشکان رهگذر: استفاده از انیمیشن به حذف واسطه های آموزشی کمک می کند

کارگردان انیمیشن گفت: در استفاده از انیمیشن نکته ای که وجود دارد حذف واسطه های آموزشی است، وقتی شما یک محتوای اینتراکتیو آموزشی مثل انیمیشن و مولتی مدیا داشته باشید این شما هستید که آن را تولید کرده اید و میزان واسطه گری معلم نسبت به آن محتوای آموزشی به حداقل می رسد و شما دیگر معلم خوب یا بد برایتان چندان اهمیت ندارد و کیفیت آموزش بستگی به این دارد که چطور آن را منتقل کنند.

کد مطلب: ۶۵۵۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست ضرورت های ورود انیمیشن به مباحث درسی دانش آموزان با حضور روانبخش صادقی کارشناس و کارگردان و اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن در خبرگزاری پانا برگزار شد.
در ادامه بحثی که مطرح شد، روانبخش صادقی با اشاره به اینکه نظام آموزشی باید بر پایه شکل گیری خلاقیت دانش آموزان باشد، گفت: نظام آموزشی ای که خلاقیت را پرورش دهد درست است و باید مورد استفاده قرار گیرد، در مورد آموزش در کشور ما همیشه محدودیت صورت می گرفت، به ما گفته می شد ما 5 حس داریم که این اشتباه است، ما بسیار حس های ناشناخته داریم که هنوز کشف شان نکرده ایم. درهنر، در ادبیات، شعر، موسیقی و ... هرکدام کلی حس نهفته است که کودک باید کشف کند و در استفاده از انیمیشن به این آگاهی ها می تواند برسد.

اشکان رهگذر در این خصوص گفت: در استفاده از انیمیشن نکته ای که وجود دارد حذف واسطه های آموزشی است، در بالاترین راس ایجاد محتواهای آموزشی، کارشناسان آموزشی قرار دارند که توجیه هستند و ارتباط مستقیم با مدیران آموزش و پرورش دارند. آنها یک محتوای آموزشی را تولید می کنند و این محتوا به صورت بخشنامه و سرفصل و یکسری کتاب به دست معلمان می رسد و شما دیگر اطلاعی ندارید معلم چطور آن را به دانش آموزان منتقل می کند ولی وقتی شما یک محتوای اینتراکتیو آموزشی مثل انیمیشن و مولتی مدیا داشته باشید این شما هستید که آن را تولید کرده اید و میزان واسطه گری معلم نسبت به آن محتوای آموزشی به حداقل می رسد و شما دیگر معلم خوب یا بد برایتان چندان اهمیت ندارد و کیفیت آموزش بستگی به این دارد که چطور آن را منتقل کنند.

وی افزود: ما متاسفانه در کشورمان در این مورد خیلی عقب هستیم چون زمان زیادی است که این اتفاق دارد در جهان می افتد ولی در کشور ما هنوز در حد حرف هم به آن توجهی نمی شود. آنها مدارس شان را به آموزش وی آر مجهز کرده اند به این صورت که اگر شما می خواهید درس جغرافیا را فرابگیرید عینک وی آر را می زنید و در همان نقطه ای که می خواهید آن را بشناسید قرار می گیرید و از نزدیک همه چیز را می بینید آنوقت ببینید چه تاثیر آموزشی خواهد داشت و کودک هیچوقت آن را فراموش نخواهد کرد.

روانبخش صادقی با اظهار تاسف از این نکته عنوان کرد: آموزش و پرورش ما نیاز به یک سایتی دارد که انیمیشن هایی که در این راستا تولید می شود را آن جا قرار دهد و دانش آموزان بتوانند به عنوان یک منبع قابل دسترس از آن استفاده کنند. باید آموزش و پرورش یک بودجه ای اختصاص دهد و یک سری منابعی را برای آموزش به بچه ها تولید کند. من چون خودم عضو شورای نمایش خانگی هم هستم در همین جلسه اخیرمان دو انیمیشن خارجی را رد کردم برای اینکه به قدری کیفیتش بد بود که نمی شد نگاه کرد، چرا ما همین را توسط هنرمندان ایرانی تولید نکنیم. ما نمونه این کارها را در میان بچه های ایرانی خیلی بهتر داریم که می تواند در اختیار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با سیستم آموزشی امروز دانش آموزان از ابتدایی به دوره راهنمایی و از راهنمایی به دبیرستان می روند بدون اینکه آن دوره قبل را درک کرده باشند. به دانشگاه می رسند و تازه متوجه می شوند چه مباحثی را که مجبور شده اند درک نکرده از کنارشان بگذرند. بحث استفاده از انیمیشن یک عدالت ایجاد می کند که چه در مدارس عشایری و چه در شهر و نقاط مختلف آن یک محتوای آموزشی تدریس می شود. معلمی که در یک روستا تدریس می کند ممکن است تحصیلات و نوع آموزشش با معلمی که در شهر تدریس می کند فرق کند و این بسته آموزشی به صورت انیمیشن دیگر در هیچ کجا فرقی نمی کند و برای همه نوع آموزش یکسانی صورت می گیرد.

این کارگردان بیان کرد: من مربی نقاشی کانون پرورش فکری بودم و در تمام نقاط تهران برای آموزش می رفتم در پارکی سمت میدان خراسان یک مادری بود که بچه چهارساله اش را می آورد کلاس و چون ما با سنین بالاتر کار می کردیم اصرار داشت فرزندش را در کلاس بپذیریم وقتی طراحی ها و کارهای این بچه را دیدم خیلی خوب بود و پذیرفتم در کلاس حضور پیدا کند یک خانواده خیلی ضعیفی از لجاظ مالی داشت و این بچه به محض اینکه یک موضوع بهش می دادیم نقاشی می کرد و استعداد عجیبی داشت. همین بسته آموزشی می تواند در اختیار او و امثال او قرار بگیرد و یک هنرمند خوب بسازد.

اشکان رهگذر نیز با تاکید بر اینکه باید یک وب سایتی برای دسترسی همه دانش اموزان به این محتواهای آموزشی تاسیس کرد، گفت: شما یک محتوای آموزشی به صورت انیمیشن تولید می کنید که همیشه قابل استفاده است و از بین نمی رود. من نوعی که در حوزه انیمیشن تخصص دارم یک محتوایی را در بهترین حالت ممکن آماده می کنم و دیگر آن رسالت دپارتمان منابع انسانی آموزش و پرورش است که آدم های اصلح را انتخاب کند و به آن ها آموزش دهد که چگونه آن را به دانش آموزان ارائه دهد. باید در این زمینه ابتدا وب سایتی تاسیس شود که یک دیتا بیس باشد و تمامی آثاری که ساخته شده در آن قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در جمع بندی این بحث باید گفت؛ حذف واسطه ها، یکسان سازی آموزش تا بچه ها در سراسر کشور از یک نوع کیفیت آموزشی برخوردار شوند، ایجاد خلاقیت در آموزش، تربیت فکری خلاق برای بچه ها در جذب محتوای آموزشی و عدالت در آموزش...

روانبخش صادقی نیز در پایان صحبت های خود خاطر نشان کرد: در تولید این محتوای آموزشی بهترین آدم ها نشسته اند و به یک محتوای کامل رسیده اند، این تولید فکری بهترین آدم ها می رسد به دست کسانی که خیلی سخت می توانند به این افراد دسترسی پیدا کنند. به طور مثال در سیستان و بلوچستان شاید آن دانش آموز هیچوقت نتواند این استاد را ببیند ولی از محتوای فکری و آموزشی او می تواند استفاده کند. مجموعه لذت دانایی که 200 قسمت بود را من با همین هدف کار کردم و 6 سال از زندگی من را گرفت ولی اصلا اهمیتی برای آن قائل نشدند و تبیان بدون پرداخت هیچ هزینه ای آن را پخش می کند.

در اینجا محي الدين بهرام محمديان رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در این نشست حضور پیدا کرد و در ادامه سخنان این مدیر آموزش و پرورش را می خوانید.
ادامه دارد...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار