صادق زیبا کلام در گفت وگو با پانا:

رأی ندادن به کابینه باعث قدرت گرفتن تندروهای زمان احمدی نژاد می شود

استاد دانشگاه تهران گفت: رأی ندادن به کابینه پیشنهادی حسن روحانی منجر می شود، تندروهایی که در زمان احمدی نژاد زمام امور را در دست داشتند، قدرت بگیرند و اینگونه به عقب باز می گردیم.

کد مطلب: ۶۵۱۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره کابینه معرفی شده به مجلس اظهار کرد: لیستی که به مجلس معرفی شد لیست جدیدی نیست؛ این لیست شامل همان افرادی است که وقتی برای اولین بار، حدود 2-3 هفته پیش معرفی شدند، موجی از اعتراضات و انتقادات را از سوی اصلاح طلبان، یعنی کسانی که پشتیبان انتخاب روحانی در انتخابات بودند، در پی داشت. در 2 تا 3 هفته ای که گذشت، انتظار آن می رفت که شاید تغییراتی در لیست به وجود آمده باشد؛ اما امروز مشخص شد لیست همان است که بود و آنها که از قبل مشخص شده بود می مانند، مانده اند و آنان که قرار بود تغییر کنند، تغییر کرده اند. بنابر این از دیدن این لیست شگفت زده نشدم.

انتظار از روحانی

وی درباره برخی مطالبات از جمله حضور زنان، اقوام و اقلیت ها در کابینه ادامه داد: شاید از من بپرسید چرا نباید شخصیتی وزین، متدین، با سواد و فرهیخته مانند شهیندخت مولاوردی در مسند وزارت آموزش و پرورش بنشیند؟ پاسخ این است که من می دانستم که روحانی وزیر زن و وزیر کرد به کابینه دعوت نمی کند. چون من تفاوت زیادی میان روحانی و نلسون ماندلا، دکتر محمد مصدق و مهندس مهدی بازرگان می بینم. انتظار من از روحانی به اندازه حسن روحانی است.

زیباکلام اضافه کرد: به این دلیل از حضور زنان، کردها و اهل تسنن در کابینه گفتم، چون باید اینها به عنوان مطالبات بخش ترقی خواه، آزادی خواه و دموکراسی خواه جامعه ایران مطرح شود. اینها را مطرح کردم که اگر در سال 1400 آقای جهانگیری رئیس جمهوری ایران شد؛ بداند که سالهاست که مردم ایران و قشر تحصیلکرده و فرهیخته ایرانی می خواهند شهیندخت مولاوردی وزیر آموزش و پرورش باشد. در پی آن هستند که یک کرد وزیر کار و امور اجتماعی شان شود و می خواهند که یک اهل تسنن وزیر دادگستری شان باشد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: من در نامه سرگشاده خود به روحانی، حضور یک کرد یا اهل سنت را برای اولین بار در سال 1396 مطرح کردم؛ اگرچه می دانستم امکان ندارد این اتفاق بیفتد. آقای روحانی حتی نتوانست مولوی عبدالحمید را در مراسم تحلیف خود بیاورد. اما رئیس جمهوری اصلاح طلبی که در سال 1400 انتخاب می شود؛ چه ظریف باشد و چه جهانگیری، باید بداند که این مطالبات وجود دارد و اینها را باید آرام آرام در سطح جامعه مطرح کرد.

فضا با بیان مطالبات آرام آرام باز می شود

زیبا کلام در پاسخ به این سوال که از دید شما جهانگیری قدرت بیشتری برای پاسخ به این امور در اختیار دارد یا فضای بازتری برای سال 1400 متصور هستید؟ گفت: فضا را اینگونه باز می کنیم. طی این 3 هفته که من در نامه سرگشاده ام تقاضای حضور زنان، اهل تسنن و کردها را در کابینه مطرح کردم جواب قانع کننده ای نشنیده ام. تنها به من این پاسخ را داده اند که آقای زیباکلام! نگاهت بر مبنای شایسته سالاری باشد، نه قومیت و جنسیت گرایی.

این فعال سیاسی با بیان این مطلب تاکید کرد: این یعنی نظام جمهوری اسلامی ایران، بعد از 40 سال نتوانسته یک کرد، یک زن و یا یک اهل سنت را به گونه ای تربیت کند که صلاحیت ورود به کابینه را داشته باشد. پس دانشگاه هایی را که نیمی از ورودی های آن دختران هستند؛ بست. این سخنان عذر بدتر از گناه است. اینها را باید مطرح کنیم که مطالبات ما باشد. باید یادمان باشد که دموکراسی یک روند طولانی را می طلبد و یک شبه به وجود نمی آید.

استاد دانشگاه تهران، در پاسخ به اینکه آیا بیان این توقعات، ایجاد کننده روحیه مطالبه گری در عموم جامعه خواهد بود؟ تاکید کرد: قطعا اینگونه خواهد بود. دیدید وقتی که مولوی عبدالحمید به مراسم تحلیف دعوت نشد، چه بازتاب گسترده ای داشت. اگر من ننویسم و یا شما منعکس نکنید؛ رئیس جمهور و مجلس فکر می کنند همه چیز بر وفق مراد است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم لحاظ شدن مطالبات اصلاح طلبان در چینش کابینه، آیا فراکسیون امید حامی این کابینه خواهد بود یا خیر؟ عنوان کرد: فراکسیون امید برای مقابله با این لیست کاری نمی تواند بکند. رای ندادن به این لیست منجر به آن می شود که تندروهایی که در زمان احمدی نژاد زمام امور را در دست داشتند، قدرت بگیرند. اینگونه به عقب می رویم نه به جلو. هیچ رایزنی از جانب اصلاح طلب ها در چیدن کابینه به ثمر نمی نشیند و باید پنیه اینکه کابینه دوم روحانی مانند کابینه اول خاتمی در سال 76 تا 80 باشد باید از گوش در آوریم. نمی توانیم یک شبه ره صد ساله برویم.

زیبا کلام در خاتمه اظهار کرد: سرخورده نیستم؛ چرخ اگر به اسفند 95 و فروردین 96 برگردد؛ من بیش از آنچه در گذشته برای پیروزی روحانی دویدم؛ خواهم دوید چرا که چاره دیگری ندارم. اگر برای روحانی نمی دویدیم الان رئیسی در حال چیدن کابینه بود. برای آنکه فجایع 84 تا 82 تکرار نشود؛ باید می دویدیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار