کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با پانا:

عربستان ممکن است عمان را تهدید کند/ اخوان المسلیمن نگرانی اصلی آل سعود

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آل سعود این نگرانی را دارد که حرکت اخوان المسلمین در عربستان نیز شکل بگیرد و با توجه به حمایت ترکیه و قطر از اخوان، در پی کنترل این احساس خطر برآمده است؛ اما قدرتمندتر بودن ترکیه موجب شده تا قطر را مورد تهدید قرار دهد.

کد مطلب: ۶۴۵۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد

صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به تنش های اخیر در روابط قطر و عربستان با بیان این مطلب که موضوع تنش روابط این دو کشور بتازگی اتفاق نیفتاده است به خبرنگار سیاسی پانا گفت: این بحران مسئله ای مدت دار است و ریشه های آن به اختلافاتی که عربستان با تک تک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد بر می گردد.

وی با اشاره به روابط و همکاری قطر با امریکا و در اختیار گذاشتن پایگاهی برای این کشور، همچنین ارتباط با رژیم صهیونیستی برای حفظ موجودیت حکومت خود اظهار کرد: برای عربستانی که با امریکا و رژیم صهیونیستی -به طور مخفیانه- رابطه دارد غیرقابل قبول است که کشور کوچکی مانند قطر با او رقابت و فضا را برای دولتمردان سعودی دشوار کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان همواره به دنبال تسلط بر کشورهای حوزه همکاری بوده است عنوان کرد: عربستان غالبا یا با زبان خوش و توافقات محرمانه و یا از طریق درگیریهای سیاسی و نظامی در این راستا تلاش می کند و پیش­تر نیز درگیری های مرزی با قطر داشته است.

زنگنه در ادامه این گفت و گو درباره حمایت ترکیه از قطر برای برون رفت از این بحران خاطرنشان کرد: میان دو کشور ترکیه و قطر توافقی برای حمایت از جریان و حرکت اخوان المسلمین در منطقه وجود دارد. عربستان نسبت به این حرکت سوظن دارد و حکومت اخوان را در هیچ یک از کشورهای منطقه برنمی تابد و اساسا به همین دلیل بود که با تمام قوا تلاش کرد که نظامیان را بر حاکمیت مصر مستقر و بر دولت اخوان غلبه دهد.

وی در تشریح دلایل نگرانی عربستان در این باره بیان کرد: آل سعود این نگرانی را دارد که حرکت اخوان المسلمین در عربستان نیز شکل بگیرد و آنها احساس خطر در موجودیت حکومت خود دارند. در واکنش به این احساس خطر، با توجه به اینکه درگیری با ترکیه به دلیل قدرتمند تر بودن این کشور دشوار است؛ قطر را که کوچک تر و ضعیف تر است؛ تهدید می کند.

زنگنه خاطرنشان کرد: اما این حرکت محدود به قطر نخواهد شد؛ میل عربستان برای تسلط بر کشورهای شورای همکاری ادامه دارد؛ لذا پیش بینی تهدید کشوری مانند عمان نیز می رود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اثرگذاری نقش ترکیه در کاهش تنش میان عربستان و قطر تصریح کرد: بازی ترکیه در این زمین می تواند اثرگذار باشد؛ قاعدتا ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک قطر برای هواخوری نبوده است و اگر عربستان بخواهد اقداماتی را در مرز قطر انجام دهد، با نیروهایی امریکایی کاری نخواهد داشت اما با نیروهای ترکیه برخورد خواهد کرد. البته عربستان مایل نیست کار به اینجا برسد اما احتمال آن وجود دارد.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اردوغان درباره تمایل به مذاکره با وزیر امورخارجه ایران درباره بحران قطر تحت این عنوان که تنش جاری به واسطه نزدیکی قطر با ایران صورت گرفته است گفت: اظهارات رئیس جمهوری ترکیه سخن نابجایی است و تنها دلیل شکل گیری این بحران خودخواهی و خودمحوری عربستان است.

گفت وگو از زینب هاشمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار