یزدان پناه در گفت و گو با پانا:

چاره ای جز توسعه مراکز شبانه روزی در مناطق عشایری نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش عشایری کشور گفت: مهم ترین عامل امنیت آگاهی و با سوادی فرزندانی است که در مناطق مرزی زندگی می کنند.

کد مطلب: ۶۴۳۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد

علی نقی یزدان پناه در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار کرد: تلاش ما در آموزش و پرورش بر این بوده که حتی در نقاط صفر مرزی هم اگر خانواده ای است مدرسه ای هم دایر باشد. این خدمات آموزشی نقش مهمی را در امنیت ملی کشور ایفا می کند.

وی اظهار کرد: هرساله در آموزش و پرورش کشور به طراحی یک اردو برای دانش آموزانی که در زمینه پرورشی و آموزشی دارای رتبه هستند ، از سراسر کشور جمع می کنیم. باتوجه به اینکه این دانش آموزان از ایلات و طوایف مختلفی هستند هنگامی که در کنار هم جمع می شوند یاد می گیرند ایلات مختلفی در جاهای دیگر با آداب و سنت های متفاوت وجود دارد و همین ها موجب ایجاد بستری برای تمرین وحدت ملی می شود. عنصر اصلی در این اردو وحدت و همدلی است.

وی افزود: یکی از راه های تمرین بستر وحدت ملی کنار هم جمع کردن اقوام مختلف با پوشش و شرایط مختلف است، در بستر این آگاهی زمینه های امنیت ملی هم تقویت می شود. هنگامی که دانش آموزان نزدیک به چهار شبانه روز در کنار هم با برگزاری برنامه هایی همچون بازی های بومی محلی که برای جلو گیری از منسوخ شدن به اجرای ان می پردازیم ویا کلاس های هم اندیشی که در قالب آن دانش آموزان سخنوری و تعامل را یاد گرفته و هنر نقد کردن و نقد پذیری را می آموزند.

یزدان پناه با اشاره به این که مهم ترین عنصر این اردو زیارت حضرت رضا(ع) است، گفت: اکثر دانش آموزانی که ما در عشایر داریم از نظر امکانات مالی سطح پایینی دارند و ممکن است در طول زندگی شان قادر نباشند سفری به مشهد الرضا داشته باشند. این اردو به رشد اجتماعی و دینی دانش آموزان عشایر پرداخته است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از افت تحصیلی و بازماندگی از تحصیل چاره ای به جز رواج مدارس و مراکز شبانه روزی در مناطق عشایری نیست. از ابتدای سال 1392 ما توانستیم از172 مرکز خوابگاهی به 205 مرکز خوابگاهی شبانه روزی در مقطع متوسطه اول و دوم برسیم.

وی اظهار کرد: مهم ترین عامل امنیت آگاهی و با سوادی فرزندانی است که در مناطق مرزی زندگی می کنند.آموزش و پرورش افتخار دارد در دورترین نقاط کشور که هیچ اثری از خدمات دولتی دیگر نهاد ها وجود ندارد؛ پرچم آموزش و پرورش بر فراز یک ساختمان ،چادر و یا کپر به احتضار در آمده تلاش ما بر این بوده که حتی در نقطه صفر مرزی هم اگر خانواده ای است مدرسه ای هم دایر باشد. این خدمات آموزشی نقش مهمی را در امنیت ملی کشور ایفا می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار