مشارکت 500 هزار دانش آموز فارس در مسابقات قرآن، عترت و نماز

رئیس اداره قرآن،‌ عترت و نماز آموزش و پرورش فارس گفت: در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان فارس در مجموع حدود 5۰۰ هزار دانش‌آموزان فارس با در نظر گرفتن حضور تكراری آنها در رشته‌های مختلف شركت كرده‌اند.

کد مطلب: ۶۳۱۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، حسینعلی معزی در شورای قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس با ارائه گزارش فعالیت های حوزه کاری خود در سال تحصیلی جاری گفت: در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن سال تحصیلی جاری 496 هزار و 979 شرکت کننده در سطح آموزشگاه ، 65 هزار و 483 نفر در مرحله شهرستان و یک هزار و 816 نفر نیز در مرحله استان حضور داشتند که از این تعداد 74 دانش آموز و 8 فرهنگی به عنوان منتخب استانی در تابستان سال جاری در مرحله کشوری حضور خواهند داشت.

معزی با بیان اینکه در مسابقات قرآن سال جاری به صورت آزمایشی مرحله مقدماتی استان حذف و دانش آموزان به صورت مستقیم از مرحله شهرستان وارد مرحله استانی شدند افزود:مرحله استانی این مسابقات در دو بخش دختران و پسران در روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه جاری و به میزبانی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز برگزار شد.

وی افزود: مسابقات قرآن دانش آموزان دختر فارس ۳۰ فروردین‌ماه با حضور ۹۰۰ دانش‌آموز و مسابقات دانش آموزان پسر نیز ۳۱ فروردین‌ ماه با حضور قریب یك هزار دانش آموز پسر از سراسر فارس برگزار شد.

رئیس اداره قرآن،‌ عترت و نماز آموزش و پرورش فارس گفت: این مسابقات در رشته‌های قرآن شامل قرائت، ترتیل، حفظ، مفاهیم و تفسیر ،در رشته حفظ در دو بخش حفظ عمومی و ویژه قرآن برگزار شد .

وی با بیان اینکه" در رشته حفظ عمومی دانش‌آموزان متناسب با پایه تحصیلی به حفظ سوره‌های قرآن پرداخته و رشته حفظ ویژه نیز شامل حفظ ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ جزء و كل قرآن كریم بود " افزود" مسابقات نماز در رشته های اذان، احکام و انشای نماز و مسابقات عترت نیز در رشته های نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی برگزار شد.

معزی در ادامه با اشاره به برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان استان گفت: در این مسابقات نیز 200 همکار فرهنگی شامل 110 همکار فرهنگی زن و 90 همکار فرهنگی مرد به میزبانی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز با هم به رقابت پرداختند.

وی افزود: این مسابقات در 4 رشته قرائت قرآن، حفظ، نهج‌البلاغه و احكام برگزار شد كه نفرات ممتاز از هر رشته و هر جنسیت به مرحله كشوری اعزام خواهند شد.

رئیس اداره قرآن،‌ عترت و نماز آموزش و پرورش فارس گفت: مرحله كشوری مسابقات قرآن ، عترت و نماز دانش آموزان و فرهنگیان سراسر کشور در تیر ماه و مرداد ماه سال جاری و در شهر های مشهد مقدس و اردبیل برگزار خواهد شد .

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح همخوانی قرآن در بین دانش آموزان فارس گفت: این طرح جایگزین مناسبی برای تواشیح می باشد که با توجه به مزایای ویژه آن برای دانش آموزان نیاز به گسترش بیشتر در سطح مدارس دارد.

معزی همچنین با اشاره به اجرای طرح قرائت تقلیدی قرآن در سطح مدارس فارس و تاکید بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان این رشته ، به اجرای طرح مصباح الهدی اشاره کرد و گفت: این طرح نیز در قالب فعالیت های فرهنگی ، هنری و علمی و با هدف شناساندن ائمه معصومین (علیهم السلام) به دانش آموزان انجام می گردد که تا کنون 14 عنوان کتاب در این زمینه در بین دانش آموزان سراسر فارس توزیع شده است.

رئیس اداره قرآن،‌ عترت و نماز آموزش و پرورش فارس همچنین به اجرای طرح تعالی درس قرآن در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: این طرح نیز از سال گذشته و به صورت آزمایشی در شهرستان سروستان اجرا شد و با توجه به بازخوردهای مثبت آن ،در سال تحصیلی جاری در مدراس همه مناطق و شهرستان های فارس بصورت داوطلبانه برگزار شده است.

تولید نرم افزار های قرآنی ویژه تلفن همراه از دیگر اقدامات اداره قرآن ، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس می باشد که معزی به آنها اشاره کرد و گفت: برای همه کتب قرآن پایه های مختلف دوره ابتدایی یک نرم افزار و یک نرم افزار نیز ویژه نماز تهیه شد که از ابتدای سال جاری در دسترس اولیا و دانش آموزان قرار گرفت و تا کنون نیز در مجموع حدود 50 هزار دفعه بارگیری از این نرم افزارها انجام شده است و در آینده نزدیک نیز نرم افزار ویژه احکام تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: برگزاری جشن عبادت دانش آموزان پسر عشایر سراسرکشور در شیراز ، توزیع بیش از 60 عنوان کتاب در سطح مدارس استان ، توزیع بیش از 10 هزار متر مربع فرش سجاده ای در سطح مدراس استان ، توزیع 100 میلیون تومان برای خرید موکت در سطح شهرستان ها و توز یع بیش از 300 هزار جلدکتاب مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطح استان ،از دیگراقدامات مهم این اداره در سال تحصیلی جاری می باشد .معزی به اجرای طرح حفظ ملی قرآن (طرح نور) ویژه دانش آموزان و فرهنگیان رشته حفظ در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این طرح در قالب 21 عنوان رشته برای تشویق دانش آموزان به حفظ قرآن انجام می شود که تا کنون 1875 دانش آموز و فرهنگی استان فارس موفق به ثبت نام در این طرح شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار