در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

رایرنی مجلس با دولت برای تعیین تکلیف طرح مدیریت شهری

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه بیشتر قوانین شهرداری ها منسوخ شده است درباره توقف طرح جامع مدیریت شهری گفت: تعیین تکلیف این طرح منوط به ارسال مجدد لایحه دولت شد اما طرح مجلس کار کارشناسی خود را در کمیسیون های مربوطه طی می کند.

کد مطلب: ۶۳۱۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص سرانجام لایحه جامع مدیریت شهری اظهارداشت: طرح جامع مدیریت شهری هم اکنون برای بررسی کارشناسی در اختیار کمیسیون شوراها قرار دارد. در موضوع مدیریت شهری 23 دستگاه و نهاد باید به زیرمجموعه شهرداری انتقال یابند از جمله سازمان آب، برق و گاز و خدمات این مجموعه ها باید به شهرداری ها واگذار شود.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تأکید بر ضرورت بازنگری در قانون شهرداری ها به لایحه دولت در رابطه با مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: پیش از این دولت لایحه ای در رابطه با مدیریت شهری در دستور کار داشت اما در هیأت وزیران به سرانجام نرسید که در پی آن و با توجه به ضرورت هایی که در مدیریت شهر توسط شهرداری ها وجود داشت،مجلس طرحی را آماده کرده است که در مراحل نهایی خود قرار دارد.

وی با اشاره به مدیریت ناکارآمد در برخی شهرداری ها از جمله تهران اظهارداشت: شهرداری تهران، شهر را بسیار پر هزینه اداره می کند و درآمدهای پایدار در پایتخت هنوز مشخص نیست لذا در طرح جامع مدیریت شهری برای شهرداری ها درآمد پایدار در نظر گرفته شده و این مساله با حضور کارشناسان اهل فن مورد بررسی قرار گرفته است.

این نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولت لایحه مدیریت شهری را باید مجددا در دستور کار قرار دهد، بیان کرد: قرار بود طرح جامع مدیریت شهری که توسط مجلس تهیه شده تا زمانی که دولت لایحه خود را در این زمینه ارسال می کند، متوقف شود اما طرح مجلس مراحل کارشناسی خود را طی می کند و ما هم سعی می کنیم با رایزنی با دولت بتوانیم دولت را مجاب کنیم تا لایحه مدیریت شهری را به مجلس ارسال کند.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه قانون شهرداری ها مطابق با نیازهای روز شهرها به ویژه کلانشهرها نیست، گفت: در مدیریت یکپارچه شهری برخی تصدی گری های دولت باید به شهرداری ها واگذار شود و درآمد پایدار شهرداری ها باید مشخص و در نهایت شفاف سازی درآمدهای شهرداری نیز می بایست مد نظر قرار گیرد که این دو موضوع در طرح مجلس دیده شده است.

وی همچنین درباره تجدید نظر در فرایند انتخاب شهردار در طرح جامع مدیریت شهری گفت: معتقدیم که انتخاب شهردار باید به صورت مستقیم توسط مردم انجام شود به طوری که هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا مردم شهردار را انتخاب می کنند، بنابراین یکی از فاکتورهایی که در این طرح دیده شده موضوع انتخاب شهردار توسط مردم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرداری تهران اداره شهر را از طریق شهرفروشی انجام داده است، گفت: آسیب هایی که از طریق شهرفروشی و تراکم فروشی به شهر وارد می شود غیرقابل انکار است که امیدواریم با تعیین تکلیف لایحه دولت یا طرح مجلس در آینده شاهد درآمدی پایدار برای شهرداری باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح جامع مديريت شهری از موازی کاری دستگاه ها در اداره شهرها جلوگیری می کند و مدیریت شهرهای بزرگ به صورت یکپارچه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار