بیماری تب کریمه کنگو در مازندران تحت کنترل است

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: هیچ‌گونه جای نگرانی برای مردم نیست و فقط با به کارگیری دستورالعمل های لازم از طریق رسانه های مکتوب و بصری می‌توانند به راحتی بیماری تب کریمه کنگو را تحت کنترل قرار دهند.

کد مطلب: ۶۳۰۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا-مازندران، فرهنگ بابامحمودی با تأکید بر اینکه شهروندان نباید به اخبار غیر رسمی تلگرامی اعتماد کنند، گفت: «این اخبار دستاویزی برای افراد سودجوست که از ایجاد وحشت در بین آحاد مردم جهت تبلیغ منفی برای خود به کار می‌گیرند.»

استادگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در معرفی بیماری تب کریمه کنگو گفت: «دلیل نام گذاری این بیماری بعلت موقعیت مکانی اولین مشاهدات مبتلایان به این بیماری بوده است؛ به طوریکه که در سال 1944 میلادی برای اولین بار این بیماری در منطقه ی کریمه که تحت حکومت شوروی سابق بوده مشاهده شد و بعد از 12 سال مشابه همین ویروس و با علایم بالینی یکسان در کنگو (کشوری در قاره آفریقا) نیز مشاهده گردید و دانشمندان به همین دلیل نام این بیماری را تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو یا همان CCHF می نامند. این بیماری در دنیا هر از چندگاهی اتفاق می افتد.»

«یکی از مهم ترین دغدغه های انسان امروزه جلوگیری از بیماری های عفونی مشترک بین انسان و حیوان است که گریبان گیرمان شده است. به عنوان مثال می توان به بیماریهای هاری،تب شالیزار،تب مالت، سیاه زخم و سالک اشاره کرد.»

«ویروس تب کریمه کنگو نوعا در حیواناتی مانند گوشت همچون گوسفند، شترمرغ مشاهده می شود. این ویروس می تواند به مدت زیادی در بدن این حیوانات بماند ولی آنها را از بین نبرد. عامل انتقال حیوان به انسان نیز کنه ای به نام هیالوما است. این کنه با گزش حیوان آلوده می تواند ویروس را در تماس بعدی اش با انسان از طریق گزش انتقال دهد. با ورود به جریان خون در انسان سبب اختلال در گردش خون، پایین آوردن سطح پلاکت خونی ودر نتیجه خونریزی در فرد مبتلا می گردد.»

«این خونریزی در نواحی دهان، دستگاه تنفس، دستگاه تناسلی، دستگاه گوارش و پوست مشاهده می شود. از دیگر علائم آن تب مداوم و بالا رفتن آنزیم های کبدی است.»

«تشخیص حیوان مبتلا به این ویروس بسیار دشوار است و اگر در زمان کشتار حیوان حلال گوشت زخم یا آسیب دیدگی پوستی در فرد وجود داشته باشد ویروس به راحتی از طریق مایعات خونی می تواند به فرد منتقل شود ، لذا برای جلوگیری از این انتقال باید دام کشتار شده در کشتارگاه صنعتی 24 ساعت در یخچال به صورت فریز نگهداری شود به طوریکه ویروس توسط اسیدهای آزاد شده پس از جمود نعشی کاملا از بین رفته و دیگر خطری ما را تهدید نخواهد کرد. راه دیگر انتقال این بیماری از طریق انسان مبتلا به انسان سالم است که این انتقال از طریق تماس خون فرد آلوده با بخش آسیب دیده ی فرد سالم می تواند اتفاق بیافتد.»

«در صورت بی دقتی کادر بیمارستان این بیماری می تواند به پرسنل بیمارستان منتقل و شیوع پیدا کند لذا رعایت نکات ایمنی در زمان مواجهه با فرد مبتلا لازم و ضروری است.»

پیشگیری

« پیشگیری این بیماری سخت است زیرا تشخیص گزش کنه در صورت نپوشیدن لباس سفید جهت سهولت تشخیص آن بر روی لباس بسیار سخت است و علایم آن نیز مدتی بعد بروز می دهد.از دیگر مشکلات پزشکان در مقابله با این ویروس نبود واکسن و نبود داروی تخصصی جهت درمان این بیماری است.»

«اما به تجربه ثابت شده دارویی به نام ریباورین که امروزه در زمان درمان مبتلایان این بیماری استفاده می شود تاثیرگذار واقع شده است.وی خاطرنشان کرد: این بیماری هیچ رعب و وحشتی ندارد، هر از چند گاهی مانند آنفولانزای پرندگان و... در دنیا در نقاط مختلف مشاهده می شود.»

«مهم ترین نکته داشتن آگاهی افراد نسبت به این بیماری است.از نکات کاربردی که می توان در جهت پیشگیری از آن استفاده کرد، بالا کشیدن جوراب بر روی پاچه ی شلوار در زمان ورود به جنگل یا شالیزار است و همچنین دقت شود چوبی که در جنگل روی آن می خواهیم بنشینیم دارای کنه است یا خیر!»

علایم بالینی

« در ابتدا ممکن است مانند آنفولانزا روی دهد و سپس شدت بخشد و فرد دچار سردرد و درد عضلات شود و سپس پلاکت خون پایین می آید و فرد دچار خونریزی می شود.لذاباید توجه داشت هر فردی که پس از 5-4 روز تب دچار ظهور خونریزی در ناحیه ای از بدن گردد مشکوک به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو است و باید با مراجعه به آزمایشگاه های مورد نظر از مثبت یا منفی بودن ابتلا به بیماری مطمئن شود و در صورت مثبت بودن آزمایش اقدامات لازم جهت درمان را طی کند.این بیماری در استان ما نیز از سال 89 تا به حال هر ساله به صورت یک یا دو مورد مشاهده گشته است.»

هیچگونه جای نگرانی برای مردم نیست

بابا محمودی تأکید کرد: «هیچگونه جای نگرانی برای مردم نیست. فقط با به کارگیری دستورالعمل های لازم از طریق رسانه های مکتوب و بصری می توانند به راحتی این بیماری را تحت کنترل قرار داده و در جهت سرعت بخشیدن به این روند آگاهی بخشی خود نیز به صورت فرد به فرد آگاهی لازم را به یکدیگر برای مقابله با این بیماری اطلاع رسانی نمایند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار