کرمی: به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی

برگزاری همایش زیستی _ اقتصادی منطقه حفاظت شده بهرام گور

به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی وبه همت انجمن میراث ماندگار نی ریز همایش ارزش های زیستی و اقتصادی منطقه حفاظت شده بهرام گور با حضور مردم و مسئولان شهرستان برگزار گردید.

کد مطلب: ۶۲۷۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس،در این مراسم مسئول انجمن میراث ماندگار بختگان با اشاره به آسیب شناسی تاثیر عوامل طبیعی و فعالیت های انسانی در منطقه حفاظت شده بهرام گور اظهار داشت:بیشترین عوامل تهدید کننده شناخته شده، ناشی از فعالیت های انسانی در منطقه است که به طور جدی باعث تهدید زیست گاه ها و منابع زیستی بهرام گور شده است.
محمد جواد رنجبر ادامه داد: خشک سالی باعث کاهش منابع آب و غذا برای زیست مندان منطقه ودر نتیجه سبب بحران برای گونه های حیات وحش می شود.
وی آسیب های ناشی از فعالیتهای انسان را بهره برداری بی رویه از فردا های طبیعی منطقه. شکار حیوانات ، چرای دام بیش از ظرفیت مراتع و عبور مرور وسایل نقلیه و بهره برداری از معادن دانستند.
در ادامه محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن برشمردن ویژگی های زیستی منحصر به فرد منطقه بهرام گور و ویژگی‌های اقلیمی منطقه افزود: با توجه به این که ما در قلمرو کمربند خشک جهان قرار گرفته ایم چشم اندازهایی را مشاهده میکنیم که در نوع خود بی نظیر است که وجود یک سوم کل پرنده های موجود در ایران در این منطقه بهرام گور شاهدی بر این مدعاست.
وی بر سرمایه گزا ری هر چه بیشتر برای حفظ و گسترش مناطق حفاظت شده تاکید کرده و افزود: سرمایه گزاری در این زمینه علاوه بر ایجاد اشتغال به حفظ منابع طبیعی منطقه از جمله منابع آبی کمک شایانی می کند.
در پایان نیز وی خواستار مشارکت هر چه بیشتر مردم و مسئولین در حفظ و گسترش منابع طبیعی شد.

منطقه حفاظت‌شده بهرام گور منطقه‌ای حفاظت‌شده در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی‌ریز است.اهمیت این منطقه به جمعیت قابل توجه گورخر ایرانی ساکن در آن است.در چند سال گذشته خشکسالی‌های پیاپی باعث خشک شدن تالاب‌های منطقه و به خطر افتادن زندگی زیستمندان این منطقه شده است.

در تلاش برای کمک به این جانوران، اداره کل محیط زیست استان فارس اقدام به دادن علوفه به سم‌داران این منطقه کرده است.

بهرام گور گونه‌های جانوری متعدد و گوناگونی را در خود جای می‌دهد. گونه‌هایی از پرندگان چون کبک، زاغ بور، هوبره، تیهو، باقرقره و انواع پرندگان شکاری را می‌توان در این منطقه یافت. از جمله دیگر مهره‌داران ساکن بهرام گور می‌توان به گربه‌سانانی چون سیاه‌گوش و گربه جنگلی اشاره کرد.

کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گراز، روباه، گرگ، و کفتار نیز از جمله پستانداران ساکن این منطقه هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار