سازمان زندان‌ها در بیانیه‌ای خواستار شد

مردم بیش از گذشته به یاری خانواده‌های نیازمند زندانیان بشتابند

سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در بیانیه‌ای به‌مناسبت گرامیداشت روز نسیم مهر - روز حمایت از خانواده زندانیان - خواستار توجه بیش از پیش مردم و نهادهای حمایتی به این قشر شد.

کد مطلب: ۶۲۷۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، متن بیانیه بدین شرح است:

پنجم خرداد ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز نسیم مهر - روز حمایت از خانواده زندانیان - نامگذاری شده است.

نوع‌دوستی و حمایت از نیازمندان در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ریشه‌ای کهن دارد. گره‌گشایی و برطرف نمودن نیازهای مادی و معنوی نیازمندان از آموزه‌های مورد سفارش اسلام عزیز می‌باشد، به گونه‌ای که سودمندی و خدمت به مردم در کنار ایمان به خداوند، معیار و ملاک ارزشمندی انسان دانسته شده است. ازسوی دیگر کمک به فقرا و برگزاری گلریزان برای حل مشکلات آنها از دیرباز در آداب و رسوم ایرانیان جایگاه ممتازی داشته است.

در این بین آنچه ارزش‌های جامعه متعالی ما را بیشتر نشان می‌دهد این است که حساب فرد خطاکار از خانواده وی که هیچ‌گونه نقشی در ارتکاب جرم سرپرست خانواده ندارند و بر اثر خطای وی به ناچار در وضعیت نامطلوبی قرار می‌گیرند، جداست و خیرین و مسئولان قضایی و اجرایی در جای جای کشور اسلامی به یاری این قشر نیازمند و مضطر می شتابند و تلاش می نمایند تا آثار نامطلوب حبس به حداقل برسد.

سازمانها و نهادهای حمایتی نیز بخشی از مشکلات این خانواده‌های نیازمند را مرتفع می‌نمایند، اما کمبود منابع و اعتبارات مانعی جدی در ارایه خدمات مطلوب می باشد که امیدواریم با نگاه ویژه دولت محترم شاهد کاهش آلام این خانواده ها باشیم.

کارکنان و مددکاران سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز با کمک خیرین و انسان های نوع دوست تلاش نموده اند تا بخشی از زندانیان گرفتار به خصوص زندانیان متاهل سرپرست خانواده به آغوش خانواده خود بازگردند. در این زمینه انجمن های حمایت زندانیان که از مجموعه های تحت نظارت سازمان زندان ها می باشند در کنار کمک های گوناگون حمایتی در سال گذشته به تنهایی زمینه آزادی بیش از ۲۵۰۰ زندانی را فراهم آورده اند که ستادهای مردمی دیه به دلیل عدم تطابق شرایط آنها با اساسنامه این ستاد موفق به آزادی آنها نشده بودند.

علاوه این که اقدامات سازمان زندانها واقدامات تامینی و تربیتی کشور در راستای فرمایشات موکد مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، طرح جهادی و اقدام فوق العاده در زمینه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ویژه خانواده های زندانیان با همکاری شورای اجتماعی کشور و آموزش بیش از ۲۰ هزار نفر از همسران و فرزندان زندانیان در معرض خطر را در زمینه پیشگیری از غوطه ور شدن در منجلاب اعتیاد به علاوه پیشگیری از فروپاشی خانواده های زندانیان نیز مجاهدتی عظیم بود که در فرصتی اندک و در ماه های پایانی سال گذشته صورت گرفت.

توسعه فرهنگ عفو و اخذ گذشت شاکیان از زندانیان محکوم به قصاص که حاصل زحمات طاقت فرسای همکاران ما در استان ها و تشکیل کمیته‌های صلح و سازش در برخی استان ها بود نویدبخش اتفاقات بهتری است که امیدواریم امسال با جدیت ادامه یابد.

افزایش میزان پوشش خانواده‌های زندانیان و گسترده‌تر شدن چتر حمایتی با ظرفیت سازی های جدیدی که در نتیجه رایزنی ها و تفاهم نامه‌های منعقده با وزارتخانه ها و سازمان های مختلف حاصل شده است نشان از جهش و حرکت شتابان سازمان زندان ها در زمینه جلوگیری از شکل گیری جرایم جدید و فراهم نمودن زندگی امن برای این قشر نیازمند می‌باشد.

بازگشت به تحصیل بخشی از فرزندان زندانیان ترک تحصیل کرده واجب التعلیم و رها شده درجامعه به محیط علم و دانش با همکاری وزارت آموزش و پرورش نیز از دیگر اقدامات برجسته‌ای است که در سال جاری محقق شده است.

همچنین باید به شناسایی و ارایه خدمات خاص و فوری به خانواده های زندانیان دارای شرایط ویژه که دارای بیماری صعب العلاج و خاص بوده از دیگر اقدامات ارزشمندی است که صورت گرفته است.

گرچه توفیقات فراوان است، اما مجال پرداختن به آنها وجود ندارد و به همین مقدار بسنده می شود. با این حال تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله طولانی وجود دارد. در خاتمه ضمن قدردانی مجدد از همه حامیان خانواده‌های نیازمند زندانیان و نهادهای حمایتی و همکاران در سازمان زندانها و اقدامات تامینی وتربیتی کشور، امیدواریم مردم بزرگوار کشورمان بیش از گذشته به یاری این قشر نیازمند بشتابند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار