جهش کشور ایران در حوزه سلول های بنیادی مطلوب است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت : کشور در سالهای اخیر در حوزه سلول های بنیادی خیلی خوب رشد کرده است.

کد مطلب: ۶۲۶۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان،امیرعلی حمیدیه روز پنجشنبه در جلسه شورای توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی بازساختی در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان افزود: حدود سه و چهار سال گذشته رتبه ایران در حوزه سلول های بنیادی 31 بود اما در انتهای سال 2016 دارای رتبه اول در بین کشورهای اسلامی و رتبه دوم در منطقه است.
وی اظهار داشت: محققان و پژوهشگران در ایران با تلاش در حوزه سلول های بنیادی فعالیت می کنند و اکنون زمانی است که بایستی به سمت رتبه های بالای جهانی پیش برویم.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: این ارتقاء نباید صرفا توسعه مقاله باشد بلکه بایستی در جهت کاربردی شدن این علم تلاش کنیم.
وی با بیان ضرورت توجه دانشگاه و تلاش ها در حوزه سلول های بنیادی تصریح کرد: علم سلول های بنیادی در جهان آنقدر پیشرفت کرده که دارای جایزه نوبل است بنابراین ضروریست تا ما نیز در راستای این علم تلاش کنیم.
وی در ادامه با بیان این که در تبدیل علم به ثروت دچار مشکل هستیم و دانشگاه ها بایستی در این زمینه ورود کنند، اظهار کرد: مرزبندی دانشگاه ها اتفاق بدی است که طی سال های گذشته اتفاق افتاده که البته با شکل گیری تعاملات بین دانشگاهی در حال بهتر شدن است.
حمیدیه خاطر نشان کرد: در زمان حاضر 16 مرکز پیوند سلول های بنیادی خون ساز در کشور راه اندازی شده که در گیلان نیز بایستی فعالیت این مرکز مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در سال های گذشته دانشگاه علوم پزشکی در حاشیه سلول های بنیادی بود اما اکنون دو مرکز جامع سلول های بنیادی پزشکی و بازساختی راه اندازی شده که یک مرکز دیگر هم بزودی فعال خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: تاسیس پژوهش سراهای سلول های بنیادی در آموزش و پرورش نیز شکل گرفته است.
وی در ادامه از برگزاری دومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی خبر داد و یادآور شد: این جشنواره از 22 تا 24تیرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.
دبیر شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رابطه با برگزاری این جلسه نیز گفت: تاکنون در 20 استان کشور این شورا تشکیل شده است.
امیرخانی با بیان این که همه ذینفعان استان در این شورا جایگاهی خواهند داشت، اظهار کرد: مسئولیت دبیرخانه شوراها در استان ها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و اعضای آن همه فرهیختگان استان در بخش های مختلف هستند.
وی بیان داشت: ستاد سلول های بنیادی به عنوان یکی از ستادهای معاونت علمی بر اساس اسناد بالادستی برنامه های راهبردی 10 ساله را در حوزه توسعه فناوری های سلول های بنیادی تدوین کرده است.
وی خاطر نشان کرد: این برنامه ها در سه حوزه آموزش ، پژوهش و منابع انسانی، توسعه تجاری سازی و بازار و توسعه حیطه خدمات بالینی طراحی شده که بایستی در کشور انجام شود.
اولین جلسه شورای توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی بازساختی استان گیلان روز پنجشنبه از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در رشت برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار