شیرن خزائی در گفتگو با پانا:

عکاسان ایرانی در عکاسی اجتماعی و رئال موفق عمل کرده اند

یکی از هنرمندان نمایشگاه عکس «تکه های زمان» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی-هنری پانا، گفت: عکاسان ایرانی در عکاسی اجتماعی و رئال موفق عمل کرده اند.

کد مطلب: ۶۲۵۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد

شیرین خزائی، دانش آموختۀ دانشگاه هنر و معماری پارس که این روزها، آثارش در قالب نمایشگاه «تکه های زمان» در فرهنگسرای سرو تهران در معرض دید عموم علاقه مندان قرار گرفته است، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، با اشاره به این امر که عکاسی ثبت و ایجاد یک تصویر در زمان است، گفت: عکاس، به حکم رشته ای که در آن فعالیت می کند و آن را با دیگران متفاوت جلوه می دهد، باید دیدی متفاوت با عموم اقشار جامعه به موضوعات جامعه و محیطی که در آن زندگی می کند داشته باشد، به عبارتی ریزبین و دقیق، همه اتفاقات روزمره را رصد کند و در ثبت آن ها کوشا باشد.

وی در ادامه با اشاره به این امر که بسیاری از رشته های حال حاضر عکاسی که در کشور های پیشرفته به آنها پرداخته می شود در ایران ما هنوز به جایگاه خود دست نیافته و عکاسان ایرانی شاید به حکم امکانات کم و فضای بسته ای که در آن مضغول به فعالیت هستند، زمینۀ انجام همۀ این فعالیت ها را ندارند، افزود: در این حوزه فرهنگ جامعه نیز بیشتر مزید بر علت است و در این راستا نباید فراموش کرد که یکی از شاخه های عکاسی که عکاسان ایرانی به آن پرداختند و در آن بسیار موفق تر از شاخه های دیگر بودند، عکاسی اجتماعی و رئال است.

این عکاس جوان که 5 ماه است در این هنر فعالیت می کند، معتقد است عکسهای پی در پی به کیفیت برترعکس کمک می کند، وجود فرهنگهای چند گانه ایران را زمینه ساز ثبت آداب و رسوم اقوام مختلف برای عکاسان دانسته و در ادامه، با اشاره به این امر که بسیار از افراد به صرف داشتن دوربین حرفه ای می پندارند عکاس هستند، ادامه داد: امروز عکاسی در ایران یک رشتۀ هنری به حساب می آید و متأسفانه دید عموم افراد جامعه نسبت به این هنر، دیدی کاملا متفاوت نسبت به سایر حرفه ها می باشد.

خزائی در ادامۀ این گفتگو با اذعان به این امر که دید عامۀ افراد جامعه به یک فرد هنرمند نمای دوربین به دست با کسی که در این حرفه دانش آموخته است، تفاوت چندانی ندارد، اظهار داشت: نه عکاسی عالمی بسیار وسیع است و در عین حال داشتن علم عکاسی، کسب تجربه بسیار زیاد در این رشته و دید عکاسانه و ریز بین لازمۀ انفکاک ناپذیر این هنر است.

این دانش آموختۀ عکاسی در ادامه با اشاره به این امر که در عکاسی نیز مثل هر رشتۀ دیگری برای حرفه ای شدن، منوط به تسلط و کسب تجربه است، تصریح کرد: در این هنر علاوه بر دانش، تجربۀ بسیار زیاد و استعداد ذاتی در دست یافتن بسیار زودتر به افق عکس های عالی کمک می کند.

وی با تکیه بر این مفهوم که در عکاسی و خصوصاً عکاسی امروز دنیا، قطعاً خلاقیت بسیار مهم تر از داشتن تکنیک است، یادآور شد: تکنیک عکاسی برای هر کار آموز و علاقه مندی قابل دست یابی است اما این خلاقیت و ذوق عکاسانه است که یک عکاس را به درجۀ عالی نزدیک می کند.

خزائی در پایان، با اشاره به این امر که مهمترین کارکرد عکس از نظر وی ثبت یک لحظه از زندگی و اتفاقات در جریان آن است، گفت: چه بسا یک عکس یک اتفاق یا روی داد معمول زندگی را به شیوه ای بسیار جذاب تر و متفاوت از نگاه سایر مردم بیان می کند و این امر موجب ماندگاری او می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار