بیست و سوم فروردین روز دندانپزشک گرامی باد

در ایران قدیم، عطارها از داروهای گیاهی جهت تسکین درد دندان استفاده می‌کردند وزرگرهای ماهر با ساخت روکش هایی از طلا دندان های تغییر رنگ یافته، دندان های شکسته و فضاهای بی دندانی را ترمیم می کردند.

کد مطلب: ۶۱۲۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهرستانهای تهران ، بیست و سوم فروردین ماه هر سال به عنوان روز دندانپزشکی در ایران نامیده می‌شود.

با افتتاح مدرسه دارالفنون تهران در سال ۱۲۲۸ هجری شمسی آموزش طبابت به سبک امروزی در کشور آغاز گردیدو در آن زمان دارالفنون تنها مرکز آموزش طبابت به شکل نوین در ایران بود

واژه دندانپزشک در ۲۶ بهمن ماه سال ۱۳۲۲ توسط شورای دانشگاه تهران به جای طبیب دندانساز و دندانساز به جای مکانیسین پذیرفته شد و از سال ۱۳۲۴گواهینامه رسمی و پروانه اشتغال به کار فارغ تحصیلان دندانپزشکی با عنوان دندانپزشک صادر شد

دانشکده دندانپزشکی که از شعب دانشکده پزشکی دانشگاه تهران بود، در مهر ماه ۱۳۳۵به صورت مستقل در آمد و در ۳۰ آذر سال۱۳۳۵ ساختمان نوبنیاد دانشکده دندانپزشکی درضلع شمالی دانشگاه تهران افتتاح گردیدوازسال۱۳۳۹عضویت پزشکان و دندانپزشکان در سازمان نظام پزشکی اجباری شد و این سازمان مرجع رسیدگی به تخلفات و شکایات درباره امور پزشکی و دندانپزشکی قرار گرفت.

در سال۱۳۴۴در پی احداث دانشگاه ملی ایران (دانشگاه شهید بهشتی فعلی)، دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه به عنوان دومین دانشکده دندانپزشکی کشور، کار خود را با ۱۲۰ دانشجو آغاز کردو پس از تاسیس این دانشکده دندانپزشکی، به ترتیب در شهرهای مشهد، شیراز و اصفهان نیز دانشکده‌های دندانپزشکی دایر شد.

پس از انقلاب اسلامی، به منظور گسترش و پیشرفت خدمات درمانی و بهداشتی دهان ودندان درمناطق محروم کشور و روستاها، مجلس شورای اسلامی در ۲۳ فروردین۱۳۶۰ قانون تربیت بهداشت کاران دهان و دندان را تصویب کرد.

در این قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف نمود که داوطلبانی را برای تربیت در این دوره، جذب کند و پس از دادن آموزش‌های لازم، با مدرک فوق دیپلم، آنان را در مناطق محروم به خدمت گمارد تا از این طریق، ضمن ارائه خدمات اولیه، از شیوع بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کنند و اصل پیشگیری را موردنظر قرار دهند.

از آن پس و به پیشنهاد جامعه اسلامی دندانپزشکان، ۲۳ فروردین به عنوان روز دندانپزشکی نامگذاری شد و دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۶۲ هیات دولت، سالروز تصویب قانون مذکور یعنی ۲۳ فروردین را به عنوان روز دندانپزشکی برگزید.

/خبرنگار: سمیه محمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار