زنان برای دور ماندن از آسیب‌ها حقوق خود را بشناسند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: زنان ما باید مهارت‌های ارتباطی را بیاموزند و در کنار آن حقوق خود را برای دور ماندن از آسیب‌های روحی و جسمی بشناسند.

کد مطلب: ۶۰۵۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، مریم جمشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ;i به مناسبت هفته زن در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه برنامه‌های مربوط به هفته زن چندروزی است که در شهرستانها شروع شده است، اظهار داشت: 3 هزار و 197 برنامه با موضوعیت هفته زن از سوی این اداره در شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است که یکهزار و 256 برنامه تاکنون به اجرا درآمده است.

وی افزود: نشست‌های تخصصی زنان فرهیخته شهرستان‌ها یک دوره کامل آن نیز در آبان‌ماه سال جاری برگزار شد و دوره‌های بعدی در فروردین و اردیبهشت سال 96 برگزار می‌شود، مسابقات فرهنگی، علمی و ورزشی، کارگاه‌های آموزشی که در طول سال به صورت پیوسته برقرار است و در این هفته با شدت بیشتری دنبال میشود، سلسله همایشهای خانه مهر از جمله فعالیت‌های ما در حوزه زنان است.

جمشیدی با اشاره به برگزاری 850 کارگاه در زمینه موضوع تحکیم بنیان خانواده در سال 95، بیان داشت: این در حالی است که در سال گذشته 781 کارگاه در این خصوص داشتیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: همچنین 810 همایش و گردهمایی در حوزه های مختلف، 900 جشنواره زوج‌های خوشبخت و نیز نمایشگاه‌های مختلف برای کمک به زنان کارآفرین در سال جاری به انجام رسید.

ایجاد بازارچه‌های دائمی؛ مطالبه زنان کارآفرین

جمشیدی مهم‌ترین مطالبه زنان کارآفرین مازندران را برخورداری از بازارچه دائمی عنوان کرد و گفت: با پیگیری و تلاش مستمر و همکاری مسئولین توانستیم در سال 95 دو بازارچه دائمی در شهرهای بابلسر و تنکابن برپا کنیم و در نظر داریم در آمل نیز به این خواسته جامه عمل بپوشانیم.

وی با تاکید بر دائمی بودن سیاست اداره کل امور بانوان بر حمایت از زنان کارآفرین گفت: اختصاص 20 غرفه رایگان در بازار امام رضا (ع) در ساری به زنان کارآفرین و نیز اختصاص 130 غرفه رایگان نمایشگاه مازرونی سره به 170 زن کارآفرین گواهی بر این ادعاست.

جمشیدی بر لزوم آگاه سازی زنان روستا تاکید کرد و گفت: با برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های ویژه آموزشی با توجه به اولویت هر روستا و با حمایت دهیاران و تشویق دهیارانی که به مسائل فرهنگی نگاه ویژه دارند، سعی کردیم تا به این مهم دست یابیم.

مدیر کل امور بانوان پارک‌های بانوان را در واقع پارک خانواده دانست و گفت: این پارک‌ها مطالبه خانم‌هاست که در سال 95 بانوان قائمشهر صاحب پارک مخصوص شدند. امیدواریم با غنی سازی مکان‌هایی که ظرفیت تبدیل شدن به این پارک‌ها را دارند، تمام شهرهای استان از آن برخوردار شوند.

جمشیدی با اشاره به اینکه در تدوین برنامه ششم دو اولویت به مازندران تعلق گرفت، گفت: دو موضوع تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق و نیز سلامت زنان دو اولویت مازندران است که با تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده می‌توانیم گام‌های مهمی در این حوزه برداریم.

کاهش یک درصدی طلاق در سال جاری نسبت به سال ۹۴

وی افزود: امار طلاق در ده ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته در برخی شهرستانها تا ۱/۵ درصد و در مجموع در استان نزدیک به یک درصد کاهش داشته است.

جمشیدی با بیان اینکه در سال جاری 2 هزار و 955 برنامه برای تحکیم بنیان خانواده اجرایی شده است، تصریح کرد: از این تعداد برنامه، 850 برنامه در قالب کارگاه‌های آموزشی بوده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران ضمن اشاره به معضل طلاق عاطفی در کنار طلاق رسمی گفت: 48 درصد طلاق در مازندران در طول 5 سال نخست زندگی رخ می‌دهد و این نشان می‌دهد که لازم است تا کارگاه‌های آموزشی بیشتری برای خانواده‌هایی در نظر بگیریم که در چند سال نخست زندگی مشترک به سر می‌برند.

آموزش و پرورش طرح تبسم را جدی بگیرد

جمشیدی به تاثیر فضاهای مجازی بر گسست زندگی‌های مشترک صحه نهاد و گفت: بر این اساس حداقل یک سوم کارگاه‌های آموزشی ما از بهمن 94 به بحث ارتقای آگاهی در زمینه های مختلف بخصوص آشنایی با پیامدهای فضاهای مجازی اختصاص داشته است.

وی با تاکید بر اینکه این کارگاه‌ها به تنهایی کافی نیستند و مراجع رسمی آموزشی نیز باید در این راه همکاری نمایند، گفت: امیدواریم طرح تبسم مهر که همان گفتمان دانش‌آموزی در مدارس است با همکاری آموزش و پرورش در سال 96 با شوق بیشتری پیگیری شود چراکه در زمینه آموزش جلوگیری از رفتارهای پرخطر از مقطع ابتدایی تا پایان تحصیلی تمامی موارد را در بر می‌گیرد.

جمشیدی سلامت دختران جوان و در مجموع تمامی زنان را که به دلیل فقر حرکتی دچار آسیب شده است را یکی از دغدغه‌های حوزه خود قلمداد کرد و گفت: در بسیاری از شهرها ساعات استفاده این قشر از فضاهای ورزشی بیشتر شده است و در عین حال روند دریافت مجوز تاسیس مکان‌های ورزشی را با تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط تسهیل کردیم.

زنان مهار‌های ارتباطی را بیاموزند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به همسرآزاری در خانواده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: آزار تنها به آزار جسمی نیست و در بسیاری موارد این آزار روحی است که اعضای خانواده را رنج می دهد.

وی افزود: زنان ما باید مهارت‌های ارتباطی را بیاموزند و به برخی تابوها پایان دهند. باید حقوق خود را پیش از ازدواج بدانند تا بتوانند احقاق حق کنند.

جمشیدی با نهی سکوت‌های بیجای زنان در مقابل آزارهای همسران گفت: گاه زنان خود باعث آزار خود می‌شوند و با سکوت و تحمل نابجا به سلامت روح و روان فرزاندان خود نیز آسیب وارد می‌کنند.

جمشیدی با بیان اینکه نمی‌تواند آمار زنان در بند را اعلام کند گفت: اکثر این زنان در فاصله سنی 20 تا 35 سال هستند و بسیاری از آنان تحصیلات عالیه دارند اما به دلیل عدم آگاهی و عدم داشتن توانایی تشخیص درست از غلط، امروز در بند هستند.

وی در پایان اعلام کرد: 22 اسفندماه در ساری از 40 زن نمونه مازندران در حوزه های مختلف تجلیل به عمل می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار