افتتاح نخستین واحد کنترل کننده گازهای گلخانه ای کشور در شیراز

استاندار فارس گفت:پتروشیمی تا دیر نشده پساب مرودشت را تحویل بگیرد، فردا آبی برای این مجتمع نیست و با تداوم خشکسالی اولین جایی که آب آن قطع می شود همین صنایع است.

کد مطلب: ۶۰۴۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس، سید محمد علی افشانی امروز در مراسم افتتاح طرح مکانیسم پاک پتروشیمی شیراز گفت: ‌‌پروژه مکانیسم پاک پتروشیمی شیراز الگویی برای واحد های صنعتی است تا از بروز آلودگی های زیست محیطی جلوگیری کنند حق حیات اولین حق انسان است، زیستن با هوای سالم آب سالم و خاک سالم امکان پذیر است، حمایت از محیط زیست یعنی حمایت از آیندگان و خودمان و فرزندانمان و مقابله با محیط زیست مقابله با این مولفه ها است .

وی بیان کرد: ما امروز فریاد می زنیم که آب نداریم عمق چاه ها به 500 متر رسیده 20 هزارحلقه چاه خشک شده اما هوای مطلوب داریم پس باید از هوایی که داریم مراقبت کنیم، همه انسان ها وظیفه دارند در مقابل خود و آیندگان برای مراقبت از محیط زیست پاسخگو باشند.

افشانی ادامه داد: پاسداشت محیط زیست یک وظیفه است ، اگر محیط زیست مانع اجرای یک پروژه می شود نفعش برای همگان است.

استاندار فارس اظهارداشت:حفظ درختان برای ما مهم است ، سرمایه بشری کارخانه و آهن نیست بلکه دانشی است که باید از آن استفاده شود تا بشریت آسیب نبیند .

افشانی گفت: ‌ورود صنعت به کشور باید همراه با دانش برای کاهش آسیب ها باشد، پتروشیمی بداند دیگر به راحتی از سد درود زن آب نخواهد گرفت، بیش از 30 میلیون متر مکعب کمبود آب در درودزن داریم ، یعنی زیر خط حق برداشت هستیم، کل آب شرب شیراز و مرودشت و روستاها از درودزن است.

وی ادامه داد: بین آب شرب و صنعت همه متفق هستند که آب را برای تامین شرب، به مردم بدهیم و پساب شهر مرودشت برای استفاده در صنعت تصفیه شود، این آب همواره در اختیار صنعت و پتروشیمی است .

افشانی گفت: 1.337 میلیون دلار برای راه اندازی پتروشیمی های فارس تصویب و اعلام شده، این طرح ها 10تا 25 درصد پیشرفت دارد، برخی تصور می کنند که اگر این ها راه اندازی شود ، فارس دیگر توان توسعه در کشاورزی ندارد در حالیکه اشتغال کشاورزی پایدار نیست ، ما مجبوریم این طرح ها را راه اندازی کنیم .

استاندار فارس گفت:‌تامین خوراک ، تامین آب و سرمایه گذاری وزارت نفت در این طرح ها تضمین شده است، خواسته ما از پتروشیمی کشور این است که راه اندازی را پیگیری کند، زمزمه هایی است که می خواهند این طرح ها را به کنار دریا منتقل کنند، چرا این همه وقت استان فارس را گرفتند؟ انتقال این طرح ها برای فارس پذیرفته نیست. همه زیر ساخت ها برای راه اندازی این طرح ها آماده است حق مردم ما است که این طرح ها راه اندازی شود .

پروژه مکانیسم پاک پتروشیمی موسوم به CDM از سال 1390، به مرحله اجرا گذاشته شد

‌رویکرد CDM یا مکانیسم توسعه پاک یکی از راهکارهای ابداعی در سازمان ملل بعد از پیمان کیوتو است که با هدف حذف و کنترل انتشار گازهای گلخانه ای و برای جلوگیری از گرمای کره زمین تعریف شده است.

‌با پیگیری پتروشیمی شیراز و با همکاری و مشارکت شرکت انرژی تجدید پذیر مهر و QCA سوییس، این پروژه بین المللی زیست محیطی در سال 2012 در سازمان ملل به ثبت رسید و یکی از بزرگترین پروژه های CDM ایران، از نظر حجم کاهش انتشار و تنها پروژه رسمی ثبت سازمان ملل در صنعت پتروشیمی ایران است.

مدیرعامل پتروشیمی شیراز گفت:‌ در صورت فعالیت واحد اسید نیتریک شیراز با ظرفیت اسمی خود، سالانه بالغ بر 420 هزار CER یا گواهی کاهش انتشار کربنی برای پتروشیمی شیراز تولید می شود که در طراحی تکنولوژی انتخابی برای احداث واحد CDM پتروشیمی شیراز، مصوب نهاد UNFCC سازمان ملل، مورد استفاده قرار گرفته است که شامل نصب واحد حذف گازهای آلاینده در مسیر گاز خروجی از مسیر استاک برج جذب واحد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار