صدیق زاده: برگزاری کرسی های آزاداندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری است

مدیر فرهنگی اجتماعی سازمان دانش آموزی برگزاری برنامه کرسی های آزاداندیشی را از کارهای مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست.

کد مطلب: ۵۹۵۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، به مناسبت گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر، کرسی آزاد اندیشی با محوریت فرصت ها و تهدیدات شبکه های اجتماعی با نظارت و اجرای صدیق زاده مدیر فرهنگی اجتماعی سازمان دانش آموزی با حضور پرشور دانش اموزان و دبیران ، مسولین، رییس و معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش پاکدشت در دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان شیخ مفید برگزار شد.
صدیق زاده با اشاره به اینکه راه اندازی کرسی های نقد و نظریه پردازی و آزاد اندیشی از جمله موضوعات بنیادی و مبنایی است که رهبرمعظم انقلاب( مدظله) از همان سال های آغازین دهه هشتاد عنوان کردند و اهمیت این موضوع را مورد تبیین و اجرای آن را در مدارس و دانشگاه ها مورد تاکید قرار دادند، صحبت خود را پیرامون شبکه های اجتماعی عنوان کرد.
وی گفت: دستاوردهای بشر از صنعت و فناوری های نوین علاوه بر منافعی که برای بشر داشته ،همواره آسیب هایی را نیز به همراه داشته است. اگرچه بسیاری از ابداعات و نوآوری ها در ابتدا با انگیزه تأمین رفاه و آسایش و در جهت نیل به رشد وارتقا علمی شکل گرفته است، اما در عین حال به دلیل برخی کج فکری ها و استفاده های نادرست از ابزارهای جدید، این اختراعات، گاه جسم و جان و اخلاق و روان انسان ها و هویت و اعتقادات ایشان را مورد آسیب قرار داده و گاه فرهنگ و رفتارهای اجتماعی وی را دگرگون کرده است.
مدیر فرهنگی اجتماعی سازمان دانش آموزی گفت: یکی از تأثیرگذارترین سرویس های ارائه شده در اینترنت که در سال های اخیر تحول شگرفی در نظام اجتماعی کشورهای مختلف جهان به وجود آورده، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است که بزرگترین عیب آن را وجود تبلیغات ضد دینی و غیر اخلاقی قلمداد کرد که اگر کنترل نشود تزلزل اخلاق در خانواده و جامعه و نهایتا نابودی نظام فرهنگی یک ملت را در پی خواهد داشت.
در ادامه این برنامه، دانش آموزان به بیان نظرات خود پرداختند.
محدثه اسدی دانش آموز دهم تجربی
شبکه های اجتماعی ،ممکن است یک فرصت باشد از این رو که می تواند یکی از منابع مهم برای کسب درآمد از راه تبلیغات به شمار آیند. وقتی اعضای شبکه های اجتماعی در صفحات مربوط به خود درباره علایقخود صحبت می کنند به این شرکت های تبلیغاتی اجازه می دهد که بر اساس همین کسب درآمد داشته باشد.یک خانم خانه دارخیاط یا یک آشپز ماهر می تواند با قرار دادن عکس نمونه کارهای خود و جذب مشتری کسب درآمد داشته باشد. کاری که ممکن است در واقعیت جامعه به سختی انجام شود. اما با حضور در شبکه های اجتماعی اینکار عملی تر و مقرون به صرفه تر می شود.
مریم شعبانی دانش آموز سوم ریاضی
شبکه های اجتماعی هم فرصت هست و هم تهدید ، و این بستگی به نوع تربیت و فرهنگ ماست که چطور از آن استفاده کنیم . مثلا شبکه های اجتماعی فرصت تعاملی دونفره ، سه نفره یاچند نفره خوبی را ایجاد کرده. مادری که از دختر دانشجوی خود بی اطلاع است یا از فرزند سرباز خودش که در شهری دوردست خدمت می کند بی اطلاع است به راحتی می تواند با همین شبکه های اجتماعی از حال واحوال ایشان بصورت تصویری و هم کلامی اطلاع پیدا کند و این از نظر وقت و هزینه مقرون به صرفه تر است. در همین شبکه های اجتماعی می توان گروه های خانوادگی داشت و از حال و احوال افراد فامیل ، برنامه ها، مهمانی ها ، جشن ها و .. با خبر بود . اما همانطور که گفتم هر چیزی که از حد خود خارج شود ، زیان ها و ضرر خاص خودش را دارد. شما اگر در خوردن و خوابیدن هم زیاده روی کنید برای بدن مضر است. بنابراین با مراقبت خانواده ها و فرهنگ سازی جامعه و توجیه مردم ، می شود آسیب های این قضیه را کمتر و چه بسا کاملا از بین برد.
فرانک زیاری دانش آموز پایه سوم تجربی
وی شبکه های اجتماعی را به عنوان یک تهدید خطرناک قلمداد کرد با ذکر این نکته کهجوامع مجازی هیچ گاه جایگزین جوامع واقعی نخواهد شد و تنها به عنوان تسهیل کننده ارتباطات اجتماعی به کار می آیند واینکه ممکن است در صورت استفاده بیش از حد باعث کناره گیری فرد از خانواده و انزوا و نهایتا افسردگی شود. همچنین وجود تبلیغات غیر اخلاقی ، ضد دینی و یا ضد اجتماعی باعث نوعی دوگانگی شخصیتی در افراد و بروز ابهاماتی در زندگی اجتماعی، دینی و فرهنگی فرد ایجادکند تا جایی که نوعی بی اعتمادی را برای فرد بوجود می آورد. که در صورت پیشروی و عدم سواد رسانه ای لازم فرد ، ممکن است عواقبی چون روان پریشی ، خود باختگی ،تزلزل اعصاب و افسردگی را در پی داشته باشد. ایشان بهترین راهکار برای حل این معضل را ایجاد شبکه های اجتماعی سالم و پاک درون کشوری با موضوعات جالب و متنوع و رسیدگی مستمر بر فضای مجازی و کنترل و آموزش و فرهنگ سازی اجتماعی دانست.
ملیکا یاری دانش آموز پایه دهم تجربی
شبکه های اجتماعی مزایای غیرقابل انکار دارد که خود این یک فرصت است. اولین و مهمترین این مزایا را می توان انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات علمی ، پزشکی ، دانستنیهای جهانی و .... دانست که باعث افزایش قدرت تحلیل و دانش ما می شود ، ایشان به این نکته اشاره کردند که خیلی از اطلاعات علمی را می توان با حضور در کانالهای علمی و پژوهشی بدست آورد .خیلی از کتابهایی را که امکان پیگیری و بدست آوردن آن متحمل صرف وقت در کتابفروشیها ست با این امر سهل و آسان شده . دانلود کتابهای علمی و جزوات و انواع تست ها و سوالات درسی با استفاده از اینترنت و کانالهای علمی شبکه های اجتماعی عملی تر شده. نکته ی دیگری که ایشان به عنوان نقطه ی قوت شبکه های اجتماعی و ایجاد فرصت قلمداد کرد، دسترسی آسان برای انجام خرید های اینترنتی برای صرفه جویی در وقت و...بود که اذعان کردبا شناسایی فروشگاه هایی که محصولات خود را درکانالها معرفی می کنند وارسال رایگان دارند می شود از این موقعیت به نفع خود استفاده کرد.
مهسا پیری دانش آموز پایه سوم تجربی
شبکه های اجتماعی یک سکه دو رو است(هم فرصت و هم تهدید ) بد بودن و یا خوب بودن آن بستگی به نوع خواست ما دارد. حضور این فن آوری ها، چون انواع شبکه های اجتماعی ، اینترنت در خانواده ها یک امر بدیهی است . با توجه به پیشرفت و گسترش علم ارتباطلات و فناوری های رسانه ای در جهان ، کشور ما نیز ناگز از حضور و شرکت جستن در این سیر زمان خواهد بود . پس نمی توان گفت که باید جلوی این سیر تکنولوزی که در کل جهان پدید آمده را گرفت. برعکس باید با این پدیده هم جریان بود ، اما نکته ای که این مسئله را متمایز میکنه نوع مدیریت برای این جریان است می توان با آگاه سازی ، فرهنگ سازی گسترده و مدیریت صحیح و برنامه ریزی برای زدودن نقاط منفی این پدیده ، انرا بصورت تمیز و بی آلایش در اختیار کاربران و افراد قرار داد. این موضوع مختص به سازمان خاصی نیست که فکر کنیم در این زمینه فلان ارگان یا فلان سازمان باید اقدام کند . هر کسی و هر مسئولی به فراخور کار و رشته و شغل خود می تواند در فرهنگ سازی استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی اقدام کنند.
زهره عابدینی دانش آموزسوم ریاضی
حضور در شبکه های اجتماعی فقط یک تهدید محض است .کشورهای پیشرفته که گردانندگان شبکه های اجتماعی خارجی هستند هدفی جز ترویج مباحث غیر اخلاقی در قالب عكس وكلیپ های صوتی و تصویری و از بین بردن قبح گناه و عادی نشان دادن دیدن كلیپ های مبتذل برای کشورهای مسلمان ندارند.انها می دانند تصویرهای مبتذل، هم غیرت دینی را به مرور كاهش می دهد و هم‌ حس كنجكاوی و گرایش به صحنه های مشابه را در مخاطبین افزایش می دهد و همین امرجوانان را تبدیل به انسانهای سست که در مقابل تهدیدات دشمنان توان مقاومت ندارد تبدیل می کند. اگر خود ما هم دنبال دیدن اینطور کلیپ و عکس های مستهجن نباشیم ، ناخود اگاه بخاطر حضور در شبکه های اجتماعی و دیدن تبلیغات تحریک کننده ممکن است وارد این کانالها شویم و به تبع ممکن است عواقب جبران ناپذیری را متحمل شویم. پس ضررو زیان این شبکه ها بیشتر از منفعت و سود آن خواهد بود.
آرزو خاکزاد دانش آموز دهم ریاضی
حضورشبکه های اجتماعی و امدنش در خانه های ما در شرایط بدی بود. در شرایطی که جامعه ی ما برای حضور چنین پدیده ای برنامه ای نداشت. و فرهنگ سازی نشده بود و جامعه ی ما بعد از جنگ تحمیلی با مشکلات عدیده ای دست به گریبان بود و به نوعی دچار بحران بود .بحران بیکاری ، تورم ، مصیبتهای پس از جنگ . در حالی که این نو آوری و فناوری وارد جامعه ی ما شد که مردم امادگی لازم را برای پذیرفتن این قضیه نداشتند ، بنابراین با حضور این شبکه های اجتماعی آسیب جدی به اکثر خانواده ها زده شده. اکثر جوانان درگیر این شبکه ها از چت گرفته تا قضایای دیگر شدند و به نوعی به اینترنت و این شبکه ها اعتیاد پیدا کردند. از خانواده های خود دور شدند. دچار افسردگی های شدید شدند و به نوعی دچار عدم اعتماد به جامعه و اطرافیان وشده اند.
فاطمه عبدی دانش آموز پایه نهم
نمی شود گفت که شبکه های اجتماعی فقط تهدید است . ما نباید بعد بد و ناهنجار قضیه را فقط ببینیم. شبکه های اجتماعی بهترین وسیله ی ارتباط اجتماعی و ارسال اخبار است . بهترین وسیله رسیدن به نادیدنی ها و ناشنیدنی های جهان .و این ما هستیم که باید با رفتارهای بهنجار خود از این وسیله که در اختیار بشر قرار گرفته به نحو احسن استفاده کنیم.
فاطمه تقی زاده خرمائی دانش آموزپایه نهم
استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی یک تهدید مالی است.چون باعث شده هزینه اینترنت به هزینه های جاری خانواده ها اضافه گردد كه در بسیاری از موارد این هزینه اضافی برای كسانی تحمیل می شود كه دچار مشكلات اقتصادی و از لحاظ مالی مشکل دارند.لذا خود این قضیه و بار مالی این یک تهدید برای خانواده هاست . حالا اگر خانواده ای نتواند این امکان را بوجود آورد و فرزندان این خانواده به نوعی اعتیاد به این شبکه ها داشته باشند معضلات لاینحلی بوجود می آورد. باعث ناراحتی و جنگ اعصاب و ... خواهد شد در صورتی که سود واقعی را مخابرات و مسئولان این شبکه ها استفاده می کنند.
مریم کاظمی دانش آموزپایه دهم
ما نباید فقط به شبکه های اجتماعی به دید تهدید یا یک مشکل نگاه کنیم. امروزه در سراسر دنیا بخاطر حضور مردم در فیس بوک وشبکه های اجتماعی ، دولت الکترونیک بوجود آمده . یعنی بسیاری از کارمندان .استادان ، محققان و دانشجویان از طریق برنامه هایی که اینترنت در اختیار آنها قرار داده به آسانی می توانند برنامه های کاری و علمی خود را انتشار دهند. کلاسهای درس برگزار کنند. به راحتی می توانند ایده پردازی کند و پاسخگوی سریع مردم در تمامی حوزه ها باشند.
فاطمه عرب حسینی دانش اموز پایه سوم ریاضی
ورود هر پدیده ی نو و جدیدی در هر جامعه مخصوصا جوامع سطح سوم مستلزم مشکلات است و طبیعتا مثل ورود هر چیز نو و جدیدی عوارض خاص خود را دارد و به ناچار جامعه باید آنرا بپذیرد. تا مادامی که این پدیده در این جوامع به امر بدیهی و عادی مبدل شود. پس باید با گذشت زمان و فرهنگسازی و برنامه ریزی های صحیح با این پدیده روبرو شد. و تهدیدات آنرا تبدیل به فرصت کرد . فرار کردن ، فیلتر کردن و ... راه مناسبی برای مقابله نیست.
هنگامه حسینی دانش اموز پایه سوم تجربی
یکی از بزرگترین تهدیدات شبکه های اجتماعی برقراری ارتباط با جنس های مخالف و از بین بردن حریم محرم و نامحرم است. در این شبکه ها به راحتی می توان عکسهای شخصی خود را در اختیار دوستان خود که بهزعم خود به آنها اعتماد پیدا کردیم قرار داد. و همین ممکن است با گذشت زمان مورد انتشار قرار داده شودو آسیب جدی به ما و خانواده زده شود. و اینکه عدم توجه پدر و مادر ها و اهمیت ندادن به این موضوع و کنترل نداشتند فرزندان ممکن است عواقب بدی را در پی داشته باشد. امروز از بچه ی خردسال 5 ساله تا افراد بزرگسال دارای یک گوشی هوشمند هستند که براحتی می توانند عضو یکی از این شبکه ها باشد و با اطلاعات و تبلیغات و عکسهای خواسته و ناخواسته آن مواجه باشد. لذا رسالت پدر و مادر ها برای مواظبت و کنترل این پدیده الزامی است .
فاطمه نیک نژاد دانش آموز پایه سوم ریاضی
شبکه های اجتماعی در کشورهای پیشرفته کنترل شده است . بخاطر اینکه با حضور این پدیده در جامعه ، برای آن برنامه ریزی شده و مسئولین برای استفاده از این شبکه ها برای خانواده ها و دانش آموزان کلاسهای تربیتی می گذارند . در کشور چین اگر فردی بیش از 5 ساعت از اینترنت استفاده کند به عنوان فردی که اعتیاد اینترنتی دارد محسوب می شود و او را به مراکز مشاوره درمانی رایگان ارجاع می دهند که در صورت تخطی از این موضوع او را جریمه نقدی و به عنوان یک بیمار مورد پیگیری قرار می دهند . با بررسی این موضوع متوجه می شویم که کشورهای پیشرفته هم مثل کشور ما با این معضل شبکه های اجتماعی و تهدیدات ناشی از آن دست به گریبان هستند . چه بسا سخت تر و بدتر ، اما با راهکارهای مناسب و با انضباط اجتماعی و فرهنگ سازی و آگاه سازی توانسته اند اثرات مخرب آن را به نوعی کنترل کنند. در کشورما هم در این چند سال اخیر این اتفاق افتاده . با کنترل نامحسوس این شبکه ها توسط سازمانها و نهادهای مربوطه پاکسازی و آگاه سازی و فرهنگ سازی در حال انجام است. و ناگفته نماند تقش تربیت خانوادگی ، تربیت اسلامی در این مورد بسیار حایز اهمیت است.
در پایان صدیق زاده ضمن جمع بندی نهایی این بحث، گفت: شبکه های اجتماعی زندگی شخصی و کاری ما را تحت شعاع خود قرار داده است.ما خواسته یا ناخواسته با این فرآیند حضور شبکه های اجتماعی در زندگی روزانه خود مواجه هستیم. پس باید فرهنگ درست استفاده کردن از آن را نیز بلد باشیم و به دیگران نیز آموزش دهیم،
وی افزود: استفاده از فضای مجازی باید با همکاری پدر و مادرها و خود کاربرها که دانش آموزان هستند هم محدود شود هم نسبت به ابعاد منفی واکسینه شوند . هر فردی در هر جایگاهی که هست می تواند در این امر کمک رسان باشد. ما با درایت و آگاهی از اینکه دشمن می خواهد از این جنگ نرمی که راه انداخته ، که هدفی جز بی ثباتی و ناامید کردن نوجوانان و جوانان ما ندارد، در قالب همین شبکه ها مبارزه فرهنگی کنیم .
صدیق زاده گفت: وقتی دشمنان ما در 24 ساعت شبانه روز با بکارگیری150 شبکه ماهواره ای حدود 3600 ساعت برنامه مخرب در موسیقی، ورزش، سریال، جنسی، سیاسی، دین زدایی، برای ایرانیان بطور رایگان برنامه پخش می کنند باید به عمق فاجعه پی ببریم، این در حالی است که انگلیس برای برنامه های داخلی خود از مردم مالیات می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار