رشته های فنی و حرفه ای جایگاهی بین المللی دارند

معاون دفتربرنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: رشته‌های فنی و حرفه‌ای جایگاه بین‌المللی دارند

کد مطلب: ۵۶۲۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانای یزد ، محمد کفاشان با بیان اینکه رشته‌های فنی و حرفه‌ای جایگاه بین‌المللی دارند افزود: لذا نمی‌توانیم آموزه‌ها را بر اساس آنچه خودمان می‌خواهیم داشته باشیم بلکه باید بر اساس استانداردها باشد که بتوان از آن بهره‌برداری کرد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش به ارائه توضیحات در خصوص فعالیت دفتر برنامه‌ریزی و تالیف آموزش‌های فنی و خرفه‌ای و کاردانش پرداخت و اضافه کرد: در دفتر تالیف فنی و حرفه‌ای برای اینکه کاری انجام شود باید بر اساس پژوهش‌ها باشد که مدل‌هایی طراحی می‌شود و از آخرین دستاوردها استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کوشا و به اصطلاح نخبه را به رشته‌های غیرفنی و به ویژه رشته تجربی هدایت می‌کنند ادامه داد:در نتیجه نیروهای درجه دو به آموزش‌های فنی می‌پردازند که این بسیار خطرناک استومی تواند درآینده برای کشور مشکل ایجاد کند

کفاشان به چرایی تغییر و تحول در نظام آموزش آموزش و پرورش پرداخت و گفت: بالغ بر 90 درصد شغل‌ها که جامعه را اداره می‌کند در شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای است لذا دلایل زیادی برای تغییر وجود داشت که براساس چشم انداز باید به آن عمل می‌شد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دو نکته کلیدی خیلی مهم در این تغییرات مورد توجه بود گفت: نخست تربیت بچه‌ها بود که توانمند و عملیاتی باشند تا در بازار کار نیز جایگاه داشته باشند و به اصطلاح آچار به دست باشند و دوم خلاءتربیتی دیده شد که دانش‌آموزان مباحث ارزشی و تعهد اخلاقی به کار داشته باشند و مسئولیت پذیر باشند.

وی با اشاره به اینکه برای این تغییر پژوهش‌های مفصلی انجام شد و از اسناد بین‌المللی در هر رشته‌ای بهره بردیم و متدهای مورد نظر را ارزیابی کردیم اظهار داشت: لازم بود استانداردهای بین‌المللی به صورت کامل در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لحاظ شود و کتب نیز بر این اساس طراحی و تدوین شد.

کفاشان با اشاره به اینکه در آموزش فنی و حرفه‌ای در اسناد بالادستی برای هر رشته، برنامه درسی ملی تدوین شد عنوان کرد: در این زمینه وضعیت آینده نیز بررسی و مورد توجه قرار گرفته است تا نسلی کارآمد و متناسب با بازار کار تربیت شود اما لازم است تا هشدارها در خصوص رشته‌های غیرفنی نیز مورد توجه باشد.

در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کوشا و به اصطلاح نخبه را به رشته‌های غیرفنی و به ویژه رشته تجربی هدایت می‌کنند ادامه داد:در نتیجه نیروهای درجه دو به آموزش‌های فنی می‌پردازند که این بسیار خطرناک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار