سم اثر نکرد،شاید عملیات مسلحانه علیه موش‌ها و خفت‌گیری سگ‌ها اثر کند

خبرگزاری پانا: مبارزه با موش کار سخت و گاهی نشدنی است؛ شهرداری تهران تجارب ناکامی از این مبارزه دارد.

کد مطلب: ۵۵۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، درحالی که در عمل شکست مبارزه با موش از طریق ریختن سم در مناطق مختلف شهر مشاهده می شود، این بار شهرداری عملیات مسلحانه را در پیش گرفته است. 10 اکیپ تیراندازی با تفنگ‌های بادی و مبارزه شبانه روزی با موش ها.


رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: در دو ماه گذشته 2 هزار و 205 موش در شهر معدوم شده است.

در حالی‌که مهم ترین انتقاد به روش پیشین مبارزه با موش، ریختن سموم در آب‌های جاری سطح شهر و آلودگی آب‌های زیرزمینی و مزارع سبزی‌کاری حاشیه شهر شده بود که منجر به خطر افتادن امنیت غذایی مردم می شد. اما در روش جدید هم قرار است در ساعات روز از این روش استفاده شود.

محمدهادی حیدرزاده رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران در همین زمینه گفت: در تمام دنیا تا زمانی که آب، غذا و پناهگاه داشته باشیم موضوع موش وجود دارد.

بیشترین تعداد موش در خیابان ولیعصر

حیدر زاده با اشاره به اینکه مهمترین مشکل تهران در زمینه جانوران جونده "رت نروژی" است گفت: این جانور از کشورهای خارجی و از طریق بنادر وارد کشور شده و عمده آنها رت قهوه‌ای و پس از آن رت مشکی است که مشکل این جانوران در خیابان‌هایی مانند ولیعصر و بولوار کشاورز که دارای تعداد زیادی اغذیه فروشی هستند به خوبی دیده می‌شود که در تلاشیم تا با ساماندهی این اغذیه فروشی‌ها از تعداد این جانوران جونده بکاهیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از این مبارزه با موش در پایتخت به صورت شیمیایی انجام می‌شد، گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، مبارزه با موش در تهران در ساعات روز به صورت شیمیایی در ساعات شب با کمک اکیپی از تیراندازان حرفه‌ای و با استفاده از تفنگ بادی انجام می‌شود و بدین ترتیب مبارزه با این جانور موذی شبانه روزی شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 10 اکیپ تیرانداز حرفه‌ای موشهای تهران را هدف می‌گیرند، افزود: در نظر داریم بر اساس برنامه نرم افزاری که محل موشهای تهران را شناسایی کرده است تا پایان سال تعداد این اکیپ‌ها را به 40 اکیپ افزایش دهیم.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه تمامی این اکیپ‌ها مجهز به تفنگ‌های بادی با دوربین‌های مادون قرمز هستند گفت: استفاده از این تیم‌ها می‌تواند هم میزان اتلاف موشها را مشخص کند و هم اینکه در کاهش استفاده از سموم موثر است.

وی در خصوص لاشه موشهای اتلاف شده نیز گفت: لاشه این موشها یا در زباله سوز بیمارستان‌ها سوزانده می‌شود و یا آنکه در محلی جداگانه در کهریزک که مورد آهک پاشی قرار گرفته دفن بهداشتی می‌شود وتنها طی دو ماه گذشته 2205 لاشه موش با استفاده از اکیپ‌های تیرانداز اتلاف شده است.

وی از ارائه لایحه‌ای به شورای شهر تهران در خصوص تشکیل شورای عالی مبارزه با جانوران شهری خبر داد و گفت: این لایحه تا پایان سال جاری تقدیم شورای شهر می‌شود و در آن دیده شده است تا با هماهنگی بین بخشی موضوع جانوران موذی در تهران مدیریت شود.

وزارت بهداشت همکاری نمی کند

به گفته وی، سازمان‌های دخیل خصوصا وزارت بهداشت در خصوص برخورد با جانوران موذی از جمله موش، منفعلانه عمل می‌کنند که باید در این خصوص تجدیدنظر کنند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در عین حال از نهایی کردن معاهده‌ای در خصوص موش با سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: در صورت تایید نهایی این معاهده سازمان بنادر موظف می‌شود شاخص‌هایی در خصوص پهلو گرفتن کشتی‌ها در بنادر ایران را رعایت کند.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با موش در تهران به دو صورت شیمیایی و با استفاده از تفنگ بادی در حال انجام است گفت: آمارها نشان می‌دهد وضعیت جمعیت موش در پایتخت رو به کاهش است که امیدواریم با حل مشکل صنوف تولید کننده زباله‌های مواد غذایی این روند بهبود یابد.

سرشماری موش‌ها در دانشگاه شهید بهشتی

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه هیچ آماری از جمعیت موش در تهران وجود ندارد از تدوین توافق نامه‌ای با دانشگاه شهید بهشتی برای تخمین زدن جمعیت موش‌های پایتخت خبر داد و گفت: با نهایی شدن این توافق نامه موش‌های پایتخت سرشماری می‌شوند که این امر می‌تواند در برنامه‌های آتی مبارزه با این جانوران بسیار موثر باشد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران با بیان اینکه اقدامات ساختاری و اجرایی برای رفع مشکل موش انجام شده است گفت: نواحی را تیپ‌بندی کرده‌ایم و 26 ناحیه بسیار آلوده بوده است.

وی با اشاره به اینکه نوع سموم مورد استفاده بر موش‌ها در کمیته علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: همچنین پیمانکارانی که کار اتلاف موش را انجام می‌دهند رتبه‌بندی کرده‌ایم.

فست فود فروشی ها عامل افزایش تعداد موشها

حیدرزاده با تأکید بر این موضوع که شبکه فاضلاب در تهران نداریم گفت: تهران جزء ده شهر آخر دنیاست که شبکه فاضلاب ندارد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران ادامه داد: فست‌فود فروشی‌ها و میوه‌فروشی‌ها به علت نوع آلودگی که دارند باعث افزایش زاد و ولد موش می‌شوند.

حیدرزاده اضافه کرد: نوع سمی که برای موش‌ها استفاده می‌کنیم بهترین سم است اما ویتامین K ای که در کاهو است باعث از بین رفتن سم می‌شود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران از برخورد جدی با سموم زباله‌ساز خبر داد و گفت: براساس قانون می‌توانیم آنها را تا زمانی که مشکلشان برطرف نشده پلمپ کنیم.

به گفته حیدرزاده 4 هزار و 20 صنف که بند 20 را دارند و تولید مشکل کرده‌اند با آنها برخورد جدی می‌کنم.

خفت گیری سگ ها

حیدرزاده در بخش دیگر سخنانش در خصوص مبارزه با سگ‌های ولگرد و بیمار در شهر گفت: در حال حاضر سگها را زنده‌گیری می‌کنیم و کشتن سگ‌ها با گلوله و تفنگ را به مرور کنار می‌گذاریم چرا که از لحاظ اخلاقی و زیست محیطی این کار درست نیست.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران اضافه کرد: برخی از سگها بیمار هستند و باید معدوم شوند اما تعدادی از سگهای ولگرد در کمپ‌ها نگهداری و پلاک‌گذاری می‌شوند و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی از خفت‌گیری سگها خبر داد و گفت: از شهریور ماه این طرح در تهران اجرا شده و بیش از 2 هزار و 76 قلاده سگ زنده‌گیری شده است.

منبع: نامه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار