درس

ویژگیها و مهارتهای یک مصاحبه کننده خوب

واحد آموزش پانا:مصاحبه کننده حرفه ای چون عکاس است؛ ظاهرا رَدی و اثری از عکاس در عکس نیست ولی وقتی عکسی بدرخشد؛ این نام عکاس است که برجسته می شود.مصاحبه درخشان هم، حاصل کار ویژگیها و مهارتهای مصاحبه کننده حرفه ای است.

کد مطلب: ۵۴۵۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد

مصاحبه کننده حرفه ای:

1_ شخصیتی منعطف و دوست داشتنی

بهترین خصوصیت یک مصاحبه کننده همین است: شخصیتی دوست داشتنی و منعطف. با هر کسی کنار بیاید؛ مردم از صحبت با او احساس رضایت کنند. زیرا او در درجه اول یک انسان است، سپس یک خبرنگار. بنابراین هیچ گاه نباید خود را بالاتر از بقیه بداند.

فروتنی و تواضع آدمها را دوست داشتنی می کند. این را فراموش نکنید!

مهمترین ها!

و اما دیگر ویژگیهای مهم یک خبرنگار و مصاحبه گر که البته در ایجاد یک شخصیت دوست دااشتنی موثرند:

2- حسن کنجکاوی: او دائما پرسش می کند و به دنبال پاسخ سوالات بخصوص"چرا؟" است و از داشتن این حس لذت می برد.

3- شوخ طبعی: این ویژگی از افراد شخصیتی دوست داشتنی می سازد، که دیگران از بودن با آنان خسته نمی شوند.

4- مشاهده هوشیارانه

5- پشتکار

6- عادل و منصف بودن

7- توانایی تفکر سریع

8- قدرت و توانایی تجزیه و تحلیل مسائل

9- سریع الانتقال، باهوش و متمرکز: اینکه همزمان با هم، چند کار بوسیله مصاحبه کننده باید انجام گیرد. نیازمند تمرکز هوش و سریع العمل بودن است که مصاحبه کننده را در کارش موفق می سازد.

10- نقش بازی کردن(در صورت نیاز): "استاد فریدون صدیقی" در مقالات و سخنرانی های آموزشی خود از جریان مصاحبه به عنوان یک تئاتر نام می برد که گاه شما بر خلاف شخصیت واقعی در این صحنه باید نقشهایی را برعهده گرفته و بازی کنید... چرا؟ روشن است؛ برای رسیدن به هدف خود؛ یعنی کسب اطلاعات صحیح و واقعی از مصاحبه شونده.

11- اطلاعات عمومی بالا: وقتی اهل مطالعه ودارای اطلاعات بالا ومتنوعِ درست بودید، همیشه حرفی برای گفتن هست؛مصاحبه به سوی سکوت نمی رود و از طرفی نزد مصاحبه شونده اعتبار بیشتری خواهید داشت. پس خواندن، مهمترین علاقمندی شما باشد.

12- داشتن روحیه ای شکاک: ولی نه مُتخاصم و مُغرض. برای کشف حقیقت و تشخیص اطلاعات واقعی از کذب و دروغ، کمی روحیه شکاکی برای هر خبرنگاری بخصوص مصاحبه کننده لازم است. اما این به معنای بدبینی، بی عدالتی و داشتن روحیه ی دشمنی نیست. باید بین این دو تفاوت قایل شد.

13- شنونده خوب بودن: لازمه این امر صبوری است. باید خوب گوش کنید تا بتوانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و سوالات خوب از لابلای سخنان وی بیرون آورید.

14- توانایی همدلی: این مهارت مهم ارتباطی؛ از شما شخصیتی دوست داشتنی و مهربان می سازد و در عین حال، شما را از غرض ورزی و غیرمنصف بودن دور می کند.

"همدلی" یعنی خود را به جای دیگران قرار دادن و از دریچه نگاه او به زوایای پیرامون نگریستن.

15- توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران: یک مصاحبه کننده خوب؛ دانش و فنون ارتباطات انسانی را باید حتما بیاموزد. او با شخصیتها و نقشهای گوناگون مواجه خواهد شد. باید بداند که، با هر یک از مردمان چگونه ارتباط برقرار کند و ارتباطات کلامی و غیرکلامی (زبان بدن) را به خوبی بشناسد.

16- بازجو نباشد: از هر گونه بحث و جدل و قضاوت بپرهیزد.

17-جسور باشد: کم رویی و خجالت در دنیای خبرنگاری جایی ندارد. اما نباید جسارت وخجالتی نبودن، را از حد بیرون کرده که بی مبالات بی ملاحظه به نظر آید.

18- خوش لباس و موقر و خوش سلیقه باشد: فراموش نکنید! همه آدمها در ابتدا جذب ظاهر افراد می شوند،پس ظاهر مهم است.

19- ستاره مصاحبه؛ همیشه مصاحبه شونده است نه مصاحبه کننده: مصاحبه مثل عکاسی است. ظاهرا رَدی و اثری از عکاس در عکس نیست؛ اما اگر عکسی برجسته شود؛ این نام عکاس است که می درخشد. بنابراین در صحنه مصاحبه سعی در مطرح کردن خود نداشته باشید. این اصل در موفقیت شما بسیار نقش دارد. حرفه ای عمل کنید.

20- شیرین باشد: شخصیتهای شیرین جذابند و به قول "سالی آدامز و هیکس" دو روزنامه نگار مشهور مگسها جذب شیرینی می شوند نه تلخی.

***توجه!

کمتر خبرنگاری پیدا می شود که همه این خصوصیات را داشته باشد. بعلاوه هر نوع مصاحبه نیازمند رویکردی متفاوت است.

ما امیدواریم شما جز این معدود خبرنگارانِ حرفه ای و دوست داشتنی باشید!

---------------------------------------------

منابع:همان درس پیشین با تغییرات واضافات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار