مشاهده چهار قلاده پلنگ ایرانی در مهدیشهر

محیط بانان پارک ملی صیدوا در شهرستان مهدیشهر موفق به تصویربرداری از یک قلاده پلنگ ایرانی ماده به همراه سه قلاده توله این گونه نادر شدند.

کد مطلب: ۵۳۴۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از مهدیشهر، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: محیط بانان پارک ملی صیدوا در شهرستان مهدیشهر موفق به مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده پلنگ ایرانی ماده به همراه سه قلاده توله این گونه نادر شدند.
بهرامعلی ظاهری افزود: منطقه امن صیدوا با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در اسفند 94 به پارک ملی صیدوا ارتقای جایگاه یافت و مشاهده چهار قلاده از پلنگ ایرانی به عنوان گونه نادری از گربه سانان در این منطقه، نشان از پویایی کامل زیستی حیات وحش منطقه دارد.
وی با اشاره به اینکه گربه سانان به صورت انفرادی زیست می کنند و حیات جمعی ندارند، افزود: همراهی سه قلاده توله به همراه مادرشان، نشان می دهد که این توله ها هنوز بالغ نیستند.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: همراهی سه قلاده توله با پلنگ ماده، نشان می دهد منطقه صیدوا از نظر زیست این گونه گربه سان در معرض تهدید، شرایط مطلوبی داشته است و این مشاهده نیز مستندسازی نادری است زیرا مشاهده جمعی پلنگ ایرانی که زیست انفرادی دارد به این شکل قابل توجه است.
ظاهری افزود: حضور و همراهی جمعی این چهار قلاده پلنگ ایرانی در منطقه صیدوا در شهرستان مهدیشهر مشخص می کند این منطقه به لحاظ زیست گاهی، طعمه و امنیت زیستی حیات وحش در مرحله عالی حفاظت زیستی قرار دارد.
وی با اشاره به متفاوت بودن گونه پلنگ ایرانی مشاهده شده در پارک ملی صیدوا با یوزپلنگ آسیایی، افزود: 10 گونه از گربه سانان در ایران شناسایی شده اند که 2 گونه شیر ایرانی و ببر مازندران منقرض شده اند و هشت گونه شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، گربه کاراکال، گربه شنی، سیاهگوش، گربه جنگلی، گربه وحشی و گربه پالاس در ایران وجود دارد.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: هر هشت گونه از گربه سانان شناسایی شده ایران، در استان سمنان زیست می کنند و به لحاظ تعداد و جمعیت، قابل توجه هستند.
ظاهری با بیان اینکه حضور یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی به عنوان حساس ترین گونه ها در راس هرم زنجیره غذایی حیات وحش در استان سمنان نشاندهنده شاخص مناسب پویایی و کامل بودن این شاخص در مناطق حفاظت شده در استان سمنان به لحاظ زیست گاهی است، تصریح کرد: زنجیره غذایی شامل پوشش گیاهی، حیات وحش علف خوار مانند قوچ و میش به عنوان طعمه گوشت خواران و گونه گوشت خوارانی مانند یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی را شامل می شود که این زنجیره حساس زیستی در استان سمنان کامل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار